Toon posts:

NT 4 - Samba - MS Access 97

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mannen en vrouwen,

ik heb een ietwat raar probleem. Hier op het werk gebruikt men een MS Access 97 programma. Dat is niet zo vreemd maar totaal willekeurig (lijkt het) krijg ik de foutmelding (bij het opstarten van het programma) "Can't start program, Z:\path\db.mdb" if "Can't start program, Z:\path\db.ldb". En dat heb ik niet alleen dat hebben veel collegeas.
Nu het programma wordt gedraaid op een Unix server, die WinNT simuleert (samba, zegt men). En ik denk dat het daar ergens fout gaat. Het programma is "stand alone" goed draait dan altijd. maar zodra het op het NW komt dan gaat het fout. Heb zelf niet echt een id waar het aan kan liggen, vandaar dat ik jullie hulp inroep.
Alsjeblieft roep nu niet: "Je moet nooit WinNT simuleren onder Unix, en blablabla" daar zit ik niet op te wachten!

Maar als iemand een id houd ik mezelf zeer wel aanbevolen! alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast wel even een reply van mezelf. Ik ben zelf geen sysops van dit toch wel erg grote bedrijf dus ik kan je niet helpen mbt de samba-config files. alvast bedankt!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ik denk dat je geen rechten hebt van die file('s) waarom vraag je het niet aan de beheerder van die samba server (wat ik trouwens beter vind dat winnt :P)

offtopic:
Dit noemen ze hier een edit button:Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif

Verwijderd

Topicstarter
dat is dus ook zo iets, iedereen heeft er de juiste rechten voor. die mdb file wordt overigens door ongeveer 60 mensen ingeleverd!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
opertunistic locking aan staan :? kheb ontdekt dat dit wel eens probs geeft op een database die op een samba share staan,

maarja je hebt geen smb.conf dus dat niet makkelijk te controleren...

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
hallo mannen,

wat een bak koffie al niet kan doen: de smb.conf file:
#Global Parameters
blocking locks: no
browseable: no
change notify timeout: 1000
create mask: 0775
deadtime: 120
delete readonly: yes
directory mask: 0775
dns proxy: no
domain login: no
encrypt password: yes
dake dir. create times: true
force create mode: 0640
keepalive: 0
kernel oplocks: false
local master: no
log file: /..
log level: 0
lpq cache time: 100
map system: no
map to guest: bad password
name resolve order: hosts
read raw: yes
read size: 8192
security: domain
socket options: tcp_nodelay, so_sndbuf=8192, so_rcvbuf=8192
syslog: 0
timestamps log: no
wide links: yes
wins support: no
workgroup: city in the East
#pchrome
#projects
#printers

goed dit is het, heb het moeten overtypen dus er kaneen spelfout in zitten maar volgens mij niet. euhmm kan jullie niet vertellen waarhet zit en wat de password voor server zijn (vanwege bedrijfsactiviteit) maar als iemandhier wat mee kan. Ga mezelf nu even inlezen in oplocks. misschien dat dat het is.
als iemand nog id'en heeft dan houd ik me aanbevolen. alvast dank voor de aangedragen id'en. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Weet hier niemand een zinnig antwoord op?? graag hoor ik nog wat!

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Schoppen doe je hier maar na minimum 24h
Lees: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/forumgedrag#not-done

Gebruik: Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif ipv posts onder elkaar te doen

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
sorry, nog niet gelezen! maar alsnog een keer kick! (laatste keer) _/-\o_

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:14

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb ergens bij een klant ook een Access database staan die vanaf een linux/samba server draait. Die server wordt niet door mij beheerd. In het begin waren er wat problemen, en ik geloof dat het iets met het aantal connecties te maken heeft. Heel veel verder kan ik je niet helpen, maar misschien dat het een leuke hint is :)

(Access gebruikt nogal wat gelijktijdige connecties bij het openen/uitvoeren van queries...)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 13:33
zijn de wachtwoorden van de gebruikers op de pc's wel het zelfde als op de
server, het lijkt er op dat men als guest bij die data komt. gezien de domain logon niet aan staat in de smb.conf.
dus. . controleer je rechten eens.

ehhh.. noppes

Verwijderd

Topicstarter
Boss bedoel je nu de relaties intern(!) in Access of de verbindingen extern(!) over het netwerk (lees het aantal gebruikers)? zou je misschien voor mij even kunnen kijken wat de fouten waren die ze bij jou hadden en hoe evt opgelost?

Thc_nbl iedereen heeft alle rechten bij die db, of je nu als Admin of User inlogt op het netwerk. Dus daar kan het niet aan liggen.

Kan evt db grootte wat met dit probleem te maken hebben. db bestaat uit een aantal sub db die ongeveer varieren in grootte van 10-35 mb. kan het zijn dat een 10mbit nw dat niet leuk vindt? 8)7

Een redenatie hier is dat het niet aan Samba kan liggen, want niet iedereen heeft last van het zelfde probleem op hetzelfde tijdstip. Het kan zijn dat ongeveer 30/55 users wel kan inloggen (verspreidt over een groot aantal afdelingen en gebouwen) en dat de overige 25 dat niet kunnen! Daaruit kan je de conclusie trekken dat het niet aan samba kan liggen want dan zou iedereen het probleem moeten hebben. Feit is wel dat als je de ene keer niet kan inloggen je de volgende keer het misschien wel kan, en omgekeerd!! (vooral dat laatste verbaast mij) :?

Alvast bedankt voor responses!!!! _/-\o_

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 11:22:
Een redenatie hier is dat het niet aan Samba kan liggen, want niet iedereen heeft last van het zelfde probleem op hetzelfde tijdstip. Het kan zijn dat ongeveer 30/55 users wel kan inloggen (verspreidt over een groot aantal afdelingen en gebouwen) en dat de overige 25 dat niet kunnen! Daaruit kan je de conclusie trekken dat het niet aan samba kan liggen want dan zou iedereen het probleem moeten hebben. Feit is wel dat als je de ene keer niet kan inloggen je de volgende keer het misschien wel kan, en omgekeerd!! (vooral dat laatste verbaast mij) :?
Dit klinkt toch erg naar een maximaal aantal connectie's probleem. Stel er mogen maar 100 sessies zijn tegelijk op de server dan wel op de database, en acces opent meerdere verbindingen tegelijk voor 1 user (staat hierboven ergens) dan kan het dus best zijn dat ik NU niet in kan loggen, maar NU wel, omdat iemand net een query deed, die nu weer voorbij is. Ik zou het toch in die richting zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Goed dus als ik het goed begrijp dan gebeurt er het volgende volgens jullie.

Client <-----> Database / Server

Als de client de db opstart dan wordt VERBINDING 1 geopend (Verbinding =?= sessie). Scherm komt te voorschijn, als client een query wil uitvoeren dan wordt VERBINDING 2 geopend en resultaat komt terug, VERBINDING 1 blijft behouden VERBINDING 2 wordt gesloten. Als client een formulier opent met daarachter weer een query dan worden VERBINDING 2 en 3 geopend en pas afgesloten als het formulier gesloten wordt. TOCH????????????????????????????????????? (en hier graag antwoord op >:)

Dus zou de oplossing zijn het verhogen van het aantal mogelijke VERBINDINGEN naar de db toe?? B)

De db hier heeft een switchbord met ongeveer 8 knoppen en een veelvoud van queries en formulieren, dan wordt het logisch dat sommige werknemers er idd niet bij kunnen.

Mensen met een revolutionair id mogen uiteraard van laten horen!!!

Verwijderd

Topicstarter
ok, heb eens een beetje rondgespeurd op sites van samba, sun en M$. Maar helaas zij bevestigen wat ook mijn ICT department zei: er is geen maximum aantal sessies of verbindingen!

ze hebben mij plat, maar ik hoop jullie niet dus als je nog wat weet........

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Probeer eens te stoeien met lock files
Op samba site staat er genoeg over
Ook is er een versie die bugged. Maar kijk maar op samba.org

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

Topicstarter
nog eens verder gestoeid, het probleem zit hem niet in de lock files (denk ik) maar eerder in het aantal sessies. Nu stel ik doe het volgende:

Originele DB
|
- kopie 1
| |
|--------- synchronisatie (continu)
| |
- kopie 2

dan verdeel ik het aantal sessies over 2 db's en dan zou ik op zijn minst 2 keer zoveel mensen tegelijk moeten kunnen bedienen. Zit danalleen nog met het opmerkingen veld (dat is een veld in een tabel met als unieke sleutels AROP en Int). Stel ik wil dat veld editen dan voer ik beide nummers in en dan moet MSA alleen DAT veld locken, de rest niet. de rest moet open blijven. Dat lijkt me mogelijk. graag hier jullie commentaar op evt met stukje code 8)7
Pagina: 1