under-world schreef op 06 september 2002 @ 20:32:
Geluid is in mijn geval niet belangrijk.. Het gaat mij puur om het beeld; Ik wil gewoon kijken welke kaart wat kan. (Ik denk dat als je met geluid wil je 2 geluidskaarten in 1 PC kan proppen welke ieder 1 signaal omzetten

)
De reden waarom ik deze topic heb geopend is omdat ik de meeste reviews erg matig vind. Vaak worden er enkele benches gedraait en daarmee houdt het op. Signaalkwaliteit en verschillen in functionaliteit zijn vaak een ondergeschoven kindje...
Klopt
Deze topic gaat zo te horen over een pro toepassing, maar ik en velen met mij zijn ook voor thuistoepassingen geinteresseerd- 3D gamen kan mij m'n achterste roesten, maar ik wil scherp beeld op m'n 20"-er
Wat mij betreft zijn er momenteel 3 kaarten die interessant zijn voor de 2d freaks. Deze kaarten hebben dan ook allemaal een dubbele RAMDAC (correct me if im wrong)
Let niet op die dubbele RAMDAC an sich- ALLE kaarten die dual VGA supporten MOETEN een dubbele RAMDAC op een of andere manier in huis hebben. Aldus is dat geen selectiecriterion
Wel is de kwaliteit van de 2e RAMDAC van belang- oudere dual head kaarten werkten nog eens met een externe van 230MHz (zie Franse citaat), wat meestal brakker was dan de primaire, al denk ik dat je dat op PAL resoluties totaal niet gaat merken

>>Matrox Parhelia ( kwaliteit en multimonitor)
>> Radeon 8500 ( prijs/kwaliteit)
>> Radeon 9700 ( beste prestaties en mutimonitor)
Matrox Parhelia PH-A128B 128Mb Bulk € 392,-
ATi Radeon 8500 (Retail) (275/275MHz) € 179,-
Club3D ATI Radeon 9700 Pro 128Mb Tv-Out, DVI € 415,-
Tenzij ik me vergis ga je met dit lijstje geld over de balk smijten. Ik ken de preciese som niet meer uit m'n hoofd, maar ik heb zeer sterk de indruk dat op een reso van 768x576 een RAMDAC van 230MHz ruim ZAT moet zijn.
Belangrijker is dat je goede filters hebt- dat betekent kwalteitscomponenten dus een kwaliteitsmerkkaart. Bij iets als Club3D uit de buurt blijven dus.
Als ik het goed snap is dit dus voor een professioneel project (die dus enkel één toepassing gaat krijgen) dat op 2 schermen 768x576 moet weergeven. 2D 'performance' is irrellevant- de Matrox Millennium heeft anno 1996 zo ongeveer de max aan 2D accelleratie bereikt, ALLE kaarten sinds 1998 ofzo hebben vergelijkbaare 2D acceleratie. Dat is dus geen criterion.
Op de resoluties die jij noemt is de RAMDAC geen factor van belang. Dan blijft er (naast de dual-head mogelijkheid an sich) maar één factor over: de gebruikte filters.
3D performance is dus ook niet relevant. Conclusie: je zoekt een nieuwe kaart (2e hands lijkt niet zo'n denderend idee in een pro project) met de best mogelijke filters, met nauwelijks andere voorwaarden.
Dat wijst in één richting:
De Matrox G450 of 550. De G450 heb je in 16MB DDR dualhead versie al voor
EUR 86, de G550 in 32MB DDR versie voor
EUR125
Voor dit project lijkt de meerwaarde die de ATi Radeon biedt irrelevant en er doen zelfs geruchten de ronde dat de Parhelia mindere beeldkwaliteit heeft dan de Gxxx reeks.
Het lijkt mij leuk te ondezoeken wat nu precies de verschillen in de kaarten zijn (ook van eventuele andere fabrikanten). Misschien dat gebruikers die om een bepaalde reden (multimonitior, tvout, captures erc.) gebruik maken en in het bezit zijn van een goede 2d kaart , deze reden kunnen posten zodat we op basis van ervaringen eventuele voorkeuren kunnen uitspreken bij verschillende toepassingen...
Tja, ik ben straatarm dus moet het met 4 jaar oude kaartjes doen. M'n beste monitor (een Ilyama 17" Vision Master Pro) stuur ik aan met een Matrox G200. Het heeft beduidend beter beeld dan de TNT2-M64 die er eerst in zat. M'n grote maar oude Sun GDM-20E20 wordt met een ATi Rage Pro Turbo 8MB bediend, waarbij de verandering tov m'n oudere Trident Image 9750 (brakke 1e generatie AGP kaart) niet merkbaar was- mogelijk het gevolg van de 0.31 dot pitch of dat de 13W3-VGA convertorkabel de bottleneck zou kunnen zijn.
De G200 sys draaide ik een tijdje met 2 monitoren, met een Matrox Millennium2 PCI erbij. Uiteindelijk ben ik daarmee gestopt want m'n bureau is te klein- als iemand 2 LCD schermpjes doneert ga ik zeker weer dualhead. Over de kwaltieit van de Millennium2 niets te klagen, maar die was dan ook spreekwoordelijk.