[EL] Transistor schakelen met mic.

Pagina: 1
Acties:

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Weet iemand een schema, zodat ik een transistor kan schakelen met een klein microfoontje? het mooiste zou zijn als het schema zou werken op 12 of 5 V.

of is dit gewoon heel simpel te maken met een (regelbaar) weerstandje en transistor? (en dan dus met de regelbare weerstand de gevoeligheid afstellen)

moet ik dus alleen ff weten wat voor spanning er van een microfoon afkomt...

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Je bedoelt een klapschakelaar? (Klap in je handen = aan, nog een klap is uit?)

Of wil je een soort mini lichtorgeltje? Wees eens wat specifieker...

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
ik wil een 12V neon lamp gaan schakelen, dus dat ie op de maat van de muziek knippert...

• Benadski
Dit LED lichtorgel kan je gebruiken. Neem wel een zwaardere transistor na de BC557, anders trekt 'ie het niet!

Ik weet trouwens niet of je inverter het leuk gaat vinden... Deze zou zelfs hoge inductiespanningen kunnen maken, waardoor je straks je mobo weg kan gooien... Of je inverter begeeft het... Allemaal niet zo leuk dus... :(

Er zijn volgens mij mensen die het eerder hebben gedaan... Is er nix met de search te vinden?

Verwijderd

RonnieB82 schreef op 05 september 2002 @ 11:51:
ik wil een 12V neon lamp gaan schakelen, dus dat ie op de maat van de muziek knippert...
12V neon lampen bestaan niet.... Ik neem aan dat er nog een DC converter voor zit? Een Neonlamp wil pas branden boven de 90V ofzo... Kan deze lamp wel snel in en uit schakelen???

Maar nu hoe je het zou moeten maken zo ongeveer:

Wat je wil is dus herrie = lamp aan stilte = lamp uit

je zou de spanning uit je microfoon moeten gelijkrichter via een diode. Met die diode "pomp" je een condensator op. Parallel aan die condensator zet je een (regelbare) weerstand. Deze gepompte spanning zet je op de basis van een npn tor, emitter aan aarde en je lamp tussen de +12V en de collector van de tor. Neem ipv de lamp in het begin een LEDje met serieweerstand van 680 ohm ofzo...

ALS je microfoon boven de 1.4Vtt levert zou dit voldoende zijn. Zoniet, dan moet je er een extra versterkertrap tussen hangen, b.v. met een simpele opamp...

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Benadski schreef op 05 september 2002 @ 13:05:
Dit LED lichtorgel kan je gebruiken. Neem wel een zwaardere transistor na de BC557, anders trekt 'ie het niet!

Ik weet trouwens niet of je inverter het leuk gaat vinden... Deze zou zelfs hoge inductiespanningen kunnen maken, waardoor je straks je mobo weg kan gooien... Of je inverter begeeft het... Allemaal niet zo leuk dus... :(

Er zijn volgens mij mensen die het eerder hebben gedaan... Is er nix met de search te vinden?
ah, bedankt voor de link!

inverter zal het wel trekken, ik heb nu al een schakelingetje dat ik hem stuur via de LPT poort.. (met eigen software, maar van dat software wil eigenlijks af)

ennuh, die search, tja, is nog een beetje brak helaas...

[edit]
ik zie nu dit schema op circuitsonline: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=99

als ik daar nou het ledje eruit haal, en er een tor voor in de plaats doe, dat zou dan ook moeten werken toch?

• Benadski
Vervang dat LEDje door een opto-coupler, je installatie kan namelijk dezelfde aarde gebruiken als de PC (waar je de voeding uit haalt neem ik aan), hierdoor kunnen aardlussen ontstaan, en dat vinden beide apparaten niet fijn... :)

De andere kant van de optocoupler even aan een dikke transistor hangen (met goede basisweerstand uiteraard) en klaar! :)

Wat bedoel je met neon eigenlijk? Neon snoer? Of een CCFL? Of echt neon lampjes?

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Benadski schreef op 05 september 2002 @ 13:48:
Vervang dat LEDje door een opto-coupler, je installatie kan namelijk dezelfde aarde gebruiken als de PC (waar je de voeding uit haalt neem ik aan), hierdoor kunnen aardlussen ontstaan, en dat vinden beide apparaten niet fijn... :)

De andere kant van de optocoupler even aan een dikke transistor hangen (met goede basisweerstand uiteraard) en klaar! :)

Wat bedoel je met neon eigenlijk? Neon snoer? Of een CCFL? Of echt neon lampjes?
hij komt aan de line-out van mijn PC te hangen, dus dan heb ik geen opto-coupler nodig (lijkt me), het is misschien even prutsen met de waarde van de potmeter...

edit:

Er hangen trouwens geen speakers aan de line-out, ik gebruik de digital-out, die gaat naar mn DD versterker... dus ruis heb ik zowiezo geen last van...

en ja, er komt een CCFL (incl. inverter natuurlijk) aan te hangen, maar ik noemde het maar ff neon, (anders komen weer die vragen: wat is nou CCFL?!?)

• Benadski
Je line out zal het niet trekken denk ik (speaker out wel)... Neem dan iig. in plaats van die brugcel vier 'schottky diodes' die hebben een veel lagere drempelspanning... Ook zou ik een potmeter nemen van ongeveer 10K. De weerstand voor de LED kan je ook vervangen, neem daar 220 Ohm voor ofzow...

Let wel op, de schakeling kan enige vervorming aan het geluid tot gevolg hebben, omdat de zogehete impedantie nu niet meer klopt. Maar het hoeft geen problemen op te leveren, gewoon proberen! :)

Neem toch maar een optocoupler, de nul van de schakeling kan niet worden verbonden met de massa van je PC...

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
hmm... ok, ik ga morgen tussen de middag ff shoppen, en dan smiddags in elkaar solderen! thnx alvast! :P
Pagina: 1