Ik heb zelf al enige jaren een Minolta Dimage Dual diascanner. Werkt prima, als je maar een beetje verstand van photoshoppen hebt want de dia's komen er een beetje 'anders' uit te zien dan normaal

Maar beetje de levels aanpassen, en hier en daar wat kleurcorrectie en alles ziet er weer prima uit. Ik heb diverse diascanners getest en de meeste scanners hadden behoefte aan enige 'na correctie'. Alleen de Nikon Coolscan II niet zo heel erg maar die is errrrrug duur.
De Diascanner van Acer is ook heel erg goed kost iets van 1000,-. Echt ver onder de 1000,- zal je geen goede diascanner vinden. De Canon 2700F (type ff nazoeken, ik geloof dat het 2700F was uit mijn hoofd) was ook erg goed maar is ook wat duurder. De Nikon Coolscan en Coolscan II zijn ook erg goed maar *nog* duurder.
Die HP scanner vind ik absoluut ka-lo-te van de bok want deze trekt filmstrips *zelf* door de diascanner heen, dus ZONDER een film-houder te gebruiken. Kras.. Kras..Kras.. nee dank je.
Een dia scannen is wel even wat anders dan een fototje onder een flatbed gooien. Maak je dia's eerst goed schoon dan voorkom je ophoping van stof in je scanner en moet je ook minder 'wegwerken'. Om stof tegen te gaan staan mijn Minolta ook gewoon met een zak erover op mijn bureau. Afhankelijk van de 'fletsheid' van de film moet je wat kleur en licht correctie doen, wat prima gaat met Photoshop 5.0 / 5.5. Een Fuji Sensia film is wat kleurrijker (consumenten houden van felle kleuren en daarvoor ziet de Sensia prima in) en dat vind een scanner vaak iets fijner dan een wat 'fletsere' film zoals de Velvia. Zelf fotograaf ik alleen met Kodachrome 64 en moet hier en daar na een scan wat bijwerken maar het resultaat is prima.
Overigens, de meeste diascanners zijn SCSI scanners (SCSI-II) maar niet elke diascanner wordt geleverd met een SCSI-II controller. Daarnaast kan het best zo zijn dat op jouw SCSI controller (die je bv al hebt) een andere aansluiting zit. Zo zit er op mijn NCR810 SCSI-II controller (er zat dus geen SCSI kaart bij mijn Minolta Dimage Dual) een kleine SCSI-II aansluiting, terwijl er op mijn Minolta Dimage een "centronics-SCSI" aansluitning zit. Gelukkig kan ik mijn HP DAT streamer als 'converter' gebruiken anders moest ik een genderchanger o.i.d kopen.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)