Binnenkort krijg ik waarschijnlijk een oude Pentium I machine cadeau. Ik ben ook een van de gelukkigen die binnenkort kpnadsl aan huis krijgt, dus wil ik dit pjoetertje als router/gateway, web- en mail-server gaan gebruiken, met SuSE Linux 7.2 als OS.
Specs:
CPU: Pentium 75 MHz
Mobo: Gigabyte GA-586AM (UMC chipset)
RAM: 16 MB
HDD: 500 MB, maar die vervang ik door een Quantum Fireball EX van 6 GB die ik nog heb liggen.
Nu heeft het mobo 2 sets van jumpers voor de CPU/Clock snelheid:
1. Multiplier: x1.5, x2, x2.5 en x3
2. Clock speed: 50 MHz, 60 MHZ en 66 MHz
De jumpers staan nu op x1.5 en 50 MHz.
Als mogelijke CPU types zijn aangegeven Cyrix M1/Pentium van 75, 100, 120, 133 en 150 MHz, 3.3V.
Ik ben niet zo thuis in Pentium 1 systemen en heb ik volgende vragen:
- Is zo een P75 redelijk overclockbaar. Kan ik bv. de clock speed op 66 MHz zetten (zodat de bus ook op de hoogste snelheid draait); de CPU zou dan op 99 MHz draaien. Wat betreft koeling: nu is de CPU passief gekoeld, moet ik er dan een klein actief koelertje opzetten (bv. een chipset koelertje)?
- Als maximale CPU wordt een 150 MHz aangegeven. Bestaat er geen 200 MHz (66 * 3) Pentium die hierin past?
- SuSE LINUX 7.2 geeft aan dat het minimaal 32 MB nodig heeft, gaat het dus überhaupt wel lukken met 16 MB?
Specs:
CPU: Pentium 75 MHz
Mobo: Gigabyte GA-586AM (UMC chipset)
RAM: 16 MB
HDD: 500 MB, maar die vervang ik door een Quantum Fireball EX van 6 GB die ik nog heb liggen.
Nu heeft het mobo 2 sets van jumpers voor de CPU/Clock snelheid:
1. Multiplier: x1.5, x2, x2.5 en x3
2. Clock speed: 50 MHz, 60 MHZ en 66 MHz
De jumpers staan nu op x1.5 en 50 MHz.
Als mogelijke CPU types zijn aangegeven Cyrix M1/Pentium van 75, 100, 120, 133 en 150 MHz, 3.3V.
Ik ben niet zo thuis in Pentium 1 systemen en heb ik volgende vragen:
- Is zo een P75 redelijk overclockbaar. Kan ik bv. de clock speed op 66 MHz zetten (zodat de bus ook op de hoogste snelheid draait); de CPU zou dan op 99 MHz draaien. Wat betreft koeling: nu is de CPU passief gekoeld, moet ik er dan een klein actief koelertje opzetten (bv. een chipset koelertje)?
- Als maximale CPU wordt een 150 MHz aangegeven. Bestaat er geen 200 MHz (66 * 3) Pentium die hierin past?
- SuSE LINUX 7.2 geeft aan dat het minimaal 32 MB nodig heeft, gaat het dus überhaupt wel lukken met 16 MB?
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!