P75 systeempje optimalizeren

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Binnenkort krijg ik waarschijnlijk een oude Pentium I machine cadeau. Ik ben ook een van de gelukkigen die binnenkort kpnadsl aan huis krijgt, dus wil ik dit pjoetertje als router/gateway, web- en mail-server gaan gebruiken, met SuSE Linux 7.2 als OS.

Specs:

CPU: Pentium 75 MHz
Mobo: Gigabyte GA-586AM (UMC chipset)
RAM: 16 MB
HDD: 500 MB, maar die vervang ik door een Quantum Fireball EX van 6 GB die ik nog heb liggen.

Nu heeft het mobo 2 sets van jumpers voor de CPU/Clock snelheid:

1. Multiplier: x1.5, x2, x2.5 en x3
2. Clock speed: 50 MHz, 60 MHZ en 66 MHz

De jumpers staan nu op x1.5 en 50 MHz.

Als mogelijke CPU types zijn aangegeven Cyrix M1/Pentium van 75, 100, 120, 133 en 150 MHz, 3.3V.

Ik ben niet zo thuis in Pentium 1 systemen en heb ik volgende vragen:

- Is zo een P75 redelijk overclockbaar. Kan ik bv. de clock speed op 66 MHz zetten (zodat de bus ook op de hoogste snelheid draait); de CPU zou dan op 99 MHz draaien. Wat betreft koeling: nu is de CPU passief gekoeld, moet ik er dan een klein actief koelertje opzetten (bv. een chipset koelertje)?

- Als maximale CPU wordt een 150 MHz aangegeven. Bestaat er geen 200 MHz (66 * 3) Pentium die hierin past?

- SuSE LINUX 7.2 geeft aan dat het minimaal 32 MB nodig heeft, gaat het dus überhaupt wel lukken met 16 MB?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Ik neem aan dat je SuSE 7.2 zonder X wil gaan installeren ?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Jaja, geen xwindows/KDE etc. Gewoon plain Linux met natuurlijk de noodzakelijke software om router, web en mailserver te kunnen spelen. Configureren doe ik wel met de hand of met Yast.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Overklokken: probeer eerst 1.5 x 60 = 90 en daarna 1.5 x 66 = 100, veel P75's draaien met een goede koeler wel op 90MHz.
Max. CPU: hangt ook af van de voltages die het bord kan leveren, maar als een normale Pentium 150MHz (zonder MMX = dual voltage) werkt, dan werkt een normale Pentium 200MHz ook wel (de multiplier wordt ondersteund, als ie gelocked is in de processor werkt het zoiezo).

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Ben onlangs aan de slag geweest met een Cyrix proc (zo'n 150+, met actieve koeling ) in een P1 bord (dubieus Taiwanees bordje, info niet te achterhalen) en daarbij geprobeerd de zaak wat sneller te laten lopen.

Het enige wat ik je daarvan kan vertellen is dat de pogingen niets opleverden (vastlopers, boot problemen). Als ik jou was zou ik het gewoon proberen (er vast immers niet zo veel te mollen ;-) ).

Zou (gezien dat geheugen) Freesco geen betere oplossing kunnen zijn ?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Een heleboel van die wat oudere Pentium bordjes ondersteunen de Cyrix 6x86 CPU's niet goed, dan krijg je idd. dat het zaakje niet wil booten of je krijgt random restarts of vastlopers.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
P75's lopen vrijwel allemaal op 100. Geen enkel probleem. Heb hier in een Dual server een P75 en een P90 draaiend gehad op 1.5x66, trok ie met gemak.
Cooler hoef je niet over in te zitten, passief halen ze de 100 ook nog wel.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Freesco zou natuurlijk ook kunnen, maar ik heb SuSE 7.2 hier compleet op mijn bureau staan, met alle bijbehorende software en manuals. Dus leek me dat wel voor de hand liggend om te gebruiken.

Bovendien: SuSE 7.2 geeft aan dat je met X minimaal 64 MB nodig hebt. Toch heb ik dat op een 32 MB machine (P90) aan de praat gehad, weliswaar zonder KDE of GNome, maar met een andere (simpeler) desktop. Dus is het maar de vraag of je zonder X echt 32 MB nodig hebt. SuSE 7.0 heeft overigens genoeg aan 16 Mb, maar dan is wel een oudere kernel.

Wat Cyrix CPUs betreft: er zit een jumper op het Mobo genaamd CXM1/Pentium. Het mobo kan dus een Cyrix aan.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
_JGC_ schreef op 05 september 2002 @ 09:57:
P75's lopen vrijwel allemaal op 100. Geen enkel probleem. Heb hier in een Dual server een P75 en een P90 draaiend gehad op 1.5x66, trok ie met gemak.
Cooler hoef je niet over in te zitten, passief halen ze de 100 ook nog wel.
Dat vraag ik me af.

Topicstarter... gewoon proberen is het devies (zoals altijd bij overclocken) ;)
Optimaliseren van het systeempje kun je beter doen met meer RAM, omdat dat momenteel de bottleneck is. 32 of meer lijkt me sowieso handig.
(Ter vergelijking: Windows 2000 Advanced Server vereist een _Pentium_ processor en 256 MB RAM...)

Je hebt het verder over Cyrix processoren, maar die heb je toch niet liggen? Ik heb hier een Cyrix die normaal op 120 Mhz (PR150) draait zonder problemen op 133 draaien (PR166). (Een stuk sneller dan de Pentium 75 die oorspronkelijk op dat bordje zat.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Is het wel nodig om dit systeempje te gaan overclocken voor de doeleinden waarvoor jij hem wil gebruiken?

Volgens voldoen de huidige instellingen prima.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
pinockio schreef op 05 september 2002 @ 10:01:
Je hebt het verder over Cyrix processoren, maar die heb je toch niet liggen? Ik heb hier een Cyrix die normaal op 120 Mhz (PR150) draait zonder problemen op 133 draaien (PR166). (Een stuk sneller dan de Pentium 75 die oorspronkelijk op dat bordje zat.)
Nee, ik heb geen Cyrix liggen. Als ik de CPU al vervang, ga ik zowiezo kijken voor een Pentium.

En wat betreft meer RAM: zover ik weet ondersteunt het mobo zowel EDO als fast page. Ik heb echter geen van beide in mijn bezit; bovendien is dit soort RAM nauwlijks meer te krijgen.

• Greetzel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03

Greetzel

yes you can

Als je 'm overclockt, zou 'k toch maar koelen: ik had 'n p75 overgeclockt naar 120 mhz, draaide 3 maanden goed (zonder koeling = erg slim Greetzel :o 8)7 )en toen crashte 't arme ding hopeloos.
Daarna heb ik geprobeerd 'm te reanimeren, teruggezet naar 75 mhz en opstarten: niets.
Na 4 weken prutsen (hoop moeite voor zo'n oud ding) duurde het uiteindelijk 10 minuten voor die opstart. Windows 95 start ook, alleen de groene achtergrond is nu groen/zwart, en 't apparaat is nog trager dan ie was....

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Greetzel schreef op 05 september 2002 @ 10:10:
Na 4 weken prutsen (hoop moeite voor zo'n oud ding) ....
Tweaken is vooral een sport cq uitdaging, economie is vaker wel eens ver te zoeken ;)

• pinockio
EXX schreef op 05 september 2002 @ 10:10:
[...]

Nee, ik heb geen Cyrix liggen. Als ik de CPU al vervang, ga ik zowiezo kijken voor een Pentium.

En wat betreft meer RAM: zover ik weet ondersteunt het mobo zowel EDO als fast page. Ik heb echter geen van beide in mijn bezit; bovendien is dit soort RAM nauwlijks meer te krijgen.
V&A? Bijv. http://www.tweakers.net/aanbod/60713

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 17:34

JustDutch

was ambtenaar :)

Dan moet je ven beter zoeken, want ik kom het nog vaak (nieuw) tegen. Echt duur is het soms ook niet. Wel even opletten of je mobo single en dubblesided geheugen ondersteund.
bijvoorbeeld:
pricewatch: 32MB EDO DRAM (Merkloos)
pricewatch: EDO DRAM 32MB (Dane-Elec)
pricewatch: EDO DRAM 32MB (Hynix)
pricewatch: EDO DRAM 32MB (Kingston)
Het ligt een beejte aan de belasting die dat systeem voor zijn kiezen krijgt, maar je kunt eraan denken om een UDMA33 controller in een PCI-bus te schroeven (als die 6GB drive UDMA33 is). Er zit nu waarscheinlijk een PIO4 IDE controller op en die kan de boel flink ophouden.
- Als maximale CPU wordt een 150 MHz aangegeven. Bestaat er geen 200 MHz (66 * 3) Pentium die hierin past?
Dat ken ik van een Chaintach bordje ook. Kon max een p166mmx, of een p200 in. Ik upgrade de oude p100 naar een p166MMX, maar vergat de multiplier aan te passen. 1,5X wordt bij een 166MMX in 3,5 keer vertaald (intern) en voila, hij draaid nu al jaren stabiel op 233. Maar of een een p200 in past, gewoon proberen.

Forza Mucca

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
JustDutch schreef op 05 september 2002 @ 10:27:
Dan moet je ven beter zoeken, want ik kom het nog vaak (nieuw) tegen. Echt duur is het soms ook niet. Wel even opletten of je mobo single en dubblesided geheugen ondersteund.
bijvoorbeeld:
pricewatch: 32MB EDO DRAM (Merkloos)
pricewatch: EDO DRAM 32MB (Dane-Elec)
pricewatch: EDO DRAM 32MB (Hynix)
pricewatch: EDO DRAM 32MB (Kingston)
:o Oops, beter zoeken in het vervolg. Iig, bedankt voor de links :)
Het ligt een beejte aan de belasting die dat systeem voor zijn kiezen krijgt, maar je kunt eraan denken om een UDMA33 controller in een PCI-bus te schroeven (als die 6GB drive UDMA33 is). Er zit nu waarscheinlijk een PIO4 IDE controller op en die kan de boel flink ophouden.
Er zitten idd PIO4 IDE interfaces op het mobo en de 6GB HDD is UDMA/33 5400 RPM. Maakt dat bij zo een tragere CPU echt veel verschil?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Overigens nog iets anders:

De (externe) CPU cache staat in BIOS op disabled, omdat ie met cache memory errors produceerde. Nu zijn er 2 dingen op het mobo die voor de cache zorgen: cache memory (8 ic-voetjes in totaal) + een tag RAM en een slot cache pipeline (dit is een insteekkaartje gestoken in een slot).

Ik kan m.b.v. jumpers de grootte van de memory cache instellen en of er wel of geen slot cache is.

- Waarvoor dient de tag RAM eigenlijk?
- Wat doet die slot cache?
- Is het feit dat de cache nu uitstaat een echte rem op het systeem. Ik weet dat bij bv. de PII/PIII de performance echt omlaag duikelt als je de cache uitzette, maar is dat bij de Pentium I ook zo?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja dat is bij P1 ook zo. Als er problemen zijn met de cache dan zou het goed zijn om die te vervangen, maar ja waar haal je die "oude" cache ic's en/of insteekkaartje nu nog vandaan.

Bij oude mobo's vaak een probleem dat de cache ic's "traag" worden en dan errors gaan opleveren. Je kan wel testen of de onboard cache goed is of de cache op het insteekkaartje (pipeline cache eruit en testen met de onboard cache). Mobo cache ic's is nog wel aan te komen denk ik.

Als de cache niet werkt is zelfs een P1 200 niet echt vlot. (zeg maar sloom)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
Tag ram is een stukkie ram waar alle adresseringen in de cache worden opgeslagen. Vroeger met de i430HX had je 2 soorten tag rams: 8 bits en 11 bits (gewoon 2x8 met de rest ongebruikt). De 8 bits TAG ram kon maar tot 64MB geheugen adresseren in de cache, de 11 bits kon tot 512MB geloof ik.

Slot cache is waarschijnlijk een los kaartje met pipelined cache, dit is sneller dan die drukchippies die non-pipelined zijn.

Uitschakelen van cache maakt zelfs een Pentium sloom.

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 08:45
pinockio schreef op 05 september 2002 @ 10:01:

(Ter vergelijking: Windows 2000 Advanced Server vereist een _Pentium_ processor en 256 MB RAM...)
Draait hier goed op een p133 met 96 mb ram

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

DaManiac schreef op 05 september 2002 @ 11:56:
[...]

Draait hier goed op een p133 met 96 mb ram
Bullcrap. Dan heb je wel een hele onwerkelijke definitie van 'goed'.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Bij ontbreken/gedisabled externe cache gaat hij zeker dubbel zo traag,
geldt juist met name voor oude processors, omdat die soms geen
of heel weinig interne cache hebben.
Zo weet ik dat een Pentium 1-100Mhz 16kb interne cache heeft,
dus dan heeft die 256kb externe cache zeker wel zin,
maar zal wel moeilijk worden om hier aan te komen.
Waarom neem je geen hardware router?
Ik heb zelf een Draytek-Vigor 2200E.
Hij is absoluut geruisloos, en gebruikt vrijwel geen stroom.
En kost maar 140 euro, en is bruikbaar voor alle adsl/kabel vormen.
Kan je direct 4 computers op aansluiten,
en hoef je maar 1 netwerkkaart per computer te hebben,
waarbij je niet een vaste computer altijd aan hoeft te laten staan.
Zit gelijk een 4 poort switch en firewall in.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• JustDutch

JustDutch

Er zitten idd PIO4 IDE interfaces op het mobo en de 6GB HDD is UDMA/33 5400 RPM. Maakt dat bij zo een tragere CPU echt veel verschil?
Ik had een oud HX-mobo'tje met een k6-2 300 (via een convertor). Hierop sond een grafische install van Suse (weet niet meer welke desktop) De HD (Seagate medalist pro) was een 7200rpm UDMA33 schijf. Echter het mobo ondersteund geen UDMA, dus werkte die op PIO4. PIO4 geeft 16,6 MB/s doorvoer, en een hogere processorbelasting. Nu heb ik een TX-mobo'tje die UDMA33 onderstuend en de HD loopt echt stukken soepeler.

Forza Mucca

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

EXX schreef op 05 september 2002 @ 09:29:
Binnenkort krijg ik waarschijnlijk een oude Pentium I machine cadeau. Ik ben ook een van de gelukkigen die binnenkort kpnadsl aan huis krijgt, dus wil ik dit pjoetertje als router/gateway, web- en mail-server gaan gebruiken, met SuSE Linux 7.2 als OS.

Specs:

CPU: Pentium 75 MHz
Mobo: Gigabyte GA-586AM (UMC chipset)
RAM: 16 MB
HDD: 500 MB, maar die vervang ik door een Quantum Fireball EX van 6 GB die ik nog heb liggen.

Nu heeft het mobo 2 sets van jumpers voor de CPU/Clock snelheid:

1. Multiplier: x1.5, x2, x2.5 en x3
2. Clock speed: 50 MHz, 60 MHZ en 66 MHz

De jumpers staan nu op x1.5 en 50 MHz.

Als mogelijke CPU types zijn aangegeven Cyrix M1/Pentium van 75, 100, 120, 133 en 150 MHz, 3.3V.
K5 zal ook wel werken, al staat die er niet bij.
Ik ben niet zo thuis in Pentium 1 systemen en heb ik volgende vragen:

- Is zo een P75 redelijk overclockbaar. Kan ik bv. de clock speed op 66 MHz zetten (zodat de bus ook op de hoogste snelheid draait); de CPU zou dan op 99 MHz draaien. Wat betreft koeling: nu is de CPU passief gekoeld, moet ik er dan een klein actief koelertje opzetten (bv. een chipset koelertje)?
Mijn P75 draaide destijds met kutkoelertje op 120. Een P75 die ik nu per ongeluk in handen kreeg (die eikels zeiden dat 't een P133 zou zijn...) laat zich helemaal niks OCen.
Ja, de P200 non-mmx.
- SuSE LINUX 7.2 geeft aan dat het minimaal 32 MB nodig heeft, gaat het dus überhaupt wel lukken met 16 MB?
Ik denk krap, maar dan prik je er gewoon wat bij. Hoeveel sloten heb je? Ik heb hier nog wat SIMM spul liggen, totaal 40 MB Fastpage volgens mij, en nog 2 simmetjes die ik even moet testen om te weten wat het is... Ik hoef er niet veel voor te hebben ofzo, ik doe er toch niet veel mee :X
Zeg maar als je meer info wil :P, geef dan maar je mail, dan hoeft een eventuele V&A achtige sessie niet in dit topicvoortgezet te worden :P. Mail in je profile doet 't niet, vast weer een foutje..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
cjdijk schreef op 05 september 2002 @ 14:25:
Bij ontbreken/gedisabled externe cache gaat hij zeker dubbel zo traag,
geldt juist met name voor oude processors, omdat die soms geen
of heel weinig interne cache hebben.
Zo weet ik dat een Pentium 1-100Mhz 16kb interne cache heeft,
dus dan heeft die 256kb externe cache zeker wel zin,
maar zal wel moeilijk worden om hier aan te komen.
Waarom neem je geen hardware router?
Ik heb zelf een Draytek-Vigor 2200E.
Hij is absoluut geruisloos, en gebruikt vrijwel geen stroom.
En kost maar 140 euro, en is bruikbaar voor alle adsl/kabel vormen.
Kan je direct 4 computers op aansluiten,
en hoef je maar 1 netwerkkaart per computer te hebben,
waarbij je niet een vaste computer altijd aan hoeft te laten staan.
Zit gelijk een 4 poort switch en firewall in.
Ik wil eens aan de gang met Linux en bovendien is het PCtje gratis.
Bovendien wil ik nog een web en mailserver draaien.
W3ird_N3rd schreef op 05 september 2002 @ 15:12:
Ik denk krap, maar dan prik je er gewoon wat bij. Hoeveel sloten heb je? Ik heb hier nog wat SIMM spul liggen, totaal 40 MB Fastpage volgens mij, en nog 2 simmetjes die ik even moet testen om te weten wat het is... Ik hoef er niet veel voor te hebben ofzo, ik doe er toch niet veel mee :X
Zeg maar als je meer info wil :P, geef dan maar je mail, dan hoeft een eventuele V&A achtige sessie niet in dit topicvoortgezet te worden :P. Mail in je profile doet 't niet, vast weer een foutje..
Er zitten 4 ram ram slots op, bank0 en bank 1. Beide zitten vol met SIMM (iets van TOP of zoiets, heb me laten vertellen dat dat niet echt geweldige SIMMs zijn).

Ik ga eerst eens even proberen hier op mijn werk nog wat RAM te "organizeren" :P
Misschien kom ik nog terug op je aanbod :)

• JustDutch

JustDutch

Er zitten 4 ram ram slots op, bank0 en bank 1. Beide zitten vol met SIMM (iets van TOP of zoiets, heb me laten vertellen dat dat niet echt geweldige SIMMs zijn).
klinkt als topless geheugen. Daarkun je wel een draadje mee vullen :) Maar, da's geen best geheugen. Als het goed werkt heb je geluk. (bij mij werken 2 1MB simmetjes al 6 jaar....)

Forza Mucca

Verwijderd

ik heb nog wel een cyrix 120 mhz liggen ->

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Als je het systeem als server wil gaan gebruiken zou ik wel even overwegen in hoeverre het verstandig is om de boel over te klokken.. Stabiliteit is dan nl. een grotere vereiste dan snelheid, aangezien een P75 voor een simpel thuisservertje meestal al meer dan genoeg is. Bovendien neem ik aan dat het de bedoeling is dat hij 24/7 aan gaat staan. Meer geheugen zal waarschijnlijk meer effect hebben.

Externe pipelined cache (op zo'n COAST insteekmodule) geeft inderdaad een grote snelheidswinst als er weinig interne cache aanwezig is. Die zoek ik overigens zelf nog een voor mijn servertje...dus als iemand nog wat over heeft :P

Wat betreft PIO4, dat trekt inderdaad nogal aan de processor als er veel schijfactiviteit is.. Als je de beschikking hebt over een UDMA33/66 kaartje (of er heel goedkoop een aan kunt komen) zou ik daar altijd voor gaan..

#

• pinockio
Hmmm als je die Cyrix voor weinig of niets kunt krijgen zou ik die 'aanbevelen'... Het toeval wil dat ik (goedkoop of voor niets) aan 4 Cyrix processoren heb kunnen komen en er is op zich niets mis mee. Voor de meeste toepassingen zijn ze ook sneller dan gelijkgeklokte Intels... Voor incompatibileit zijn er patches, en Linux heeft er al helemaal geen moeite mee (tenzij ze echt instabiel zijn, maar dat ligt dan vaak aan de chipset).

Ik heb nu:
Cyrix Media 200 Mhz (laptop)
PR300 MMX (225@233 momenteel)
PR200 MMX (166@166)
PR150 (120@133)

Draait allemaal prima. Alleen overclocken gaat vaak niet geweldig, die PR300 heb ik nu op 3.5x66 (nog steeds PR300) ipv 3x75 omdat de chipset toch niet helemaal stabiel is op 75 MHz en hoger (Ali).

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Thanx voor alle reply's. Allemaal nuttige info. Het eerste wat ik zal proberen is meer RAM en de cache weer aan de praat krijgen. Dan kijk ik nog wel of ik niet ergens een snellere CPU te pakken kan krijgen. Een UDMA HDD controller kaart gaat me op dit moment nog wat ver (tenzij ik het ding supergoedkoop kan kijgen).

Pagina: 1