[EL] IR-zender voor 'nachtkijker'

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Hey,

Bij het uitmesten van mijn bureau heb ik nog zo'n draadloos zendertje voor een koptelefoon gevonden. Deze is vrij nutteloos aangezien ik de ontvangen opgeblazen heb. :)

Ik ben nu van plan om de 10 IR-leds die erin zitten te gebruiken als verstraler
voor de nightshot-mode van mijn Sony TRV50.
Deze gebruikt van zichzelf 1 ledje, dus als ik deze 10 op gang krijg zal dat toch een
ietsjes beter effect moeten geven.

Iemand enig idee hoe ik dit kan ombouwen naar een bakje dat op batterijen werkt?
Het spul werkt normaal op 18v, en de ledjes staan in serie.

Enkele fototjes:

http://www.fire69.net/upload/IR-Zender/DSC00211-1.JPG
http://www.fire69.net/upload/IR-Zender/DSC00212-1.JPG
http://www.fire69.net/upload/IR-Zender/DSC00213.JPG
http://www.fire69.net/upload/IR-Zender/DSC00214-1.JPG
http://www.fire69.net/upload/IR-Zender/DSC00218-1.JPG
http://www.fire69.net/upload/IR-Zender/DSC00219.JPG

ps: sorry voor de trage foto's, maar 15K upload is nu eenmaal niet zoveel. :(

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Je zou de stroom moeten meten wanneer je de LEDs laat branden. Als je de stroom weet, meet dan de spanning over één van de LEDs.

Nu weet je de stroom en spanning van de LEDs. Dan kun je ze lossolderen en een aantal strengen in serie maken (2*5, 5*2 of 10*1). Het voordeel daarvan is dat de spanning omlaag kan (2*5: ca. 9V, 5*2: ca 4V, 10*1: ca 2V) en je dus minder batterijen in serie hoeft te plaatsen... Vergeet niet de juiste voorschakelweerstand te kiezen...

Als je alles heel wilt laten, zet dan twee 9V blokken in serie... Maar 9V blokken zijn wel duur en snel leeg...

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

meten? je kan de spanning meten over de ir-leds.. nu gaat daar waarschijnlijk 15-20 mA doorheen..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij wordt dit geen nachtkijker, maar gaat deze camera voor iets heeeel anders gebruikt worden :o })

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Benadski
IR-LEDs zijn anders dan gewone LEDs, er zijn LEDs die 200mA continu kunnen hebben (die in je camera zit waarschijnlijk nog meer), bij 20mA doet 'ie dan niet zo veel...

Meten is weten :)

• Fire69
Ok, ten eerste, bedankt voor de uitgebreide uitleg
Ten tweede, kan je die uitleg nu even uitleggen, want ik snap er niet te veel van. :)
- Hoe meet ik de stroom en spanning?
- Dus heb beste is om ze allemaal parrallel te hangen (10*1)?
- Voorschakelweerstand?

Wat zou het beste zijn voor de meeste lichtopbrengst, alles op een rijtje of in een bundeltje bij elkaar?

• Fire69
The_Eagle schreef op 05 september 2002 @ 11:03:
Volgens mij wordt dit geen nachtkijker, maar gaat deze camera voor iets heeeel anders gebruikt worden :o })
Hoe bedoel je? :P

• The Eagle

The Eagle

De eerste Sony's die nightvision hadden stonden iets te sterk afgesteld...kon je mee door kleding heenkijken. :o Dat bedoelde ik dus.
Ik denk dat wat je nu gaat maken ongeveer hetzelfde effect moet hebben

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13
Fire69 schreef op 05 september 2002 @ 11:13:
Ok, ten eerste, bedankt voor de uitgebreide uitleg
Ten tweede, kan je die uitleg nu even uitleggen, want ik snap er niet te veel van. :)
- Hoe meet ik de stroom en spanning?
- Dus heb beste is om ze allemaal parrallel te hangen (10*1)?
- Voorschakelweerstand?

Wat zou het beste zijn voor de meeste lichtopbrengst, alles op een rijtje of in een bundeltje bij elkaar?
Antwoorden:

1. Stroom en spaning meet je met een zgn. multimeter. Verkrijgbaar bij de elektro shop of de Gamma/karwei ;)
2. Dat hangt er vanaf:
Voordeel serie schakelen: Stroomverbruik is gelijk aan dat van 1 Ir-LED
Nadeel serie schakelen: Hogere spaning nodig om alle LED te laten branden.
Voordeel parallel schakelen: Benodigde spanning is gelijk aan die van 1 Ir-LED
Nadeel parallel schakelen: Hogere stroom 10x die van 1 LED.
3. Yep, die heb je nodig om te zorgen dat de led's de juiste spanning en stroom krijgen

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Benadski
Stroom meet je door je multimeter in serie te zetten met de LEDs (niet parrallel dus, dan blaas je of je meter, of je voeding op).

18V + o---oR (Meter) Zo-----|>|----|>|---etc.---o 0 18V

R en Z staan voor de Rode en Zwarte draad van je meter.

Of je meet de spanning over de gebruikte voorschakelweerstand, en je berekent de stroom met de wet van Ohm (V=IxR == U=IxR). V is de spanning die je meet, R is de weerstandswaarde en I is dan je stroom...

De spanning van de LED bepaal je door de multimeter er op te zetten. Rood op de ene kant van de LED, Zwart op de andere...

Allemaal parallel betekend idd. minder batterijen in serie, maar de batterijen zijn snel leeg. Ik zou 5 parallel * 2 in serie doen, dan neem je 3 batterijen (4,5V of 3,6 bij NiCd's).

Voor een formule en werkwijze om de voorschakelweerstand te weten te komen zie de faq.

Oj je ze bundelt of niet hangt af van de situatie, wil je verre objecten filmen: Bundelen. Achtergrondverlichting? Dan niet dus...

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo. :)

• Benadski
The_Eagle schreef op 05 september 2002 @ 11:21:
De eerste Sony's die nightvision hadden stonden iets te sterk afgesteld...kon je mee door kleding heenkijken. :o Dat bedoelde ik dus.
Ik denk dat wat je nu gaat maken ongeveer hetzelfde effect moet hebben
Vett!!! Maar dat ligt niet aan die IR-lamp toch? IR heeft niet als eigenschap door objecten heen te schijnen dacht ik. Zal eerder aan de gebruikte CCD liggen, als deze warmte kan zien (is laagfrequent IR) zou het misschien kunnen...

Wie heeft er zo'n camera voor me te koop :9

• The Eagle

The Eagle

Lag volgens mij wel aan die IR, maar weet niet zeker. Ik weet wel dat van die dingen na de constatering HEEEEL snel de productie aangepast is. ;)

Lijkt me overigens dat je met meer belichting makkelijker ergens doorheen kijkt; zelfde effect als "tegen het licht houden" dunkt me

Verwijderd

door kleren heen kijken werkte alleen bij ouwe camera's omdat je daar *overdag* de nightshot óók kon aanzetten. dus niet omdat ie sterker licht gaf ;)

(weet ik, want wij hebben nog zo'n oude 'candycam') :D

• Fire69
Ik kan die nightshot nu toch ook nog gewoon aanzetten overdag, wat is dan juist het verschil? :?

Verwijderd

<offtopic>
Zoek eens met google op: "nightshot through clothes"

Krijg je bijvoorbeeld:
*URL weg gehaald aangezien ik hem bij nader inzien niet vond kunnen*

interessant/informatief is wel:
http://www.x-raycameras.com/
</offtopic>

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Filmpje is zo vake als het maar kan.

1 japans mens zie je naakt en de rest van de mensen zie je niet naakt.

Die gozer die naast der loopt heeft nog gewoon zijn broek aan en er is niks te zien. Ook bij de mensen die erachter staan.

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 16:27:
door kleren heen kijken werkte alleen bij ouwe camera's omdat je daar *overdag* de nightshot óók kon aanzetten. dus niet omdat ie sterker licht gaf ;)

(weet ik, want wij hebben nog zo'n oude 'candycam') :D
dat was toch op te lossen door een stukje zwart plakband over de sensor? :X

misschien is dat ook inmiddels aangepast

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Benadski
?!? Is dat niet te modden dan ?!? :9~

Maarre dat filmpje lijkt idd. fake. Of het is een ander soort badpak... (Ze mag zich ook wel eens scheren :D)
Pagina: 1