Toon posts:

[Win98] installeren op 325MB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja het klinkt nogal oudbollig, maar ik ben bezig een computer van iemand te repareren die niet vaak een computer gebruikt. Harde schijf was kapot, nou hadden ze nog een andere computer staan (486 met hdd van 341mb) nu is het vreemde dat de 486 de harde schijf herkent als zijnde 325mb en de andere computer (pentium 133) herkent het als een 341mb. Zelfde hdd instellingen hebben ze in het bios.)

Graag een reactie.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

da's gewoon een andere berekening, niets om je druk over te maken.
341.000.000 als je met 1000 bytes per kbyte rekent, wordt dus 341.000.000 / 1024 = 325MB als je met 1024 bytes per kbyte rekent.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kennelijk rekent de ene de grootte in duizendtallen en de ander in 210-tallen (1024).

Als de data nog intact is, dan is het niks om je je zorgen om te maken ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 08:53:
Ja het klinkt nogal oudbollig, maar ik ben bezig een computer van iemand te repareren die niet vaak een computer gebruikt. Harde schijf was kapot, nou hadden ze nog een andere computer staan (486 met hdd van 341mb) nu is het vreemde dat de 486 de harde schijf herkent als zijnde 325mb en de andere computer (pentium 133) herkent het als een 341mb. Zelfde hdd instellingen hebben ze in het bios.)

Graag een reactie.
een 486 heeft toch geen LBA? en een P1 wel?

staat er niks op de schijf zelf kwa grote ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 09:03:
een 486 heeft toch geen LBA? en een P1 wel?
LBA heeft alleen nut bij schijven groter dan 504MB. Ziehier meer info over LBA:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/modesLBA-c.html
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q122052

edit:
En nu ben ik lekker sneller, Limoentje! :P
Overigens, 504MB is volgens fabrikant idd 528MB ;)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

LBA heeft hier imho niets mee te maken, en bovendien is dat pas van toepassing bij schijven boven 528 (of was het nou 540 :P) MB.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Oeps B) vergeten
/me :z ook nog half

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 09:07:
[...]

Oeps B) vergeten
/me :z ook nog half
Dan ben je duidelijk niet de enigste :O

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:14

TwoR

Gekleurde stippen

Als je alle data nog hebt en de schijf functioneerd nog goed zal ik me er maar niet druk om maken is een berekenings verschil.

Verwijderd

Topicstarter
in iedergeval bedankt hiervoor. LBA doe ik inderdaad niets mee, gewoon op type normaal.

nu nog een klein vraagje:
(waarschijnlijk komt dit probleem doordat ik win3.1 die op deze hdd stond heb verwijderd)
partitionmagic zegt over de hdd dat het niet mogelijk was deze partitie te analyseren (staat nog wel data op, maar denk deze gewoon maar te verwijderen)

Als ik gewoon de hdd ga formatteren, kan ik alles toch weer gebruiken?
(gewoon steady win98 erop en klaar? Toch...........

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ja, gewoon formatteren moet geen probleem zijn. Mocht dat niet lukken, kun je altijd met PartitionMagic of FDisk je partitie weggooien en een nieuwe aanmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx limoentje, dannyke, balusC, Jbalk en spooky. Ik zal het vanavond direct doen.

Verwijderd

Als ik gewoon de hdd ga formatteren, kan ik alles toch weer gebruiken?
(gewoon steady win98 erop en klaar? Toch...........
Win98 op een 341MB schijf? zou ik knap vinden! O-)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een zwaar gestripte 98 neemt ongeveer 150MB in beslag. Maar ik zou het idd ook knap vinden als ie de swapfile en programma's (office enzo) nog ergens kwijt weet te raken :X

Verwijderd

Topicstarter
of past dat niet?, ik heb nl al een tijdje niet meer gekeken hoe groot win98 was. wat ik wel weet is dat het zeker niet past wanneer ik het snelle installerren ga doen (vanaf hdd) dus het moet vanaf cd. Of weet je wel hoe groot dit is?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat begint meer een WOS vraag te worden..

Topictitel aangepast (was "wisselende hardeschijfgrootte")
Topic wordt gemoved van OM naar WOS :)

Verwijderd

Zelfs met een zwaar gestripte versie zie ik het niet gebeuren, daarbij ontneem je de gebruiker van de pc wel een hoop plezier omdat hij/zij nog weinig met de pc kan.

Mijns inziens zinvoller om een ander niet te groot HDtje aan te schaffen BV

Quantum Bigfoot 4,3 GB € 30,-

ben je van alle ellende af en dan kan de machine ook nog eens gewoon gebruikt worden. :*)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee, nee, zeker geen Bigfoot! Die dingen gaan niet bijster lang mee :/
Voor de rest maakt Quantum overigens puike schijfjes (heb een stuk of 10 Quantums thuis, hetzij volop functionerend in PC's, anders gewoon rondslingerend of brak, zoals een 2,5GB Bifgootje)

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:01

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 10:01:
Quantum Bigfoot 4,3 GB € 30,-
Bigfoot voor € 30,- :? :? Da's echt een vriendenprijs. Sinds de € is alles duurder, dat blijkt maar weer eens |:(

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een 2dehandsje van WD gezien 1,6GB voor 10 euro. dan moet dat maar. Nu maar hopen dat die goed is. :)

Verwijderd

BalusC schreef op 05 september 2002 @ 10:10:
Nee, nee, zeker geen Bigfoot! Die dingen gaan niet bijster lang mee :/
Oh, Heb Zelf al jaren een 6,5 G Bigfoot en die werkt nog steeds als een speer! :9
Pagina: 1