[W2K] Hoe een losse schijf uit RAID checken?

Pagina: 1
Acties:

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Ik ben de niet al te vrolijke eigenaar van 4 stuks 60GB Maxtor schijven, die nu dapper stuk voor stuk aan het kaduuk gaan zijn (de tweede heeft nu ook bad sectors). Windows 2000 vind dat niet echt prettig, en gooit dan je RAID offline. Als ik nu kies voor "Reactivate Volume", gaat 'ie de boel regeneraten maar kapt ie na een tijdje omdat er een fout op die HDD zet. Nu roept Windows heel vrolijk dat ik maar even CHKDSK moet runnen. Tuurlijk, graag, prima, etc. Maar HOE? De volume is NIET gemount, en ik kan het ook niet mounten omdat 'ie stuk/offline is. CHKDSK wil best graag een driveletter hebben... Hoe kan ik in godesnaam een lossie schijf daarvan checken?

Ow, is er iets bekent over de "Maxtor 6 L060J3" schijven? Slechte batch, whatever? Overigens ligt het niet aan de voeding / kast / whatever. Er zitten nog 4 andere 40GB schijven in, en die zijn goed. Voeding is een dual 300W met load-balancing aan een UPS...

edit:

Die schijven hangen aan een Promise 100 TX2

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 20:08
hoe zit het met je hd cooling? heb je ze alle 4 bovenopelkaar gepropt?

• HermeS
  • Laatst online: 18-03 08:12
als je je hd formateerd zal hij ook op bad sectors gaan controlen (of als je hem met een fdisk achtig programma probeert tepartinoeren).

Alleen zal hij dan wel offline gehaalt moeten worden. Als je hem wilt laten draaien zul je hem eerst hotswappable moeten wisselen en die hd met badsectors moeten repaeren in een 2e pc.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Watvoor RAID gebruik je? (0, 1 of 1+0)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met het Maxtor tooltje (PowerMax, check OM FAQ) kun je ook brakke schijven controleren, zonder dat er aan de partitietabel/data wordt geknoeid :)

• Battle Bunny
PowerMAX zal ik dan ffies downloaden, thanks.

Sorry voor de onduidelijkheid. Ze hangen gezellig in RAID5, zit zieklijk gekoeld (een 8CM 230V fan en een 12CM 230V fan... Blazen _HARD_)

En mijn HD formatteren is GEEN optie. Er staat nu al 80GB op aan films en andere onzin.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Raid-5 op een Promise TX2?

• Battle Bunny
Software RAID. Vandaar dat ik W2K erboven heb gezet :)

edit:

/me had dit wel eens beter mogen voorbereiden :( (met wat meer info)

• HermeS
Battle_Bunny schreef op 05 september 2002 @ 09:17:

En mijn HD formatteren is GEEN optie. Er staat nu al 80GB op aan films en andere onzin.
hoezo? Je kunt het raid volume toch gewoon herstellen?

• Battle Bunny
hoezo? Je kunt het raid volume toch gewoon herstellen?
Tja, dat kan. Maar er zijn twee schijven "stuk", dus zou ik dat twee keer moeten doen. Dat tooltje van Maxtor lijkt me dan beter.

• HermeS
Battle_Bunny schreef op 05 september 2002 @ 09:58:
[...]

Tja, dat kan. Maar er zijn twee schijven "stuk", dus zou ik dat twee keer moeten doen. Dat tooltje van Maxtor lijkt me dan beter.
Als er twee schrijven stuk zijn (dus niet gemount worden) ben je toch de L*L lijkt me?
Bij raid 5 mag er maar 1 disk uitvallen. Wat bedoel je presies met stuk?

• Battle Bunny
Zoals ik hierboven al zei, ze krijgen bad-sectors. Echt helemaal stuk zijn ze nog niet, maar het lijkt er op alsof ze wel langszaamaan meer badsectors krijgen. (overigens loopt het rebuilden nu al door tot de 72%... Keeping my fingers crossed!)

Verwijderd

Als ik jou was zou ik toch snel die data veilig gaan stellen omdat de kans zeer groot is dat je anders een keer alles kwijt bent.

• Battle Bunny
LOL. Even snel 80 GB backuppen... Dat gaat vrees ik niet lukken :)

Overigens heeft 2K 'em nu weer gefixt (die RAID set dan), en is ie up. Alleen heeft ie nog geen driveletter (volgens Diskmanager wel, maar die drive staat niet en de verkenner, en DOS roept gewoon dat die drive niet bestaat). Ideeen?
Pagina: 1