[Debian] hardware compatibiliteit

Pagina: 1
Acties:

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:12
Men besluit is gevallen,

Na veel lezen over welke distro heb ik besloten om met debian aan de slag te gaan, ik heb de installatiedisks al gedownload van woody zodat ik de rest van internet kan downen via apt-get.

Nu heb ik eigenlijk wel een vraag ofdat men pc compatibel is met debian.

Specs :

AMD 1200 tb
Corsair pc2400 256Mb DDR ram
Epox 8KHA+ via KT266A rev 2.0
IBM 60Gb deskstar 7200
SMC 1244TX pci 10/100
Creative audigy oem
Leadtek nvidia geforce 3 TI200
Aopen 52X cdrom

Ook wil ik dus windows nog wel behouden om te gamen. Aangezien ik een 60 gb hd heb wilde ik deze dan ook indelen in :
15 Gb debian (exclusief voor debian ext3 of 2)
5 Gb windows (exclusief voor windows 2000 of xp ntfs)
20 Gb data (voor zowel debian als windows dus fat32 waarschijnlijk)
20 Gb games (exclusief voor windows ntfs)

hoe kan ik het beste beginnen om hier een dual boot voor te maken?
eerst windows of eerst debian?
bootmagic in windows gebruiken?

Thans van een beginnende linux "debian" gebruiker

PS ik weet dat ik de vorige dagen al wat n00b vraagjes gesteld heb maar ik wil het gewoon juist doen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Bylie schreef op 05 september 2002 @ 00:51:
Epox 8KHA+ via KT266A rev 2.0
SMC 1244TX pci 10/100
Creative audigy oem
Leadtek nvidia geforce 3 TI200
De support voor de audigy is afaik niet 100%... Zijn hier wel eens topics over geweest.
Voor je videokaart kun je gewoon de nv driver gebruiken. Later als je een beetje doorhebt hoe het werkt kun je dan de drivers van nVidia zelf installen, die zijn sneller en bieden ook 3D acceleratie. Voor de netwerkkaart moet je de 8139t00 of de rtl8139 driver hebben (handig om te weten als je een netinstall doet).
Voor de rest verwacht ik weinig problemen (tenzij je zo'n promise of highpoint "raid" geval hebt).
15 Gb debian (exclusief voor debian ext3 of 2)
5 Gb windows (exclusief voor windows 2000 of xp ntfs)
20 Gb data (voor zowel debian als windows dus fat32 waarschijnlijk)
20 Gb games (exclusief voor windows ntfs)
Ik weet niet wat je van plan was, maar misschien is 15 GB voor Debian wat veel (hangt er wat vanaf hoeveel spul je daar nog wilt opslaan). Merk ook op dat je een swappartitie nodig hebt voor GNU/Linux (dus 5 partities). Ook kan het zijn dat Windows lastig doet als Windows niet op de eerste partitie staat.
hoe kan ik het beste beginnen om hier een dual boot voor te maken?
eerst windows of eerst debian?
Eerst Windows, en de ruimte voor Debian ongepartitioneerd laten.
Maak btw voor je aan Debian begint een Windows (Dos, whatever) bootdisk, en maak tijdens de Debian install een Debian bootdisk. Dan heb je temnminste nog iets als het fout gaat met de MBR.
bootmagic in windows gebruiken?
Geen idee, geen ervaring mee. Debian installeert iig zelf een bootloader (of beter gezegd: hij vraagt erom), en als het goed is zietie ook Windows XP en zet hij die erbij in de bootloader.

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:12
Nog ff een vraagje, die drivers die je vermeld nv, rtl8139 en van de audigy zitten toch al bij de 4 disks die ik gemaakt heb of moet ik die nog eerst apart downen en op een disk zetten.
Gelukkig heb ik geen highpoint, promise raid :)

Btw, als je een apt-get dist-upgrade (weet niet zeker of het dit is) doet wordt je kernel dan ook geupgrade naar de nieuwe?

Thx

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Bylie schreef op 05 september 2002 @ 01:50:
Nog ff een vraagje, die drivers die je vermeld nv, rtl8139 en van de audigy zitten toch al bij de 4 disks die ik gemaakt heb of moet ik die nog eerst apart downen en op een disk zetten.
rtl8139/8139too wel. nv en audigy niet, maar die heb je voor de installatie ook niet nodig.
nv en de audigy driver zijn er na de installatie wel.
Btw, als je een apt-get dist-upgrade (weet niet zeker of het dit is) doet wordt je kernel dan ook geupgrade naar de nieuwe?
Nope. Kernel upgrade is altijd iets waarbij je moet opletten, en er kunnen redenen zijn om een oudere kernel dan de nieuwste te draaien.