Codec probleem met XviD: blokvrije motions

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Met vdub probeer ik gecaptured dbz scene te encoden als test.
Een stukje scene is geschikt als testmateriaal omdat het hevige gevechtscene bevat (uit Water Fight episode) waar bitrate lekker omhoog schiet.

En juist dat moet ik proberen wijsmaken in Xvid codec volgens 2 pass methode. Maar het is me niet gelukt om blokken eruit te halen in plotselinge motions.
Ze zijn te groot en zijn niet mooi om te zien. Het kan veel beter.

Gekeken op gecaptured MPEG2 file en even op snelle motions stukken gekeken, zag ik dat er geen groot blokvorming is, dus zeer goed. Het ligt niet aan origineel file. Het is in VBR mode opgenomen (via Asus Digital VCR) op 720x576.

Maar het valt me op dat rustige scenes 3000 bitrate hebben en er zijn uitschieters van 9800 bitrate gemeten. Hoe kan ik het beste instellen in Xvid codec?

Wie kan me dus even op goede pad helpen en leren? Dan ben ik zeer dankbaar voor. Ik wil in korte tijd juiste instelling vinden, want ik moet snel weer ruimte vrijmaken voor volgende captures. Dank je wel.

Verwijderd

door niet te veel comprimeren denk ik

je pc moet alles weer snel uitpakken
en dan weer in beeld neer zetten

en tja je geeft het al aan
dat het blokkerige is
en dat is de reden dat hij dat doet

ik zelf heb hier ook een paar films van liggen die opten duur met veel actie er in dat het gaat blokken (video clips)

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09-2025
Waar ik heel veel aan gehad heb zijn de tutorials op http://nickyguides.digital-digest.com.
En met name: http://nickyguides.digital-digest.com/DivxBeta.htm
Hier wordt wel de oude DivX codec besproken maar om 5.02 te gebruiken blijft het een goede handleiding. Ik lees in je topic niets over resizen van de clip --> is ook iets om over na te denken.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De clip wordt resized naar 640x480. Dat is tegenwoordig veel gebruikt. De final size van 20 min durende episode is ongeveer 220 MB. Zou moet lukken.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 03:08:
ik zelf heb hier ook een paar films van liggen die opten duur met veel actie er in dat het gaat blokken (video clips)
Ik heb aantal episodes bekeken die anderen zijn gemaakt, en ze zijn van zeer goede kwaliteit. Zelfs in snelle motions bijzonder weinig blokvorming en behoorlijk scherp. Het is dus mogelijk (blijkt ook uit mijn MPEG2 VBR realtime capture die ook weinig last heeft van snelle motions, het vangt allemaal goed op.) Divx3 SBC schijnt hiervoor gebruikt te zijn, maar mijn nandub wil gewoon niet werken. Blijft alsmaar crashen. Weet niet wat er fout is.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb niks aan Nandub als ie niks anders doet dan alleen maar vastlopen en crashen.
Hoe is bij anderen toch gelukt om Nandub draaiend te houden???? :( :( :(

Verwijderd

Ik zou de verticale resolutie een stuk omlaag gooien, 720x288 bijvoorbeeld. Dat geeft bij dezelfde bitrate een stuk minder blokken en je ziet het nauwelijks. Nandub begon bij moelijk te doen na Nimo codec pack eropgezet te hebben, heb je die er op staan?
Pagina: 1