B&W DM303 of DM601 S3 voor zelfde prijs

Pagina: 1
Acties:
  • 5.936 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ripley
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-06 14:53
Graag zou ik jullie mening horen over mijn volgende dilemma(tje). Ik kan de hierboven genoemde luidsprekers voor dezelfde prijs kopen. De DM601 S3 is 2de hands maar verkeerd in nieuwstaat. Na ze beide beluisterd te hebben vind ik het moeilijk een persoonlijke winnaar aan te wijzen. De DM303 is wat levendiger, stemmen klinken erg goed, maar de plaatsing en laag zijn minder. De DM601 klinkt beter in het midden en laag en is minder 'aanwezig'.

Nu is dit natuurlijk een persoonlijke afweging die ik zelf moet maken. Maar wat ik mij afvraag is hoe goed beide luidsprekers geschikt zijn voor de omstandigheden waar ze in moeten werken. Ze komen nl. op een beugel op 25 cm van de achtermuur (en 50 cm van de zijmuur) te hangen en worden aangesloten op een Sony Receiver (weliswaar een ES 70XG maar toch een receiver). Hoofdzakelijk zullen ze gebruikt worden voor radio en als achterluidsprekers voor computer. Later misschien uitgebreid met een CD speler van een paar honderd euro. Ik vraag mij af of de DM601's onder deze (verre van optimale) omstandigheden misschien zelfs slechter zullen klinken dan de DM303's omdat deze wellicht minder veeleisend zijn.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:26
De 303s hebben de reflexpoort aan de achterkant, dus omdat je ze tegen de muur hangt krijg je waarschijnlijk wat meer van de bas die je mist. Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord, maar in de luistertesten die ik heb gedaan vond ik de 303 er altijd uitspringen, bij de 601 was dat veel minder (maar die werd dan ook met duurdere concurrenten vergeleken).

Ik vind dit trouwens dure boxen om als achterluidsprekers voor je PC te gebruiken... of worden ze ook gebruikt in een gewone stereoset?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Anoniem: 48051

Ik heb de 303 601 en 602 geluisterd... en ik vond de 601 velen malen "voller" klinken dan de 303's... Ik ben uiteindelijk gegaan voor de 602 aangezien die echt volgens mijn eisen zijn en ik heb er nu steeds dagelijks veel plezier van :D, ben blij dat ik igg die 303 niet gekocht ( terwijl veel mensen idd zeggen dat de 303 beter klinkt...

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
ik vondt de bas heel erg goed van de 601.
ik heb ze met 1 of ander bass deuntje gehoort en hoorde duidelijk een goeie (diepe) bas.
ik zou voor de 601 gaan ik heb zelf tannoy mx2 besteld omdat ik er erg goedkoop aan kon komen.
maar als geld geen rol speelde had ik b&w 601 gekocht.
en ik vindt het uiterlijk ook bellangrijk van een speaker.
en die 601 vindt ik er persoonlijk wel erg mooi uitzien.
plaatsen is voor de topicstarter ook beter met de 601 omdat hij ze op wil hangen en de basport van de 601 aan de voorkant zit.

601!!!

Anoniem: 2111

In een aantal hifi-bladen komt de DM303 er net zo goed uit als de 601, vaak iets beter omdat de speaker goedkoper is. Maar aangezien je ze 2de hands kan kopen, maar ik zou zelf voor de speaker gaan met het beste midden en hoog en volgens mij is dat de 303 :).

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
Ik weet eigenlijk niet de gangbare prijzen van deze speakers, weet iemand die?

w00t

• Ripley
De DM303 kost vrijwel overal rond de € 318,- en de DM601 S3 rond de € 378,-. Als je een beetje verder zoekt (Stassen, Miepkniep) dan kun de DM303 al voor € 280,- krijgen. Het valt mij trouwens op dat de meningen over deze luidsprekers ontzettend verdeeld zijn.

Om een beter beeld te krijgen van akoestiek in de studeerkamer heb ik vanmiddag mijn oude B&W DM302's (die naar beneden waren verhuisd voor surround doeleinden) maar weer eens opgehangen. Dat had ik dus veel eerder moeten doen want binnen een paar minuten werd mij al duidelijk dat de DM601 S3 met zijn diepere bass te veel van het goede is voor deze kamer en opstelling. Ik kan de basspoort natuurlijk wel afdichten maar dat gaat vrijwel zeker ten koste van de juist zo karakteristieke makkelijke klank.

Volgens mij is de DM601 S3 de muzikalere speaker van de twee. De DM303 treedt wat meer naar de voorgrond en klinkt daarom wat levendiger dan de DM601 die meer adem heeft en alles (vooral akoestisch en soul) makkelijker en relaxter speelt. Het is trouwens opvallend hoeveel beter de DM303 is dan de DM302. Het lijkt wel een kompleet andere klasse.

Anoniem: 32271

Ik heb de Wharfedale 8.2 gekocht, ik heb ook naar die B&w's geluisterd maar vond die Wharfedale's veeeel beter klinken. Ik vind dat je die B&W's moet laten zitten en gaan luisteren!

• Ripley
O ja, ik koop dus de DM303's. Mocht iemand nog geinteresseerd zijn in de 2de hands B&W 601 S3 's. Ze zijn nog te koop. Ik kan natuurlijk moeilijk zijn advertentie hier plaatsen maar mocht iemand interesse hebben mail maar even en dan geef ik zijn e-mail adres wel door. De luidsprekers zijn vrijwel ongebruikt (< 20 uur gespeeld) en in orginele verpakking. De persoon is tot 11-09-02 in Nederland (Amsterdam). Ze zijn te beluisteren.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Ripley schreef op 05 september 2002 @ 17:35:
O ja, ik koop dus de DM303's. Mocht iemand nog geinteresseerd zijn in de 2de hands B&W 601 S3 's. Ze zijn nog te koop. Ik kan natuurlijk moeilijk zijn advertentie hier plaatsen maar mocht iemand interesse hebben mail maar even en dan geef ik zijn e-mail adres wel door. De luidsprekers zijn vrijwel ongebruikt (< 20 uur gespeeld) en in orginele verpakking. De persoon is tot 11-09-02 in Nederland (Amsterdam). Ze zijn te beluisteren.
Weetje, dit klinkt meteen zo vaag...... ben je niet tevreden over een net gekochte luidspreker moet je altijd zorgen dat je ze terug kunt brengen....

Je zou dus denken dat dit grijs of import betreft..... En trouwens, je beluistert een luidspreker toch goed voordat je ze koopt? Je gaat toch niet direct na 2 minuten iets kopen.... maar goed dat is mijn mening.

Overigens wordt de 6 serie afgeraden dicht tegen de muur te zetten (min 50 cm ervandaan ofzo). Nu moet ik zeggen dat ze bij mij (602s3) vrij kort op de muur staat en dit niet ten koste gaat van het geluid...

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Ripley
Zo vaag is dat niet hoor. De man vertrekt gewoon naar het land waar zijn bedrijf zit (dit was eenvoudig te controleren via de website van zijn bedrijf). Verder heeft hij ze (controleerbaar) bij RAF in Amsterdam gekocht en aangezien het zijn derde set is en vrijwel nooit thuis is heeft hij ze bijna nooit gespeeld.

Mooie deal leek mij, mede omdat ik ze rustig kon komen beluisteren alvorens tot aanschaf over te gaan. Maar soms is de beste luidspreker niet altijd de meest geschikte voor jouw situatie en dat is dus bij mij het geval. Althans dat vermoed ik want zeker weet je dat pas als je ze ook gewoon thuis aansluit en over een periode van een paar dagen beluisterd. Dat heb ik gedaan met de luidsprekers in mijn HiFi systeem en daar ben ik tot op de dag van vandaag blij om want de beste luidsprekers in de winkel waren niet de beste thuis 8)7

Nog even over de plaatsing van de DM601 S3. Wat ik uit de handleiding van deze speakers begreep is dat de voorkant minimaal 50 cm van de achterwand moet staan wat wil zeggen dat hij met de achterkant op > 25 cm van de achterwand moet staan.
Pagina: 1