Verwijderd

Topicstarter
Stel nu dat iedereen met een auto parallel aan de evenaar zou gaan rijden tegen de draairichting in van de aarde en dan plotsklaps allemaal tegelijk zou remmen.

Wat gebeurt er dan ?!?

Verwijderd

Zoiets is natuurlijk te verwaarlozen... maarjah even heel theoretisch gezien, als je echt supahveel heel zware auto's neemt...

Jah ik denk dat de aarde dan we afremt, wat voor gevolgen dat heeft weet ik niet (verandering van baan?)

Verwijderd

Kettingbotsing.

Verwijderd

hlpdsk lol :)

Verwijderd

Ik denk ook dat het een helegrote kettingbotsing wordt aangezien niet alle auto's de zelfde remweg hebben

Verwijderd

Is een dergelijke remming van de rotatiesnelheid dan blijvend?

Verwijderd

Ik geloof dat er weinig zal gebeuren, nix eigenlijk. Het is denk ik hetzelfde idee als een kind bij een moeder achterop de fiets, het helpt nix of het kind de moeder duwt of niet.

Het is namelijk 1 geheel.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 22 oktober 2000 20:21 schreef Jeany het volgende:
Is een dergelijke remming van de rotatiesnelheid dan blijvend?[/quote]Ehh, de energie die het ontneemt van de rotatie is er eerst ingestopt door de massa van de optrekkende wagens vanuit stilstand. Netto maakt het geen ruk uit.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ehh, de energie die het ontneemt van de rotatie is er eerst ingestopt door de massa van de optrekkende wagens vanuit stilstand. Netto maakt het geen ruk uit.[/quote]Inderdaad, het is niet zoals Nem0 eerder zei, maar het netto resultaat is wel nul.

Verwijderd

Topicstarter
Neem nu een kleine 10 miljoen auto's met een snelheidje van een 120km/u en die auto's wegen 1000 kg.

Gewoon theoretisch gezien, zonder omaatjes, airbags, kettingbotsingen enz.

Volgens mij heeft dat wel effect..

Dat het asfalt opstroopt kan je ook verwaarlozen, alhoewel je dit wel ziet bij stoplichten.

Verwijderd

Dit is hetzelfde idee als met dat springen op de Aarde, en ik ben nog steeds van mening dat het inderdaad niet uitmaakt omdat het 1 geheel is....
:)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Als je op een wiel gaat staan dat vrij kan draaien, dan kan je dat ook een snelheid meegeven.

Maar in het geval van de auto's is het zo dat als ze optrekken, ze de aarde versnellen, en als ze remmen, vertragen.

Jag

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Exact..
De aarde is een gesloten systeem, en zolang er niets uit het systeem gaat zal er aan de baan of rotatie van de aarde niets veranderen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Niet helemaal mee eens, een inslag van een komeet heeft ook invloed op "het systeem" en vlak voor het moment van inslag bevindt de komeet zich ook binnen het systeem.

Een simpel voorbeeldje hiervan is het plotseling remmen in de auto, de passagiers worden dan ook verplaatst.

Volgens mij kan je de aarde wel degelijk afremmen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Nee en ja, wijsneus:

Je zou de aarde misschien wel een heel klein beetje kunnen afremmen met die auto's, maar voordat je dat kunt gaan doen (met rijdende auto's afremmen) moet je die auto's eerst allemaal op snelheid brengen, en dat zou de aarde versnellen.

Dus eerst versnellen, en daarna weer afremmen, met resultaat NUL.

Zoals hierboven al een aantal keer staat..

• Diadem

Diadem

fossiel

Wijsneus:

je kunt moeilijk volhouden dat een komeet deel uitmaakt van het gesloten systeem aarde..

maar ok, misschien had ik mijn verhaal iets nauwkeuriger moeten formuleren, en had ik moeten zeggen: "en zolang er geen uitwisseling van arbeid of energie is tussen het systeem en de omgeving zal"

ok?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik geef me over -:)

en toch...als nou een raket opstijgt, en die overwint de zwaartekracht anders komt ie niet los. Volgens mij gebeurt er iets.....

• Diadem

Diadem

fossiel

Ja, dan wel ja.
maar dan maakt de raket geen deel meer uit van het systeem, en is dus wel uitwisseling van energie en arbeid (de raket) met de buitenwereld.

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-10-2025

edward2

Schieten op de beesten

En als je optrekt in Noord-Zuid richting en dan zonder te versnellen afbuigt naar het westen (aardrotatie draait west-oost) en dan pas gaat remmen?
Of zal de onbonden middelpunt vliedende krachtvector ook de aarde eerst versnellen in de bocht?
Zo vraag ik me nog andere dingen af, stel dat de aarde zwaarder wordt door meteoor materie (er is zelfs een theorie die stelt dat zo het water op aarde is gekomen) wat heeft dit voor gevolgen voor de omloopbaan om de zon?
De aarde wordt zwaarder en wil rechtdoorgaan outerspace in?
Of wordt juist door de zwaartekracht van de zon meer angetrokken?
Of geen van beiden en heffen ze elkaar op?
Ik zou voor de eerste kiezen.

Niet op voorraad.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Hah, wat een leuke gedachte Wijsneus. Nog nooit bedacht.

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05-2025

StratoFarmer

Anke :*

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 22 oktober 2000 22:39 schreef Jag het volgende:
Als je op een wiel gaat staan dat vrij kan draaien, dan kan je dat ook een snelheid meegeven.

Maar in het geval van de auto's is het zo dat als ze optrekken, ze de aarde versnellen, en als ze remmen, vertragen.

Jag[/quote]Dat met dat wiel heeft alles te maken met wrijving van de lucht.

De dampkring die om de aarde zit hoeft niet mee te bewegen met de aarde zelf. Dus via wrijving van de lucht kun je dus een ongelooflijk kleine verandering laten plaatsvinden. Je remt dan dus niet met de wielen van die auto's maar je laat gewoon de lucht de auto's afremmen......

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wijsneus,

Dat dingen ver uit elkaar liggen betekent niet dat ze niet één systeem vormen. Samen zijn ze wel degelijk een gesloten systeem. Ook al hangt die komeet op dit moment 3 melkwegstelsels verderop. Ze oefenen immer krachten op elkaar uit (zwaartekracht)

Natuurlijk verandert de snelheid van de aarde als de komeet inslaat. Maar ja de snelheid van de komeet veranderd OOK. En als je het dan netjes uitrekend en niet de snelheid maar de impuls gebruikt. Dan blijkt dat er niets veranderd in het hele systeem. Het massamiddelpunt blijft gewoon zijn weg volgen de impuls veranderingen van komeet en aarde vangen elkaar precies op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
en dus veranderd de snelheid van de aarde.

Wat echter ook mogelijk is;

Een deel van de schil verplaatst, en dit is al reeds aangetoond.

Komt de Hamvraag;

Wat zou het nut kunnen zijn om de aarde af te remmen of te versnellen.

• edward2
  • Laatst online: 25-10-2025

edward2

Schieten op de beesten

De dampkring van de aarde beweegt wel mee.

Niet op voorraad.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

De rotatiesnelheid van de Aarde neemt langzaam af; dat is een meetbaar feit.

We vallen naar de zon toe, dat is ook een feit.

Als er meer ijs aan de poolkap smelt, vertraagt dat de draaiing langs de evenaar en versnelt dat de schommeling langs de noord-zuidas. Vergelijk dit met een ei: is het hardgekookt (poolkappen zijn bevroren) en je laat het draaien als een tol, dan draait het langer sneller door dan als het zachtgekookt (poolkappen zijn gesmolten) is.

We hebben daar helemaal geen auto's voor nodig.

Als je de rotatie van de Aarde wilt versnellen, moet je ervoor zorgen dat heel veel water bevriest (hardgekookt ei), door bv. een nucleaire winter te creëren. Een praktisch bezwaar daartegen is dat veel natuur (waaronder de mensen) uitsterft als er te weinig zonlicht is. Een kleine aansturing, bv. door het lanceren van zeer veel raketten tegelijk, die dan trouwens meteen zo'n nucleaire winter veroorzaken, kan al genoeg zijn.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Nucleare winter...zou dat het broeikas effect kunnen compenseren?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

als je denk dat dat de aarde afremt, kan je jezelf ook aan je schoenveters omhoog trekken, lees eens klassieke mechanica voor beginners door ofzo ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.nlservers.com/blood.gif

"Ieder boek is een geschiedenisboek".

Als je 40 jaar geleden riep, we gaan naar de maan werdt je ook opgesloten (behalve jules verne dan....ook een boek).

Het gaat er alleen om, is het mogelijk en zo ja wat zijn de consequenties.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wijsneus, lees dan ook eens een (geschiedenis)boek. Zo'n 40 jaar geleden was het bijna 1961.
Gagarin vloog op 12 april 1961 in de Vostok 1. Op dat moment wist men al dat we naar de maan konden hoor.
Apollo 1 vloog begin 1967. En op 20 juli 1969 liep de eerste man al op de maan. Hij was daar neergezet door de Apollo 11.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

De totale massa van het ijs is verwaarloosbaar t.o.v. de totale massa van de aarde, het zal dus niet echt een merkbaar effect opleveren (theoretisch natuurlijk wel, maar....).

Verwijderd

vergelijk het met een satelliet. Die heeft standwielen om de orientatie te veranderen door ze te draaien. Wanneer ze beginnen te draaien krijgen ze een impuls dat ergens vandaan moet komen,.. de satelliet in dit geval. Deze begint te draaien tot je de wielen weer stilzet, de impuls wordt dan "teruggegeven". Dus als je met al die auto's tegelijk in een richting gaat rijden (in dezelfde richting is belangrijk) wordt het impuls van al die auto's uit de planeet gehaald. Wanneer ze allemaal remmen (ook een voor een trouwens) wordt die impuls weer door de aarde teruggewonnen.

• Defspace
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Edward:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zo vraag ik me nog andere dingen af, stel dat de aarde zwaarder wordt door meteoor materie (er is zelfs een theorie die stelt dat zo het water op aarde is gekomen) wat heeft dit voor gevolgen voor de omloopbaan om de zon?[/quote]De aarde wordt zwaarder !
Ieder jaar komt er ongeveer 400.000 TON ruimte gruis op de aarde neerdallen. Dus je zou kunnen zeggen dat de aarde ieder jaa 400.000 TON zwaarder wordt. Wat daarvan het effect is, weet ik niet. Volgens mij is dat effect voorlopig niet merkbaar.

De aarde afremmen lijkt mij in ieder geval geen goede zaak. De dagen worden langer (overinges wel een goede zaak als je nog steeds 8 uur hoeft te werken :)) Kan je langer op tweakers zitten :)
Je raakt uit je baan. Geen goede zaak, misschien wel voor het ozon probleem ?
Grappig expiriment in ieder geval maar laten we het maar niet proberen.
Maar auto's lijkt me niet de beste oplossing.

Je kan beter een heleboel hele grote straalmotoren plaatsen, heb je ook het effect van wegrijden niet !!
Pagina: 1