[Java] <--> [C++] Hoe schakel ik over?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 15:09
momenteel heb ik een klein beetje ervaring met Java
omdat dit onderdeel is van mijn opleiding... hierbij hoorde
natuurlijk ook een deel OO gericht denken en zo...

nu wil ik echter ook wat met C++ beginnen te experimenteren...
hoe schakel ik het beste over... met name welke compiler
zou ik nemen? (liefst gratis en beschikbaar voor linux en windows platform)
waar vind ik meer documentatie?

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:44
Compiler:
http://gcc.gnu.org/

Nuff said...

Leerstof:
http://www.mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html

Zodra je C++ door hebt dan ga je kijken naar bijvoorbeeld Win32 voor windows programmeren. Of Linux/GNU programming + eventueel extra zooi voor window managers. (GTK ofzo?? Ben niet zo'n linux programmeur.)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

de bloodshed dev-c++ schijnt wel goed te zijn (voor een gratis IDE)... en die maakt dacht ik idd gebruik van de gnu c compiler

http://www.bloodshed.net/devcpp.html

en documentatie vind je op google ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• The - DDD
Yups, bloodshed heb ik ook C++ in geleerd.

En verder, kijk idd. op i-net c++ online books

Tipje, vergeet tutorials over C++, leuk als begin, maar ze missen meestal de diepgang.

En als je echt goed wil worden in C++, koop dan de Stroustrup's boek. Is in nederlandse vertaling te verkrijgen, uitstekend boek met oefeningen. (http://www.pearsoneducati...test.html?isbn=9043002313 )

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

[spam]
Wie wil er nog in c++ proggen als je ook in Nice kan proggen ;)
[/spam]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Alarmnummer: ik vraag me af waarom ik zo'n zin heb om op het Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/delete.gif-knopje te drukken... :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik denk dat het voorlopig wel zo handig om met een zo kaal mogelijke omgeving te werken zodat je c++ even goed onder de knie krijgt.

Ik zit op dit moment ook weer helemaal in een basis editor (met syntax highlighting) + dosprompt en daardoor moet je wel even beter opletten, maar je hebt ook sneller iets in de gaten.

[edit]
misschien is dit nog even iets te spartaans, maar ik zou het wel simpel houden. c++ is een erg uitgebreide taal :)

Verwijderd

Gewoon een boek / online tutorial erbij pakken en lekker gaan coden. Zo veel verschil met java is er niet echt. Hooguit dat je wat meer van geheugen beheer moet weten en het gebruik van variabelen wat strakker geregeld is. Maar je zult al snel merken dat het idee (en vooral het OO-idee) gewoon hetzelfde is. Als je een beetje java kan en je bent geinteresseerd zal het niet zo moeilijk worden als je nu misschien denkt.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

en toen kwam je bij het begrip pointer en reference :P

maar sowieso, sommige dingen zijn toch wel fundamenteel anders dan in java. Zoals constructors en destructors, multiple inheritance, virtual functions, het begrip const, ...

Verwijderd

Ach ja... als wij het snappen (hum.. snappen wij het eigenlijk wel :?), dan moet hij het ook kunnen is dan mijn idee.

• The - DDD
Alarmnummer schreef op 05 september 2002 @ 00:29:
Ik denk dat het voorlopig wel zo handig om met een zo kaal mogelijke omgeving te werken zodat je c++ even goed onder de knie krijgt.

Ik zit op dit moment ook weer helemaal in een basis editor (met syntax highlighting) + dosprompt en daardoor moet je wel even beter opletten, maar je hebt ook sneller iets in de gaten.

[edit]
misschien is dit nog even iets te spartaans, maar ik zou het wel simpel houden. c++ is een erg uitgebreide taal :)
Emacs!! :P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

heel toevallig had ik daar zojuist een discussie met janoz over:

<janoz> Trouwens.. Ik vind het proggen in C++ best wel redelijk zuigen... Het is wel sneller, maar ik wordt een beetje gestoord van de niet te lokaliseren segfaults en af en toe een memmory leak...

<.oisyn> dan moet je een goede debugger/IDE gebruiken :)

<janoz> Op de unie hebben we geen debugger/ide ... Het ontwikkelen gaat met Emacs + gnu compiler + handgemaakte makefile.. Lekker holbewonerig :)

moraal van dit verhaal: zonder goede IDE kun je echt je hersens breken over waar sommige errors vandaan komen. Zeker als je begint lijkt me een goede IDE dan ook een aanrader

• The - DDD
Emacs is ook extreem spartaans in de basis vorm. Maar ga is aan de slag met extra modules. Emacs is dan de krachtigste IDE die er schijnt te bestaan. Inclusief alle debugging, memleak en welke tool je maar wil.

Probleem is alleen dat het een erg complexe editor is. Ik heb Emacs is geprobeerd, beetje txt editen ok, maar meer dan dat. Argh!! Ik werd er in ieder geval gek van... Wat was de shortcut key ook alweer? Shift of control of alt of allemaal en dan nog een knop ofzo...??? 8)7

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
C++ is best een leuke taal, alleen, ik heb die eigenlijk zelden (nooit?) nodig voor m'n werkzaamheden.

Ik wil nog eens benadrukken dat, als je C++ wilt leren, dat je dat het best doet zonder je al direct druk te maken om Windows applicaties ed. (Dus niet direct met VC++ of BCB beginnen, gewoon plain C++).

Emacs? pfff....
* whoami heeft nog 1.5 jaar vi als editor gebruikt voor z'n C en i4GL code in te kloppen.

https://fgheysels.github.io/

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

*whoami heeft nog 1.5 jaar vi als editor gebruikt voor z'n C en i4GL code in te kloppen.
Afbeeldingslocatie: http://news.bbc.co.uk/olmedia/730000/images/_731080_ali300.jpg
Respect ;)

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:13
Borland C++ vind ik zelf wel een goede compiler, hij is echter niet gratis. op school gebruikten we DJGPP, dat is wel gratis en werkt tamelijk soepel (en er zitten spelletjes in de editor :P )

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik dacht dat je de Borland C++ compiler gratis kon downloaden van de Borland site?

https://fgheysels.github.io/

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ja, de compiler zonder IDE staat hier bij Borland.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Kapoen
ok bedankt voor de info mense

zal dadelijk eens kijken om deze informatie nuttig te verwerken

overigens begrippen zoals reference en pointer ken ik ook wel...
heb namelijk ook een vrij uitgebreide cursus databanken te verwerken
gehad dit jaar... en ook Cobol maakt gebruik van deze aardige dingetjes ;)
Ik wil nog eens benadrukken dat, als je C++ wilt leren, dat je dat het best doet zonder je al direct druk te maken om Windows applicaties ed. (Dus niet direct met VC++ of BCB beginnen, gewoon plain C++).
ja klopt, ik ben Java ook beginnen leren met notepad onder windows en viM onder linux
gewoon wat prutserij met de command line interface van het dos boxje en de linux console
(dmv java.io package) om de principes van java te leren...

• Kapoen
btw heb net gemerkt dat de laatste update van de borland compiler dateert van 08/24/2000

is dat al niet vreselijk oud? Of is deze compiler nog goed te gebruiken?

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Kapoen schreef op 05 september 2002 @ 10:22:
btw heb net gemerkt dat de laatste update van de borland compiler dateert van 08/24/2000

Is nog prima te gebruiken hoor. De Visual C++ 6.0 compiler dateert uit 03/14/2000 (cl.exe toch?)...

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 22:49
xldb vind ik btw wel een fijne debugger voor onder *nix .. maar goed, weet niet of je daarmee wil werken..

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Kapoen schreef op 05 september 2002 @ 10:16:

overigens begrippen zoals reference en pointer ken ik ook wel...
heb namelijk ook een vrij uitgebreide cursus databanken te verwerken
gehad dit jaar... en ook Cobol maakt gebruik van deze aardige dingetjes ;)
Dan is er wel het nodige in Cobol verandert sinds ik moest proggen in Cobol74 ;) Overigens vind ik, en ik heb heel weinig ervaring met C++, een van de lastige dingen van C++ dat je het kunt misbruiken als een hybride tussen C en een OO-taal. Dat is iets wat je denk ik vanaf het begin in de gaten moet houden.

Ook zul je waarschijnlijk de automatisch garbage collection van Java nog wel eens gaan missen als je op zoek bent naar een mem leak :)
ja klopt, ik ben Java ook beginnen leren met notepad onder windows en viM onder linux gewoon wat prutserij met de command line interface van het dos boxje en de linux console (dmv java.io package) om de principes van java te leren...
Voor mij ligt het grote verschil tussen al die talen niet zozeer in de syntax en de mogelijkheden die daar mee samenhangen, maar in de libraries die je er bij kunt gebruiken. Bijna alle dingen die in de ene taal kunnen, kunnen ook in de andere, maar hoe heet die ene class ook al weer?

Kortom, ik zou gewoon een kale omgeving nemen (editor + commandline compiler) en een set goede documentatie.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Kapoen schreef op 05 september 2002 @ 10:22:

heel goed te gebruiken hoor, voor de basis C++ zaken (zonder al te veel grafisch Windows werk) al helemaal natuurlijk :P

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1