Toon posts:

zelfgevulde phasechange maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zag onlangs op een site een zelfgemaakte koelinstallatie
deze kon zichzelf vacumeren :)
en werd gevuld met propaan (dat een goed koudemiddel is)
nu is propaan gevaarlijk (brand,explosie)maar ik wil het toch eens proberen met een kleine koelmiddelinhoud
voordeel is dat je zo een r12 compressor kunt gebruiken, ook de olie is geschikt
met een beetje verstand van zaken moet toch iets veiligs te maken zijn
hier de site http://home.earthlink.net/~lenyr/refrig.htm

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43

EntonoX

Team leider

heee wauw, naar deze info was ik al een tijdje naar op zoek!! ga morgen die site effe goed doorlezen....

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 17:03
LOL, leuk idee maar ik zelf zou nooit gaan klooien met de combinatie, stroom, hitte en propaan. Maar wellicht als je extreem handig bent is het wel een ERG leuk idee !

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-02 10:35

TwoR

Gekleurde stippen

Lijkt me leuk om een keer te proberen.

Verwijderd

Tjah, of je maakt er een perfecte goedkope(re) phase-change... of een enorme bom...

Verwijderd

Er zitten een paar minpuntjes aan dit systeem:

- Propaan is niet geschikt voor in R12 compressoren. De compressor word ermee overbelast vanwege de te hoge back pressure. De P-T (druk/temp van verzadigde vloeistof) curve van propaan matcht wel vrijwel perfect met die van R22, dus propaan in een R22 compressor is Een 60/40 propaan/isobutaan mengsel is wel geschikt voor in een R12 compressor.

- Zijn systeem kan wel degelijk ijs op een paar pijpen produceren, maar dit zegt niets over het vermogen van het systeem. Da's erg laag als zijn systeem 2-3 minuten nodig heeft om ijs op pijpen te toveren. Als mijn verdamper niet in de vloeistof zit, bevriest-ie al na 20 seconden ofzo, en zie je de koude damp eraf vallen.

- Zijn manier van expansie is nogal dubieus.

- Het vacuum geproduceerd door een koelkastcompressor is onvoldoende.

- Het is slecht voor een koelkastcompressor om 'vacuum' te lopen.

Over het gebruik van propaan: ik was er ooit ook bang voor, maar sinds ik weet hoe weinig je ervan nodig hebt in een systeem zou ik niet meer aarzelen om propaan te gebruiken. De kans op een lek is bij een goed in elkaar gezet systeem minimaal, en als het lekt is het niet waarschijnlijk dat het ontsteekt voordat de inhoud weggelekt is.

Voor de rest: zo als deze mens ben ik ook begonnen, alleen gebruikte ik koudespray van Kontakt Chemie als koelmiddel i.p.v. propaan. Zie mijn website voor meer info.

Verwijderd

Topicstarter
propaan en butaan(iso) worden tegenwoordig ook al in huishoud koekastjes gebruikt,met een vulling van ongeveer 80 gram.
mischien vind ik daar een geschikte compressor.
de in de koude techniek gegeven naam voor propaan is r290,ik heb hier al een H/log.P diagram.
de thermodynamische eigenschappen zijn toch redelijk denk ik,maar ik heb nog twijfels bij het gebruik van een afsluiter als expansie orgaan.
ik denk dat die dingen proefondervindelijk moeten worden vastgesteld :) :)

Verwijderd

[nohtml]
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 22:02:
propaan en butaan(iso) worden tegenwoordig ook al in huishoud koekastjes gebruikt,met een vulling van ongeveer 80 gram.
mischien vind ik daar een geschikte compressor.
Vrijwel alle Duitse koelkasten (Liebherr, Honeywell, etc) gebruiken R600a (isobutaan). Propaan word niet gebruikt afaik.

Verwijderd

Topicstarter
nog even over het af te voeren vermogen,ik las ergens op dit forum dat een cpu ongeveer 100 watt aan warmte produceert,klopt dit?
dat over die koelkastjes heb ik ook maar horen zeggen (doch uit redelijk betrouwbare bron)
Pagina: 1