Toon posts:

SCA 80 pins extern op SPARCstation 5?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 4,3GB SCSI HDD gevonden, SCA 80 pins aansluiting, 7200RPM UW-SCSI.
Die wil ik graag aan mijn externe scsi poort van mij SPARCstation 5 hangen, maar die SS5 heeft slechts een SCSI-2 controller, er zitten momenteel twee Sun2.1GB 5200RPM schijven in.

Is dit mogelijk, en heb ik dan een soort van externe HDD case nodig om de schijf in te steken ofzo?

Op dit moment ben ik trouwens bezig met mijn Debian install (testing/unstable) verder te tweaken. Ik ga de twee 2.1GB hdd's in RAID-0 laten draaien, maar ik sta nu voor een paar probleempjes. Allereerst zit er geen RAID support in de 2.2.x kernels die ik draai, maar voor een custom gepatchte 2.2.21 kernel heb ik al gezorgd. Maar als ik de RAID-0 array nu opzet moet ik die array achteraf toch partitioneren/formatteren, dus ben ik mijn debian install weer kwijt dacht ik?
Of is er een gemakkelijkere manier om dit te doen (op 1 HDD staat debian, de andere hdd is momenteel leeg en klaar om gepartioneerd te worden).

Alle hulp is welkom! ;)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 08:25

_nethack

We're all MAD here

Moet mogelijk zijn. Er zijn converters om een SCA schijf aan een 68pins wide of 50pins narrow bus te hangen. Wel is dan belangrijk dat de schijf SE SCSI ondersteund (moderne schijven, U2W en nieuwer, zijn allemaal LVD ipv SE, maar de meeste schijven kunnen ook in SE mode werken. - als het inderdaad een UW schijf is dan is ie zowieso al SE)
Je zou zo'n converter op de schijf kunnen plaatsen, die schijf in een externe behuizing plaatsen, en op de sparc aansluiten.
Wel even op je termination letten, die schijf heeft mogelijk geen termination aan boord.

Voor wat betreft die raid, als je je root filesystem op een raid (md) systeem wilt hebben, dan zul je inderdaad opnieuw moeten installeren. Je zult een debian installatiesysteem moeten maken (cdrom, floppies of netboot) met een raid ondersteunende kernel, én ook de raidtools om de array te kunnen aanmaken en herkennen.
Misschien kun je beter een kleine rootpartitie maken op één schijf (bijv 200MB) en op de tweede schijf dezelfde partitiegrootte gebruiken als swap. Je houd dan op beide schijven dezelfde grootte vrij, die je in raid0 voor je /usr filesystem gebruikt (waar toch de meeste programmatuur en data op terecht zal komen)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
schijf1:
+------+-------------------------------+
| / fs |           /usr deel 1         |

schijf2:
| swap |           /usr deel 2         |

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Je kan proberen aan een SUN model 411 extern disk-cabinet te komen. Kijk maar op www.sunstuff.org. Dan zie je wat ik bedoel.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:39

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

_nethack schreef op 04 september 2002 @ 22:47:

Misschien kun je beter een kleine rootpartitie maken op één schijf (bijv 200MB) en op de tweede schijf dezelfde partitiegrootte gebruiken als swap. Je houd dan op beide schijven dezelfde grootte vrij, die je in raid0 voor je /usr filesystem gebruikt (waar toch de meeste programmatuur en data op terecht zal komen)
Het lijkt mij makkelijker om hiervoor een kleine /boot van enkele mb's te gebruiken want anders heb je met een kleine / mogelijk problemen met de opslag van e-mails en logs die in de /var komen

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem