Budget 8 PC netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:52
Voor een stichting ben ik gevraagd een netwerkje aan te leggen. Dit omdat mensen vanaf elke computer toegang wil hebben tot de administratie (Word en Excel).
Ik dacht eraan om deze (gedeelde) gegevens op een servertje te zetten, met hieraan ook het internet en een printer.

Het zijn allemaal vrij trage PC's, maar het hoeft dus ook niet veel beter. Het enige waar ik mee zit is die server. Is de snelste bestaande PC daar goed genoeg voor, of moet er een andere oplossing gezocht worden?

Hier de hardware:
  • PII 200 MHZ
    64 MB RAM
    4 GB HD
  • Pentium 200 MMX
    64 MB RAM
    1,8 GB HD
  • Pentium 200 MMX
    80 MB RAM
    2,3 GB HD
  • PII 333MHz (3 maal)
    64 MB RAM
    3,2 GB HD
Ik dacht eraan om een PII 333 als server te gebruiken, met extra RAM 128 of 256 ofzo, een een nieuwe HD.

- Zou dit werken? Op de werkstations W95 OSR2 of W98 SE?

- Wat voor besturingssysteem op de server?

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Verwijderd

Hoe wil je de printer aansluiten als je dat niet via USB doet kun je het beste de oudste PC nemen en dr Freesco opgooien. Met Samba kun je de HD delen.

Verwijderd

Wat voor internet verbinding moet eraan hangen? Een fileserver hoeft niet zwaar te zijn. Als de bestanden niet erg groot of 10 mbit netwerk gebruikt wordt, hoef je echt geen snellere harddisk erin te hangen. Een p200 met 64mb voldoet dan prima.
Zorg er wel voor dat de server (een) redelijke nic ('s) heeft dan.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Hm, pc op win98se en de server met win2k of linux, ligt eraan wat je kan/wil en een p2 is lijkt mij snel zat voor een server voor alleen een paar word en excel bestanden. (Daar is naar mijn menig een 200mmx goed genoeg voor...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Windows 95 en 98 zijn nou neit de meest stabiele OS'sen dus die zou ik niet gebruiken asl server als die op hun bek gaan gaat alles op hun bek. Freesco heeft hier al een uptime van 3 maanden try 2 beat that met Windows!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 22:00:
Windows 95 en 98 zijn nou neit de meest stabiele OS'sen dus die zou ik niet gebruiken asl server als die op hun bek gaan gaat alles op hun bek. Freesco heeft hier al een uptime van 3 maanden try 2 beat that met Windows!
OK: me webserver @ win98 @ 4 maanden ;) no problemen :) nu jij weer! Windows is NIET ALTIJD slecht hoor ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Canis Lupus
OK, bedankt alvast voor de reacties!
  • De internetaansluiting is nu ISDN, maar wordt waarschijnlijk Chello.
  • Ik wil de besturingssytemen eigenlijk het meest windows houden, omdat ik daar het meeste ervaring mee heb. (punt)
  • Op de server komt een nieuwe (laser)printer, ik weet nog niet welke aansluiting
  • In sommige PC's zit al een NIC, zullen wel 10Mbit zijn...
- Een Realtek 8139 NIC voldoet toch gewoon? (2x in server voor chello en netwerk)
- Een 8 ports hub/switch kopen (ik denk 10/100 Mbit)
- Wat kabels :P
- Extra geheugen voor de werkstationnetjes ?
- Op alle PC's W98 SE ?

Alvast bedankt weer, dan weet ik waar ik aan moet denken :*)

Verwijderd

Win98se op je clients lijkt me prima. Extra geheugen in je ws'en lijkt me overbodig voor de administratieve taken. 64 MB is in een pentium200 al aardig en kun je goed mee werken. Als je het te traag vindt kun je natuurlijk altijd nog upgraden.

Op je server zou ik toch een linuxdistributie aanraden. Een goeie en makkelijk configureerbaar is e-smith. Vraagt ook niet veel van je systeem. Freesco werk ik zelf mee en bevalt me prima, maar isdn ed. loopt daar niet altijd lekker op. (soms wel, dat weet ik). Voor chello daarentegen is het heel erg geschikt. Als je chello binnenkort verwacht zou ik freesco kiezen en met deze site configureren http://ssp.be.tf zeer goede how-to. Kijk ook even op http://www.freesco.org
Freesco draai je al op een 386, in jou situatie liever een 486 met 16 MB geheugen als minimum. De minste pc uit bovenstaand rijtje voldoet dus geweldig.

Nee, Windows98 als server ben ik geen voorstander van. Win NT/2K wel. Toch raadt ik je aan eens te kijken naar freesco.

2x rtl8139 voldoet prima is dus 10/100. En koop een switch, geen hub, van 10/100. Hub of switch scheelt niet meer zoveel in prijs en in de performance kun je het goed merken.

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Met freesco moet je toch wel veel extra's doen om aan alle wensen te voldoen. Ik zou toch voor e-smith kiezen, makkelijker kan het bijna niet. En je hebt gelijk wat extra mogelijkheden, waar je bij freesco meer dingen voor moet installeren. een p200 met 64 mb voldoet prima voor zoiets. switch eraan en binnen een uur is het gaan met die banaan.

Check ook ff www.minddigger.com
en www.e-smith.com of www.e-smith.org voor de dev site

Verwijderd

Ik zou freesco laten voor wat het is, koop liever een hardware router, duurder maar geen geklooi. Want anders moet je een bak opofferen als enkel router. De stroomkosten en ellende die het scheelt betalen die aanschaf.
1 p200 met 80mb met win2000 erop moet de zaak wel trekken.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

ik ben momenteel met een soortgelijk iets bezig. Weinig budget waar toch zoveel mogelijk gedaan dient te worden.

Mijn advies , keep it simple. Ik heb gekozen voor een eenvoudige 16 ports switch. een aanwezig 3com router verzorgt de internet connectie en inbel acties bij de RDW.
Jij zou in dit geval een oude p1-133 kunnen opsnorren en daar smoothwal op te zetten.
De reden hiervoor is dat je server niet al te sterk is. Filesharing zal prima gaan maar persoonlijk zou ik intyernet en printserver gedoe hier niet aan toevoegen.

Smoothwal is enorm sim,pel te configureren, het is P'nP en staat binnen 10 minuten maximaal te draaien. Tevens heb je dan gelijk een prima firewall. Last but not least , het is gratis.

Probeer daarnaast een printservertje op de kop te tikken. Ik heb voor mijn klus een hp170 gescored voor €50,=. Hou er namelijk rekening mee dat als meerdere mensen tegelijk een printopdracht geven, de server dit allemaal moet verwerken. Als er dan ook internet en filesharing tot zijn taken behoort kan het wel eens teveel worden.

Als laatste is de software... in mijn situatie heb ik gekozen voor NT4. Het voldoet prima. IS lekker stabiel en niet al te duur. Licenties koop je tegenwoordig voor een prikkie op het net.

succes ermee, lijkt me een leuke opdracht.

NB, ga niet rommelen met een win2000 routertje. Hoewel ik je een software router in dit geval ( kosten) adviseer, dien je er ook aante denken dat er zo min mogelijk onderhoud aan gepleegt moet worden. Door dat smoothwall tot op het bot is uitgekleed is het super stabiel. Aan hardware heb je er bijna niets voor nodig.

Enneuh, het is een stichting, bedenk daarom ff dat w2k best duur is en je het niet kan maken om geen licentie voor de software te hebben

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Canis Lupus
Ik heb het volgende schema van het netwerk in mijn hoofd:
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/edevos/files/apollonetwerk.gif

• Op de werkstations komt Windows 98 SE
• Er komt een 8 of 10 ports 10/100 Mb switch
• OS server is nog niet bekend
• Op de server moeten een aantal Word / Excel bestanden worden gedeeld
• Iedereen moet kunnen internetten (eventueel met password)

Nu heb ik nog een aantal vragen:
  • Is het mogelijk om 1 oplossing te maken voor file-/internet-/printserver met de hier getoonde hardware?
  • Welk OS is hier voor nodig? (E-smith ondersteund geen printer + file sharing toch?)
offtopic:
Iemand een suggestie voor een goedkope laserprinter? (wordt niet heel veel mee geprint)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

1 p200 met 80mb met win2000 erop moet de zaak wel trekken.
de pro (WKS dus) laat max 5 connecties toe, aangezien er al 8 comps zijn, serverlicentie zal hier wel geen optie zijn..

wat ik zou doen.

NT4 server (als je er kan aangeraken voor een prijsje, en dat kan tegenwoordig wel) draait zeker op een van die bakken, veel mogelijk, simpel en goed

linux + samba

"gratis" en zeer goed, wel iets lastiger te configgen, maar eens het draait heb je er geen omkijken meer naar..

win95 niet stabiel ?? op mn werk staat een P120 met 95 altijd aan (als in altijd aan dus nooit uit) die bak heb ik nog nooit weten uitvallen, dagelijks wordt hij gebruikt voor excell input van metingen...

tis maar wat je stabiel noemt, sommige os'es zijn mischien iets resistenter aan prutsen...

You don't need eyes to see, you need vision

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Canis Lupus schreef op 05 september 2002 @ 17:34:
offtopic:
Iemand een suggestie voor een goedkope laserprinter? (wordt niet heel veel mee geprint)
Brother HL 1230 is wel nice, en niet duur :)

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Canis Lupus schreef op 05 september 2002 @ 17:34:Nu heb ik nog een aantal vragen:
  • Is het mogelijk om 1 oplossing te maken voor file-/internet-/printserver met de hier getoonde hardware?
  • Welk OS is hier voor nodig? (E-smith ondersteund geen printer + file sharing toch?)
E-smith, jawel zelfs een usb printer kan als je daar behoefte aan hebt.

Heb je er eigenlijk al naar gekeken?
Pagina: 1