Toon posts:

[Win2k] Sommige bestanden niet gedefragmenteerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb de laatste weken enige problemen met mijn PC. Dit komt sinds ik er een nieuwe harde schijf (WD 80GB) in heb gezet. Ik heb een aantal keer nogal vage foutmeldingen gehad maar bij het controleren van de harde schijf heb ik niets kunnen vinden.

Compleet geformatteerd en dus win2000 er opnieuw op geinstalleerd.
Nu heb ik me voorgenomen mijn HD goed bij te houden dus regelmatig controle en defragmenteren.

Nu zijn er bij het defragmenteren steeds enige bestanden die niet gedefragmenteerd willen worden.

Dit zijn enkele voorbeelden:
WINNT\System32\config\system
WINNT\System32\config\config.alt
WINNT\ShellIconCache
iets van cleanup.log
Documents and settings\Administrator\NTuser.dat
Documents and settings\Administrator\NTuser.dat.LOG

Dit zijn ook de bestanden (een aantal ervan) die fouten gaven vorige keer dat mijn PC ermee ophield.

Wat ik nu wil weten is of het normaal is dat deze bestanden niet gedefragmenteerd worden of dat er echt wat mee mis is??

Alvast bedankt

Verwijderd

Dat klopt, deze bestanden zijn in gebruik wanneer Windows opgestart is. Is dus volkomen normaal. Zal in de praktijk echt geen geen meetbare vertragingen voor je systeem veroorzaken.

NTUser.dat kun je defraggen door onder een andere account in te loggen en te defraggen. Dit is nml HKCU van de administrator.

Voorzover ik me kan herinneren horen de volgende bestanden bij het register:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SAM -> Sam and Sam.log
HKEY_LOCAL_MACHINE\SECURITY -> Security and Security.log
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE -> Software and Software.log
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM -> System and System.log
HKEY_CURRENT_CONFIG -> System and System.log
HKEY_CURRENT_USER -> Ntuser.dat and Ntuser.dat.log
HKEY_USERS\.DEFAULT -> Default and Default.log

ShellIconCache is een bestand waarin de icons zitten die de GUI gebruikt, deze zou je weg kunnen gooien, want hij wordt vanzelf weer aangemaakt. De icons komen uiteindelijk immers uit dll's en ico files... Het is slechts een cache.

Cleanup.log is een logbestand van Outlook Express, nadat je messages hebt (laten?) verwijderen. Niet spannend dus.

Dat 1 van deze bestanden open is en niet gedefragged kan worden is vrij normaal. No worries.