• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:43
ik ben nu al enkele jaren aant wachten op de eerste mp3 speler die mij aanspreekt
en heb hem jammergenoeg nog niet gevonden

dit zijn mijn simpele eisen:
* 512MB (384MB zou nog net kunnen)
* geen bewegende onderdelen (heb slechte ervaringen met verscheidene dure sony walkmans en philips discmans, beweegde onderdelen hebben voor mij afgedaan... dit houdt dus in geen HD of microdrive, geen cd of minicd, geen minidisc)
* stevig en degelijk
* liefst nog verder uitbreidbaar dan 512MB voor later
* moet mp3s afspelen in alle vormen en maten (dus ook lame VBR), en indien later nodig ook andere formaten (heb ik nu nog geen behoefte aan)
* klein formaat en gewicht zijn natuurlijk ook een pluspunt
* prijs/kwaliteit moet in orde zijn (ik wil wel betalen voor iets degelijk)

na wat onderzoek blijkt compact flash mp3 spelers dan al de enige mogelijkheid aangezien alle andere types geheugen nog maar max 128MB of 256MB zijn (verbeter mij indien ik verkeerd ben)

dan was ik dus gaan zoeken achter compact flash mp3 spelers en ben ik devolgende 2 tegengekomen:
die DIVA dingen
en die NEX2 dingen
maar beide merken blijken, na er wat reviews over te lezen, zeer zwak te zijn qua degelijkheid

nu had ik devolgende vragen:

1) zie ik iets van mogelijkheid over het hoofd?
2) heeft er iemand een duidelijke vergelijking tussen al die soorten geheugenkaartjes? zo is compact flash duidelijk de winnaar qua capaciteit, maar gaan die kaartjes lang mee? (hoe gevoelig zijn ze voor schokken, in 2 breken en magnetisme bv)
3) is er verschil tussen compact flash kaartjes onderling? (zo zie ik op pricewatch prijzen van 205 euro tot 520 euro voor een 512MB compact flash kaart en zijn er ook grote prijsverschillen tussen de verschillende merken)
4) heeft een compact flash ultra kaartje zin in een mp3 speler?
5) zijn er nog andere compact flash mp3 spelers die het overwegen waard zijn?
6) heb ik een compact flash schrijf ding nodig? of zit dat in meeste mp3 spelers wel ingebouwd dat je dat via usb kan doen?

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Mastakilla schreef op 04 september 2002 @ 20:47:

nu had ik devolgende vragen:

1) zie ik iets van mogelijkheid over het hoofd?
2) heeft er iemand een duidelijke vergelijking tussen al die soorten geheugenkaartjes? zo is compact flash duidelijk de winnaar qua capaciteit, maar gaan die kaartjes lang mee? (hoe gevoelig zijn ze voor schokken, in 2 breken en magnetisme bv)
3) is er verschil tussen compact flash kaartjes onderling? (zo zie ik op pricewatch prijzen van 205 euro tot 520 euro voor een 512MB compact flash kaart en zijn er ook grote prijsverschillen tussen de verschillende merken)
4) heeft een compact flash ultra kaartje zin in een mp3 speler?
5) zijn er nog andere compact flash mp3 spelers die het overwegen waard zijn?
6) heb ik een compact flash schrijf ding nodig? of zit dat in meeste mp3 spelers wel ingebouwd dat je dat via usb kan doen?
1) Volgens mij niet; Dataplay lijkt me niet erg shockproef maar ik zou het niet weten.
2) Ik weet alleen dat sommige mp3spelers sommige merkloze kaartjes niet slikken, en dat het daarom altijd wel handig is om bijvoorbeeld Dane-Elec kaartjes te kopen (scheelt ook niet zo gek veel in prijs)
3) Alleen bovenstaand en er is ook zoiets als type 1 en type 2 CF, maar dat heb ik nooit echt begrepen...
4) Ik weet niet wat een CF Ultra kaart is 8)7
5) Volgens mij niet... maar anders moet je eens google gebruiken daarvoor.
6) Nee, dat zit ingebouwt. Hangt af van je persoonlijke voorkeur natuurlijk, je kan het ook via een laptop PCMCIA kaartje doen dan gaat het misschien sneller maar het kan prima via de speler zelf.

Ik weet niet wat je budget is maar ik zou toch eens gaan denken aan HDD spelers als ik jou was (tenzij je een NEX2 onacceptabel vind, ik heb er een besteld maar nog niet binnen)de iPod heeft32MB aan solid-state geheugen om MP3's in in te lezen, dus hij is erg shockproof. Verder zal de prijs erg dicht liggen bij bijvoorbeeld een NEX2 met 512MB geheugen, alleen heb je dan bijvoorbeeld 5gig (tip: www.dancevalley.com )

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 14:02
nex II is best degelijk hoor ik heb hem al een keer laten vallen en doet eht nog hoor alleen andere doppies kopen en dna nie die volume regeling op dat apperaat NIET gebruiken want dan gaat hij bij 24 storen gewoon op 16 ofzo zetten en dan de volume regelen met het controlertje op je koptelefoon

• Mastakilla
SEFje:
1) damn
2) ik heb het hier over een vergelijking tussen compact flash en smart media en memory stick bv, dus niet over compact flash kaartjes onderling... ik wil met andere woorden weten hoe geschikt compact flash is voor dit soort toepassing (de capaciteit is nl groot en toch worden er geen fatsounlijke producten voor gemaakt, ik vraag me dus af of dat misschien geen andere redenen heeft
3) type1 is 2x zo dun als type2 bij mijn weten, ibm microdrives zijn zo bv type2, waar je een type2 kaartje in kan steken moet je normaal ook 2 type1 kaartjes in krijgen. en ik vraag mij nog steeds af of er nu iets mis is met bv: Compact Flash 512MB (Ridata) € 206,- die meer dan 100 euro goedkoper is als bv kingstone...
4) heb ondertussen vernomen dat dit de nieuwe snellere compact flash kaartjes zijn van sandisc die eigelijk nog steeds trager zijn dan de meeste veel goedkopere compact flash kaartjes (dat ik geen sandisc ga kopen weet ik dus ondertussen ook al)
5) heb google al gebruikt zonder succes
6) nice

http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/default.asp
hier heb ik zonet een vgl QUA SNELHEID gevonden tussen verschillende compact flash kaartjes, maar er staat dus niets bij over degelijkheid, magnetische afscherming, etc...

de reden dat ik geen beweegende onderdelen wil is dus NIET dat ie gaat haperen (ik ga er toch niet mee hardlopen, hooguit soms lopen), maar is dat dingen altijd stuk gaan terwijl je er nog niks mis mee moet doen (ik heb 4 sony superwalkmans en 2 philips discmans versleten telkens BINNEN HET JAAR, en neem van mij maar aan dat ik er nog ZEER goed zorg voor draag ook... ik heb wel telkens garantie gekregen, maar na een tijd wordt je het wachten op je nieuw product dat WEERAL binnen is voor garantie toch kotsbeu hoor

vandaar dat ik nu eens iets degelijk wil dat wat langer meegaat
als het duidelijk is dat een product ook heeel degelijk ben ik ook bereid daar voldoende geld aan uit te geven (300-500 euro), maar dan moet het ook wel de moeite zijn (bij de degelijkheid van ipod heb ik zo zelfs nog mijn twijfels (en dat is wel de degelijkste van allemaal dan nog denk ik)
dus denk ik niet dat ik er 1 zou willen met een HDD in of casio moet een aantrekkelijk G-Shock mp3 speler met HDD maken die betaalbaar is, dan zou ik et misschien nog overwegen...

martijnf:
over die Nex2 heb ik verschillende dingen gelezen en bijna altijd staat er bij dat de omhuizing twijfelachtig zwak plastiek is
nu staat er idd niet bij dat ook ZWAK is en direct uitelkaar valt
maar toch vind ik zoiets nogal twijfelachtig...
de prijs van het apparaatje valt idd wel redelijk mee, maar in combinatie met een beetje fatsounlijk compact flash kaartje is het toch geen koopje meer eh

extra vraagje:
7) wat is die MMC (MultiMedia Card) en wat is die SD (Secure Data Card)? typen geheugen ja, maar wat voor... ? is er nu niemand een duidelijk uitleg kan geven over al die verschillende geheugentypen en hun voor of nadelen (komt eigelijk overeen met mijn 2 vraag ja)

• SEFje
Over de vergelijking tussen de kaartjes onderling weet ik niet veel af; uploadsnelheid zal meestal gelimiteerd zijn door de speler zel fen volgens mij is CF goedkoper dan de rest en heeft meer opslagruimte dan de competitie.

Verder stel je wel erg hoge eisen aan spelers, ik denk gewoon niet dat er spelers zijn die eraan kunnen voldoen want zoals je zelf al aangeeft is het goed mogelijk dat de iPod de meest degelijke is van allemaal.
Nou kun je daar zelf denk ik wel je conclusie uit trekken, en als je voor Compact Flash wil gaan zou ik persoonlijk voor een NEX2 gaan, die heeft tenminste nog een goed display, de DIVA is wat dat betreft helemaal niks.

Van wat ik van andere users hoor moet het verslijten van NEX2's een rariteit zijn, ,ook bij intensief gebruik, maar volgens mij geldt dat ook voor Sony Discmen ;)

het kan natuurlijk ook zijn dat jij op vrijdag de dertiende geboren bent :+

• SEFje
Mastakilla schreef op 05 september 2002 @ 16:52:

extra vraagje:
7) wat is die MMC en wat is die SD? typen geheugen ja, maar wat voor... is er nu niemand een duidelijk uitleg kan geven over al die verschillende geheugentypen en hun voor of nadelen (komt eigelijk overeen met mijn 2 vraag ja)
SD is SecureDigital. Ik dacht dat het gewoon leek op Multi Media Cards, ook van die erg kleine schijfjes, maar ze ondersteunen een soort vorm van digitale beveiliging of iets dergelijks, dat is alles wat ik weet maar nogmaals ik weet dus niets van die snelheden verschillen af en die moeilijkere vragen nog minder :)

• Mastakilla
ben op de 12e geboren :p

maar vind je nu echt dat ik zo'n hoge eisen stel?

ik wil gewoon 1 fatsounlijke compact flash mp3 speler
ik moet geen extra's en ze mogen wel, moet gewoon mp3 kunnen spelen
das eigelijk het enige dat ik wil

en zelfs dat valt nog niet te vinden... :(

(iPod is gewoon een andere categorie van mp3 spelers, dus dat ik die niet wil ligt niet aan dat ie niet goed, maar meer aan het feit dat ik er geen hd in wil... zo zou ik nl ook geen ibm microdrive kopen om erin te steken)

• SEFje
Ik vind niet dat jij hoge eisen stelt, als je het over bijvoorbeeld normale audio apparatuur zou hebben; in de "hifi-industrie" kun je nu immers net zoeel geld uitgeven als je wilt en qua kwaliteit lijkt de sky the limit te zijn.

MP3 spelers zijn echter nog lang niet zover, dus ik denk dat als je het over compact flash mp3spelers hebt, je dat helaas hogen eisen zal moeten noemen.

MP3spelers gebruiken op dit moment zoveel verschillende typen opslag materiaal, dat er niet echt vordering in zit. Verder verkopen ze nog steeds niet echt goed; hoevaak zie je immers iemand over straat lopen met een mp3 speler in de hand? (ok, meestal heb je dat soort apparaten in de zak :P )

Zoveel "betrouwbare" merken maken er overigens ook geen mp3 spelers... tja misschien in Japan maar ja, hoeveel van die spelers komen naar europa, bovendien gebruiken die weer bijna allemaal MMC.

Niet dat het voor jou echt handig is, maar ik denk dat het met de mp3 industrie al een stuk sneller gaat als Compact Flash verplicht wordt, of gewoon uberhaubt een bepaalde vorm van flash geheugen. Dan kunnen de technische ontwikkelingen in ieder geval zoveel mogelijk daarop toegespitst worden en bovendien, als het binnenwerk eenmaal echt goed vaststaat zal het design en de robuustheid ook omhooggaan; dan is er meer ruimte om producten te ontwikkelen voor mensen met een grotere portemonnee...

maar ja dit is ook maar mijn visie en dan ook nog eens een beetje hersenloos ingetypt 8)7, in ieder geval veel succes met het maken van een keuze...

• Mastakilla
mja

ben nu al 3 jaar aan het w8en op de eerste fatsounlijke mp3 speler voor mij

en ik vrees dat ik dan nog maar wat extra jaartjes zal moeten wachten :((

begin ondertussen anders wel beu te geraken zonder muziek onderweg en dan meer mp3s hebben in de kast dan een platenwinkel liedjes heeft
Pagina: 1