Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Draadloze COM-poort

Pagina: 1
Acties:

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:36

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Ik ben bezig met het aanpassen van een 433MHz zender/ontvanger schema zodat deze ook gebruikt kan worden voor draadloze data-overdracht. Het schema is deze : Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/radiomorningstar/schemas/433-1.gif
http://members.home.nl/radiomorningstar/schemas/433-1.gif
en ik ben zelf al aan het denken geweest over het 1 en ander. Tot nu toe heb ik het volgende als toevoeging:

1.) De ontvanger wordt gevoed door een 78L09 een 100mA, 9V regulator.
2.) Ik heb 2 van deze sets nodig om bi-directioneel te kunnen communiceren

Mijn vraag is echter (omdat ik het niet zeker weet), hoe kan ik +12V van de COM-poort afsnoepen en wel genoeg om het hele zwikje te laten draaien. Ik dacht dat ik hiervoor de DSR (Data Set Ready) pin kon gebruiken, maar dit weet ik niet meer zeker het kan evengoed de DTR of de Carrier Detect pin zijn. Wie weet het precies? Ik heb eigenlijk alleen een +12V nodig en natuurlijk de ground maar daar hebben we pin 5 al voor uitgevonden nietwaar :D.

En misschien ook wel handig, hoeveel baud ik hiermee zou kunnen halen? (ik vind het een beetje vreemd schematje namelijk, geen vaste freq. nl.)

Speed kills, but beauty lives forever...

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
lus je printje door naar binnenkant van je pc, dan kun je 12v van voeding halen. Ik weet alleen niet of dat kan omdat je kast het signaal misschien tegen houd.

het is trouwens wel een supervet idee... als het je lukt wil ik het schema wel een hebben

dude... wait... what...

• NoTo
  • Laatst online: 04-06-2024
ohja... case zul je wel geen last van hebben als ie ook word gebruikt bij auto's (zie tekst op schema). en tot 100 m is ook best wel 1337

dude... wait... what...

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Voeding onttrekken uit de COM-poort is altijd lastig. Als er geen data wordt verstuurd staat er op zowel RTS als DTR een spanning van +12V. Zodra er data wordt verstuurd staat er een puls op deze pinnen tussen -12 tot +12V (dus: diode opnemen in de lijn!)

In de praktijk kunnen deze spanningen bovendien nogal afwijken. Laptops maken soms zelf gebruik van TTL-niveau's (0-5V). Bovendien zakt de spanning snel in als er stroom uit de poort wordt onttrokken.

De zender/ontvanger lijkt een best hoge baudrate te kunnen halen als je puur kijkt naar de frequentie van de draaggolf en de bandbreedt van de OPAMP. Om de maximale baudrate te bepalen zou je moeten kijken naar de karakteristiek van het filter in de ontvanger en evt verstoringen.

PS. Handige link: http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/rspower.html

[ Voor 0% gewijzigd door AFR op 04-09-2002 20:40 . Reden: Link toegevoegd ]

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
AFR schreef op 04 september 2002 @ 20:39:
Voeding onttrekken uit de COM-poort is altijd lastig. Als er geen data wordt verstuurd staat er op zowel RTS als DTR een spanning van +12V. Zodra er data wordt verstuurd staat er een puls op deze pinnen tussen -12 tot +12V (dus: diode opnemen in de lijn!)

In de praktijk kunnen deze spanningen bovendien nogal afwijken. Laptops maken soms zelf gebruik van TTL-niveau's (0-5V). Bovendien zakt de spanning snel in als er stroom uit de poort wordt onttrokken.

De zender/ontvanger lijkt een best hoge baudrate te kunnen halen als je puur kijkt naar de frequentie van de draaggolf en de bandbreedt van de OPAMP. Om de maximale baudrate te bepalen zou je moeten kijken naar de karakteristiek van het filter in de ontvanger en evt verstoringen.

PS. Handige link: http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/rspower.html
Bedankt voor de link, het is precies de site die ik niet vinden kon. Ik ga nog eens zitten denken over het geheel. Misschien heb ik zelf alleen een uni-directioneel systeem nodig. Ik heb net een meeltje gehad van de ontwerper van het schema en deze had de zender/ontvanger getest tot op 50 meter. Ik post zo spoedig mogelijk een schema zodat we met z'n allen even de uitvoerbaarheid ervan kunnen bepalen.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

klinkt interessant, zoals al gezegd: graag schema's posten als het gelukt is!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Alleen gaat het niet zo'n hoge snelheid worden hoor. Draadloos internetten zit er niet in :P. Verwacht er dus niet te veel van het is meer voor de terminal functie van de lapmod van kenvh.

• Djeen
  • Laatst online: 16-12-2021
hehe , lijk me wel leuk ,laat ons toch maar zeggen "draadloos netwerk" als je klaarben (is al gebvraagt) schema's posten hé.

Verwijderd

Hmmm dit is wel een HEEL basaal systeem... Het afwezig zijn van een kristal zal ervor zorgen dat het systeem niet betrouwbaar zal zijn qua frequentie... Maar daarom des te mooier als je het voor elkaar krijgt :P

Ik wil zelf ook een draadloze biriectionele communicatielink gaan bouwen, maar dan met de cc1000... Kijk daar eens naar, b.v. uit de datasheet haal je al slimmigheidjes die voor jou ook van toepassing zijn denk ik.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 21:27:
Hmmm dit is wel een HEEL basaal systeem... Het afwezig zijn van een kristal zal ervor zorgen dat het systeem niet betrouwbaar zal zijn qua frequentie... Maar daarom des te mooier als je het voor elkaar krijgt :P

Ik wil zelf ook een draadloze biriectionele communicatielink gaan bouwen, maar dan met de cc1000... Kijk daar eens naar, b.v. uit de datasheet haal je al slimmigheidjes die voor jou ook van toepassing zijn denk ik.
idd het ontbreken van een kristal had ik zelf ook al aangekaart in een ander topic. Ik verwacht ook niet veel van dit schakelingetje, maar er worden dan ook niet veel eisen aan gesteld. Het moet ten eerste leuk om te bouwen zijn en niet te veel kosten, een IC-tje (en zeker SMD) vinden de meeste mensen niet geslaagd. Het is puur een probeerseltje en mocht het werken dan houd ik het voor deze toepassing op deze oplossing. Wel ben ik al aan het kijken naar de door jou aangeprezen CC1000 van Compotek en dat lijkt me zeer zeker wel iets voor een volgend project.

Verwijderd

Uhm er zit een fout in dat schema van je :7

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
eej het is niet mijn schema, maar vertel eens :+, kheb er zelf nog niet zo heel erg diep naar gekeken maar dit zou werken heeft de ontwerper mij verteld

[ Voor 0% gewijzigd door kimjansen op 04-09-2002 23:15 . Reden: typo ]

Verwijderd

kimjansen schreef op 04 september 2002 @ 22:26:
eej het is niet mijn schema, maar vertel eens :+, kheb er zelf nog niet zo heel erg diep naar gekeken maar dit zou werken heeft de ontwerper mij verteld
Weet niet of het werkt, ik heb dit wel eens gebouwd voor de FM band, bijna net zo. Werkt wel (je hoort jezelf "naast" radio3 :P ) maar als je tegen je schakeling niest zit hij er al een Mhz naast :O

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ik wil er een uart aan hangen en dan 8 bits eruit halen voor mijn LCD :).. nog bezig met ontwerp ..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 09:43:
[...]
maar als je tegen je schakeling niest zit hij er al een Mhz naast :O
Ik weet het :7, maarjah dat maakt hier ook niet zoveel uit, het is maar een beetje proberen

Verwijderd

He das fun spul. Ik moet voor een vak op school namelijk DAC Datacommunicatie een project maken. Ik vind dit wel een leuk idee. Kun je ook iets mee aansturen. Ik bedoel dan, zou je als je dit aan de parallele poort hangt ook iets aan kunnen sturen dmv een zelf gemaakt programma. Gemaakt in Delphi of zo. Ik ben een complete leek op het gebied van Delphi, heb er gisteren voor de tweede keer mee gewerkt. Heb al een tekstverwerker gemaakt :) maar wel met hulp van een dictaat dus zie in mij nou geen Bill Gates den twede :) Maar waar kan ik er meer info over vinden ??? :?

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 18:37:
He das fun spul. Ik moet voor een vak op school namelijk DAC Datacommunicatie een project maken. Ik vind dit wel een leuk idee. Kun je ook iets mee aansturen. Ik bedoel dan, zou je als je dit aan de parallele poort hangt ook iets aan kunnen sturen dmv een zelf gemaakt programma. Gemaakt in Delphi of zo. Ik ben een complete leek op het gebied van Delphi, heb er gisteren voor de tweede keer mee gewerkt. Heb al een tekstverwerker gemaakt :) maar wel met hulp van een dictaat dus zie in mij nou geen Bill Gates den twede :) Maar waar kan ik er meer info over vinden ??? :?
Zoals hier al gepost is dit specifieke schema niet geschikt voor bi-directionele communicatie omdat de frequentie van de schakeling niet stabiel is. Voor een stabiele werking zou je echt aan iets met een kristal erin moeten gaan werken of met het CC1000 IC wat ook al voorbij is gekomen. Als je iets (1 ding) wilt aansturen ben je heel erg snel klaar. Je maakt even in Assembly een programma'tje van +/- 20 regels dan knoop je aan je parallele poort een IR-LED (eventueel via een torretje) en aan de ontvanger kant maak je eenzelfde soort programma'tje en knoop je er een IR-ontvanger aan. Wil je het over grotere afstand dan kun je het bovenste schema gebruiken.
Als je meerdere kanalen wilt (die je dus ook kun duplexen!!!) kun je het beste bij Conrad, 2 modules bestellen in de 433MHz band zoals deze:
http://www.nl.conradcom.d...age=1&price=Geen+prijs%21
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/B6/B66C5E3CF631D50EE10000000A010251.JPG
En deze:
http://www.nl.conradcom.d...age=1&price=Geen+prijs%21
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/36/36685E3CF631D50EE10000000A010251.JPG

Dat laatste is de duurste maar wel de meest fail-safe en stabiele oplossing. Wil je echt zelf gaan knutselen dan moet je aan de CC1000 gaan denken. Als je echt alleen 1 ding op afstand in wilt kunnen schakelen dan kun je inderdaad wel deze 433MHz zender gebruiken. Maar wat dit met datacom te maken heeft :P dit valt meer onder telecom, echte data wordt niet verzonden, eigenlijk alleen aan en uit (en ja dat is 1 en 0) maar toch ik denk niet dat het 433MHz schema een erg interessante opdracht voor je zal zijn. Maak iets met een partij MUX-en en DMUX-en, wat buffer geheugen, opto-couplers, oscillators en een antenne. Uit ervaring weet ik dat docenten dat wel leuker vinden dan dit toch wel simpele schema.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Dit is een IR transciever die een stuk beter zou moeten werken ook bij een hogere baudrate dan het 433MHz geval en hij is bi-directioneel. Hij is goed na te bouwen en te programmeren door de bijgeleverde software direct via de COM-port, dus ICP. Het linkje:
http://people.a2000.nl/rwvgesse/Uirt.htm
Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/rwvgesse/images/uirtsch.gif
Het enigste nadeel is dat dit IR is dus als er iemand doorheen loopt is het over en je moet hem echt richten.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

kimjansen schreef op 05 september 2002 @ 21:37:
Dit is een IR transciever die een stuk beter zou moeten werken ook bij een hogere baudrate dan het 433MHz geval en hij is bi-directioneel. Hij is goed na te bouwen en te programmeren door de bijgeleverde software direct via de COM-port, dus ICP. Het linkje:
http://people.a2000.nl/rwvgesse/Uirt.htm
[afbeelding]
Het enigste nadeel is dat dit IR is dus als er iemand doorheen loopt is het over en je moet hem echt richten.
je kan daarvoor toch gewoon IrDA dingegies gebruiken? werkt perfect, tot, idd iemand er doorheen loopt :D

Gregor van Egdom Krekr

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
krekrrr schreef op 05 september 2002 @ 21:54:
[...]

je kan daarvoor toch gewoon IrDA dingegies gebruiken? werkt perfect, tot, idd iemand er doorheen loopt :D
Maar dit is leuker, lekker zelf maken en kost geen klap

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
hmja , veel meer dan een oscillator is het niet
en bidirectioneel ook nog ? zorg maar dat je de beide richtingen op een zo ver mogelijk uit elkaar liggende frequentie hangt

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ik heb in m'n kast nog een mooie set van Siemens liggen, DEC en al. Het kan gebruikt worden om twee comp's met elkaar te verbinden of een verbinding tussen een comp en een modem of iets wat je zelf bedenkt. Ik geloof dat hij tot 200 of 300 meter werkt. Was in de uitverkoop bij Corect en kon hem niet laten staan :)

• Djeen
  • Laatst online: 16-12-2021
maar is het eindelijk de bedoeling voor een netwerk te maken via de com-poort ???
want dan heb je toch ook ee ontvanger nodig.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Djeen schreef op 06 september 2002 @ 07:07:
maar is het eindelijk de bedoeling voor een netwerk te maken via de com-poort ???
want dan heb je toch ook ee ontvanger nodig.
Ewm nee dat niet. Ik wilde gewoon eens experimenteren met een IR of een 433MHz verbinding om wat gegevens met een lage baudrate over te zenden. Natuurlijk kun je hier een "netwerkje" mee maken maar dan meer met programma's zoals InterLink en InterServer (simpel programma voor null-modems onder DOS).

Ik heb het een en ander ook voorgelegd aan m'n collega's en die vonden dit ook een beetje, te afwijkend schema om een snelle en betrouwbare (dus ook op een vaste frequentie) een beetje normaal data te verzenden. Eigenlijk heb ik zelf alleen een uni-directionele verbinding nodig maar als ik toch bezig ben kan ik hem misschien beter gelijk duplex maken.

Heeft er hier iemand ervaring met de semi-kant-en-klare IrDA modules (ontvanger en zender in 1) en of hier nog veel meer logica bij nodig is om dit werkend te krijgen op de COM-poort. Kant en klare apparaten die op IrDA zijn gebaseerd kosten al gauw 90 euro per set en dat vind ik te duur.

Pagina: 1