Toon posts:

Beowulf informatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn opleiding (TI) moet iedereen een spreekbeurt houden over een willekeurig onderwerp. Mijne zou FreeBSD worden, maar degene voor me heeft dat onderwerp al weggekaapt.

Nu ga ik het hebben over Beowulfs (oppervlakkig, ik heb maar een kwartiertje)

Er is natuurlijk behoorlijk wat informatie over te vinden, plus dat ik er zelf ooit eens mee heb geklooid en er nog een heel mooi boek over heb.

Ik ga het in ieder geval hebben over.
Schema Spreekbeurt "Communicatieve Vaardigheden" 9-8-2002

ID Hoofdzaak Bijzonderheden Detail
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Inleiding Inleiding over clusteren Waarom word er geclusterd
Historie Beowulf Noemen grote beowulfs uit verleden,
reden waarom ze gebouwd werden enz.

2. Wat is een Beowulf? Definitie van Beowulf Over de definitie van een beowulf is
onenigheid.

3. Waarom een Beowulf? Reden om een Beowulf te maken en Beowulf is veel goedkoper en beter
geen normale supercomputer en goedkoper te onderhouden

4. Structuur en opbouw Beowulf Hardware van de nodes Simpele computers, voorbeelden
(hardwarematig) Netwerk hardware netwerkopbouw, netwerkprotocollen

4. Structuur en opbouw Beowulf Besturingssysteem Linux, BSD (commercieel of niet
(softwarematig) commercieel!)
Message passing Implementeren van MPI in eigen
programma's
Heeft iemand idee'en voor mij, of dingen die ik beslist NIET mag vergeten? Iemand nog leuke info er over?

edit: bovenstaande verhaaltje ziet er wat rommelig uit, maar in gedit met tabs er tussen is het dus een tabelletje :)

Verwijderd

vergelijk 't is met een openmosix cluster....

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:01
Wat je er wel of niet op kunt... (misschien valt dat onder die definitie)... anders probeert straks iemand een beowolf cluster met 10 PI-60 te bouwen om er RTCW op te spelen... You don't know...

Verwijderd

Topicstarter
genie die dat voor elkaar krijgt :)

openmosix cluster?

ik zit nu even op top500.org te kijken , ik wil eigenlijk prijzen vergelijken, van bv zo'n NEC supercomputer installatie en een beowulf die bv hetzelfde kan...

Verwijderd

Kijk eens op: http://www.sara.nl/beowulf/ , daar staat wel wat intressante informatie tussen.

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de links! nog meer opmerkingen is welkom

Verwijderd

Ik denk dat je met de onderwerpen die je boven hebt staan al aardig een kwartiertje vol kan lullen, en dan moet je nog snel praten ook. Een stukje over de scyld beowulf oplossing bespreken, en je zou het eventueel ook nog over de verschillende versies van MPI kunnen hebben (1, 2, MPIch) en wat voorbeelden van beowulf clusters kunnen geven (klimaatberekeningen, rendering, etc.).
Maar dan zou je al gauw een paar uur uit kunnen trekken voor een denderende presentatie volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
haha, inderdaad: moet alleen even de hoofdlijnen bespreken, maar ik dacht: ik moet belangrijke dingen niet vergeten, en misschien waren er mensen die zeiden van 'Dit mag je beslist niet vergeten' ofzo :)

die over de verschillende MPI versies kan best jah.

Verwijderd

Nou, ik denk dat als je Beowulf op zich in hoofdlijnen uitlegt, globaal, dat je dan al ruimschoots genoeg stof hebt om een kwartier vol te lullen hoor.

Verwijderd

Topicstarter
jah, lijkt me ook :)

Wie heeft er een idee voor een goed begin? ik twijfel nog over dingen.

1. beginnen met een stukje van het sprookje :)
2. beginnen met het probleem wat NASA (ESS) had en waaruit de eerste is onstaan
3. beginnen met het mailtje van linus naar die minix nieuwsgroep, en evt vanuit daar vertellen dat een jaar later daardoor de eerste beowulf werkelijkheid werd.
4 ...? (ideeen?)

Verwijderd

Ik zou gewoon gelijk met beowulf zelf beginnen, wat het is, de structuur, werking, voordelen, nadelen...je hebt 'maar' een kwartiertje. Dat sprookje ben je al gauw een hoop tijd mee kwijt hoor.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, ben het nu een beetje aan het inplannen, en kom echt tijd te kort ;)

heeft iemand een idee waar ik prijsvergelijkingen kan krijgen? De prijsverschillen moeten enorm zijn.

Bv van een IBM of SGI cluster , hoeveel gflop deze presteert, en dit kunnen tegenhangen tegen bv een custom build Beowulf?

Zou leuk zijn hier een schema'tje van op sheet te hebben.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 09:55

Whizzer

Flappie!

Zoek eens op sun.com naar de prijzen voor spullen die je in een suncluster kunt plaatsen, lijkt me dat je dan wel een riant prijsverschil hebt...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, dat kan... maar sun is niet de enige.. moet ook prijzen van IBM (!!) Siemens en NEC hebben.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 09:55

Whizzer

Flappie!

moeten is een groot woord, je WIL met zoveel vergelijken... Kijk bij IBM eens wat die AIX dozen kosten....

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
goed idee,

Heeft iemand eventueel ook nog een schema van een groot beowulf systeem. Ik heb er nu eentje die ethernet, fast ethernet en myrinet combineert. Maar dit is een kleine ( 4 node)

het liefst zou ik ook een schema willen met meerdere server nodes (iig een groter cluster), ter vergelijking. Ik kom het niet tegen.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voorbeeldje van een groot beowulf cluster in nederland, is zelfs een tijdje de snelste van de wereld geweest (toen ik er stage liep iig nog wel ;) ):
reviews: Verslag bezoek aan Genesis-cluster
Wordt beowulf weliswaar niet expliciet in genoemd, maar is wel hetzelfde principe.

Verwijderd

zoek met google eens op beowulf cluster topology....genoeg te vinden.

Verwijderd

Wat je niet zou moeten vergeten is waarom je een BeoWulf cluster zou nemen. De belangrijkste reden is dan ws. dat je puur voor de snelheid gaat. Dat is waar Beowulf voor gemaakt is. Niet voor load-balancing of fail-over. Als er wat crasht, dan crasht er wat, en dan start je het weer opnieuw op. Pech voor het proces wat draaide, maar ach, die kan het hebben. Het is dus niets voor een E-Commerce site waarschijnlijk, die will fail-over en high-availability, met rootnodes die bij crashes de zaken over kunnen nemen van anderen.

Ik weet niet wat het grote voordeel is van Mosix en OpenMosix, weet iemand dat? Ik heb hun site wel eens nagezocht, maar kon het antwoord niet echt vinden.

Voor failover en highavailibility is er voor bijv. linux clustering van SGI en Kimberlite. Ik weet niet of zoiets bestaat voor FreeBSD, iig wel voor unixware van SCO.
http://oss.missioncriticallinux.com/projects/kimberlite/
http://oss.sgi.com/projects/failsafe/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 19:43:
zoek met google eens op beowulf cluster topology....genoeg te vinden.
gaaaaaap

denk je dat ik uit me neus zit te eten en jullie hier het werk laat doen?

bedankt voor de overige links, ik heb er veel aan!

edit: ACM, is er ook een grotere afbeelding van dat cluster? Kan ik het op sheet zetten

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:01
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 20:42:
genie die dat voor elkaar krijgt :)
Inderdaad maar je hebt van die gekken.... En zeg nooit nooit... je zult ze maar de kost moeten geven die bij het minste of geringste het meteen uitproberen waar het niet voor gemaakt is!! En denken dat het kan

Verwijderd

Topicstarter
ge-flopt schreef op 05 september 2002 @ 21:14:
[...]

Inderdaad maar je hebt van die gekken.... En zeg nooit nooit... je zult ze maar de kost moeten geven die bij het minste of geringste het meteen uitproberen waar het niet voor gemaakt is!! En denken dat het kan
haha, leuk goedkoop in de aanschat...

wacht maar tot de essent rekening :Y)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 21:00:
edit: ACM, is er ook een grotere afbeelding van dat cluster? Kan ik het op sheet zetten

Ja, dat wel, maar die images zijn copyright@shell, dus die mag ik je niet zomaar geven :)

Verwijderd

Topicstarter
stommerd! :Y)
Pagina: 1