glasvezel FAQ ?

Pagina: 1
Acties:

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08 21:10
Ik ben aardig thuis in UTP en Coax, maar van glasvezel weet ik nagenoeg niets. Kan iemand me wat linkjes naar praktische documentatie doen ? Ik ben nu zo ver dat ik weet dat er zoiets als single- en multimode bestaat, en dat er verschillende soorten plugjes zijn, maar een helder overzicht zou zeer welkom zijn :?

(De achtergrond: op het werk heeft een van mijn voorgangers het gepresteerd om 2 hubjes met een transceiver uit te rusten en die via glasvezel aan elkaar te koppelen. Dit praat nu dus half duplex met elkaar, - over een afstand van een paar honderd meter - en stoort als de ziekte. Ik wil nu de apparatuur vervangen, maar de glasvezel blijft natuurlijk liggen.)

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

dat denk ik ook.
Ik weet nie of er op inet wat te vinden is verder,
maar een faq is altijd handig.

Als iedereen nou zijn ervaringen/tips post kom je een heel eind.

[ Voor 0% gewijzigd door darkrain op 04-09-2002 20:00 . Reden: Typo's ]

Tweakers Discord

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:34

tozzke

aka tozzert

http://content.techweb.co...?term=fiberopticsglossary

hier kun je vast wel wat vinden :)

Ik heb een jaar of 2 geleden een eindstage-verslag gemaakt over glasvezel... toen was singlemode nog de "beste" variant (grootste capaciteit) ivm de rechte weg die het licht aflegt zodat er dus weinig/geen vervorming optreedt. Nu daarentegen is de apparatuur zo ver ontwikkeld, dat multimode glasvezel steeds vaker toegepast wordt, omdat deze dus ¿schijnbaar? een grotere capaciteit heeft. De apparatuur van tegenwoordig kan dus de vertragingen, die optreden doordat de verschillende lichtbundels een andere weg afleggen, corrigeren als het ware.

door middel van meerdere kleuren licht te gebruiken lag het record (2 jaar geleden) op 975 GigaBYTE per seconde (vond ik wel leuk om ff te vermelden :) )

• Fatalharry
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:48