[WC] Klein dilemma

Pagina: 1
Acties:

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn pa kwam zojuist thuis met een kachelradiator. Qua afmetingen en aansluitingen is ie gewoonweg perfect (er passen 2x 120mm fans op :))

Nu het probleem:

De buizen zijn van alluminium, maar mijn koelblok wordt van koper (die van Imothep). Nu heb ik uiteraard gelezen van elektrolezie; dus dat alles van allumium op den duur wordt aangetast en weg rot. Maar mijn pa zegt dat dat niet zo is. Hij zegt dat in auto's alles door elkaar wordt gebruikt (alluminium, staal, koper), en dat dat niks uit maakt.

Wat denken jullie? Want het zou op zich zonde zijn om deze op een stof hoop te gooien ;(

iStockphoto

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Er zijn middeltjes die electrolise voorkomen.
Als je demi water gebruikt, en dat elke paar maanden ververst dan denk ik dat het geen probleem is :)

• BlizzarD
  • Niet online
Water wetter zeker? Vind ik wel erg duur. Maar is dat ook duurzaam? Dus dat als ik dat er 1 keer in gooi, ik het water niet om de paar maanden moet verversen?

Ik ga idd demi water gebruiken. Om de 4 maanden verversen vind ik voor het geld geen probleem (kost haast niets), maar is wel lastig.

iStockphoto

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:31

BM

Admin Softe Goederen
Zink in het bakje leggen scheen ook te helpen? :?

Met scheikunde wel ooit zoiets gehad, maar weet het niet meer precies. Kwam er op neer dat dan zink eerder aangetast werd dan je koper/aluminium.
Meen dat ze zoiets bij boten ook toepassen.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• BlizzarD
  • Niet online
Hmz laat maar zitten :/
Dat ding past niet eens in me kast, de slangaansluitingen steken te ver uit. Ga zaterdag wel ff naar de sloop voor een radiator met koperen buizen.

Iemand nog een goed adres?

iStockphoto

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

SpeedAddict schreef op 04 september 2002 @ 19:25:
Zink in het bakje leggen scheen ook te helpen? :?

Met scheikunde wel ooit zoiets gehad, maar weet het niet meer precies. Kwam er op neer dat dan zink eerder aangetast werd dan je koper/aluminium.
Meen dat ze zoiets bij boten ook toepassen.
Dit is inderdaat een oplossing maar weet wel dat de oxidatie in het water terecht komt en dat het zo de leidingen kan verstoppen.
Nu zal dit niet met zo'n vaart lopen, wat erger is is dat de pomp sneller kapot gaat door die deeltjes.

Het is beter om het water te behandelen tegen de electrolitische werking van de verschillende materialen, voorkomen is beter dan genezen. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

BlizzarD schreef op 04 september 2002 @ 19:36:
Hmz laat maar zitten :/
Dat ding past niet eens in me kast, de slangaansluitingen steken te ver uit. Ga zaterdag wel ff naar de sloop voor een radiator met koperen buizen.

Iemand nog een goed adres?
Er zit ergens in de buurd van 5huizen een autosloperij. Daar hebben ze gewoon alles al uit de auto gehaald en kun je het zo van de rekken trekken... héél handig.. :)
Weet de naam alleen niet meer... :?

Ik heb daar zelf 2 radiatoren gekocht voor Eur 10,- per stuk.. :9

(maarja, de mooiste zijn daar nu natuurlijk al weg..) ;)

suc6

Verwijderd

In Stadskanaal zit er ook 1. (Auto-onderdelen-recycle-bedrijf...)
Kun je ook alles krijgen.
Maar misschien is het makkelijker om eerst te weten waar jij ongeveer woont. Bijv 300km rijden voor een radiator is wel erg duur.

• BlizzarD
  • Niet online
Woon in Zoetermeer (bij Den haag :))

iStockphoto

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

in den haag zitten er toch ook genoeg :?

ff in de goudgelige gids

Electronics development

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 18:36

Ligone

Moeha!

In de meeste auto's is die mengeling geanodizeerd dus heb je dat probleem inderdaad niet.

Wat die zink-anode betreft, der weet ik alleen van dat dit alleen effect heeft in "zout" water en dat dit met zoet water geen bal uitmaakt of die er nu aanhangt of nie...

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Ik zou gewoon wat garages in de omgeving afgaan, BlizzarD. :)
Hier in Bleiswijk heb je v/d Slik (Citroen).
in Bergschenhoek zit: Stolk (Peugeot), Wim Struik (Citroen) en Middeldorp (Audi/VW)
En in Zoetermeer en Berkel zullen er ook wel een paar zitten.

Veel suc6! ;)

Use the Search Luke...

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Ligone schreef op 05 september 2002 @ 16:39:
In de meeste auto's is die mengeling geanodizeerd dus heb je dat probleem inderdaad niet.

Wat die zink-anode betreft, der weet ik alleen van dat dit alleen effect heeft in "zout" water en dat dit met zoet water geen bal uitmaakt of die er nu aanhangt of nie...
Het zink dient meer als opoffermiddel. Zink is in ide setup de zwakste metaal en die wordt dus opgegeten. Je moet wel eens het zink dan vervangen anders is er niks over.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

Qwerty-273

Meukposter

Dit klopt van het zink dan, werk zo af en toe met boten (wel zout water) maar om te voorkomen dat het andere metaal erg wordt aangetast zit er een blokje (een stuk van 15 cm bij 5 en 3 of zow aan de onderkant. Het volgende jaar is deze best goed aangetast maar de boot opzich zelf niet. Dus het werkt wel.

Inderdaad in plaatsen waar aluminium en koper door elkaar worden gebruikt i.c.m. water zijn deze meestal geanodizeerd ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1