server met 3 nics: hoe netwerk opzetten?

Pagina: 1
Acties:

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:26
Omdat ik in dit topic geen oplossing vond, probeer ik het nu met een eigen topic.

Ik probeer een netwerk op te zetten waarin 2 clients en een server zitten. Uiteindelijk moeten de 2 clients het internet op kunnen via de server. De huidige configuratie is:

Server (running win2k pro):
Realtek1: auto-ip via dhcp (internet link)
Realtek2: 192.168.0.1 (Subnet: 255.255.255.0)
Realtek3: 192.168.1.1 (subnet 255.255.255.0)

Client 1 (windows 98):
Realtek: 192.168.0.2 (Subnet 255.255.255.0 en DNS/Gateway 192.168.0.1)

Client 2 (win2k pro):
realtek: 192.168.1.2 (Subnet 255.255.255.0 en DNS/Gateway 192.168.1.1)

Vanuit de server kan ik beide clients pingen (d.w.z. ik krijg een respons). Verder kan ik ook files accessen (lezen en schrijven) door \\192.168.0.2 of \\192.168.1.2 in het run commando te typen. Echter als ik het netwerk wil browsen dan krijg ik uiteindelijk de respons: The list of servers in this workgroup are not currently available.

Vanuit de clients kan ik NIET de server pingen (geen respons, request time out) en (dus) heb ik geen file access.

Voordat ik winroute ga installeren, wil ik eerst beide netwerken aan de praat hebben (anders heeft die installatie ook geen zin). Weet iemand hier een oplossing voor?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 22:47
Ermm mischien een hele stomme maar heb je geen firewall draaien ??

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

als eerste, waarom deze opstelling en niet een hub :? want dat is immers het eenvoudigst

log je wel in met een user+pass die bekend is bij je server?

• Munchkin
jawel, maar die zou niets mogen blokkeren (hij gegenereerd een popup als er verkeer komt van een voor hem onbekende locatie). Verder staan beide domains al als trusted inde firewall aangegeven.

• TRAXION
Gooi die vuurmuur is even een momentje uit en probeer het nog eens deze situatie komt me namelijk zeer bekent voor en de vuurmuur toen uitzetten werkte zeer goed :)

• Munchkin
geen hub, dat was duurder. Dit zou net zo goed moeten werken... Verder logt de client niet in bij de server, want de server is geen domeinserver. Hoe zou ik win2k pro uberhaupt moeten instellen als een domeinserver, dat kan volgens mij niet.

• Munchkin
hmm, ik zet de muurvuur uit en ik kan pingen van een client naar de server, woehoe!
Alleen ziet de server nog steeds het netwerk niet, en de clients zien de server niet in het netwerk (wel zien ze zichzelf). hoe los ik dat op?

(zowel de clients als de server behoren tot de werkgroep: Thuis)

• TRAXION
Probeer eens ics van win2k werkt het makkelijkst denk ik.

Dusse gebruik de wizard eens zit er niet voor niets in....

Enne probeer zoveel mogelijk van sygate enzo af te blijven...

• TRAXION
En probeer anders is alles op dhcp te draaien dat doe ik hier thuis en heb daar nooit problemen mee..

+het is makkelijk als er kennissen langs komen met pc's nooit moeilijk hoeven doen met ip troepie's

• Munchkin
win2k ics werkt niet voor meerdere domeinen dacht ik (dus kan maar 1 netwerkkaart routen naar een andere), dus daar heb ik niets aan. Correct me if i'm wrong. Ik heb goede dingen over winroute gehoord dus daar probeer ik het nu mee.
Het netwerk doet het (voor 1 client iig, de tweede ga ik zo bekijken).

• TRAXION
Ok succes in ieder geval ik moet nu pleite als ik vanavond nog een pc met internet tegen kom dan zal ik wel even kijken hoe het gaat.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Prince_of_Darkness schreef op 04 september 2002 @ 16:57:
geen hub, dat was duurder. Dit zou net zo goed moeten werken... Verder logt de client niet in bij de server, want de server is geen domeinserver. Hoe zou ik win2k pro uberhaupt moeten instellen als een domeinserver, dat kan volgens mij niet.
domein server kan ook niet, maar dat bedoel ik niet, je logt in op de lokale pc, deze user+pass combi moet bekend zijn bij de "server" thats's it.

Heb je btw wel link, maw zijn je crosskabels goed?

offtopic:
Dit noemen ze hier een edit button:Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif

• TheDataDude
  • Niet online
Hebben ze wel dezelfde werkgroep?

• Munchkin
offtopic: oh dus daar dient dat ding voor! ;)

de user+psw combi's zijn inderdaad bekend bij de server. Het netwerk doet het nu ook. Alleen de internettoegang van de clients doet het nog niet. Ik ben al in de handleiding van winroute aan het spitten...
* Munchkin bedankt TRAXION en erkens voor hun hulp

• zkhbaldo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Prince_of_Darkness schreef op 04 september 2002 @ 17:25:
offtopic: oh dus daar dient dat ding voor! ;)

de user+psw combi's zijn inderdaad bekend bij de server. Het netwerk doet het nu ook. Alleen de internettoegang van de clients doet het nog niet. Ik ben al in de handleiding van winroute aan het spitten...
* zkhbaldo bedankt TRAXION en erkens voor hun hulp
Zorg dat de NIC waar je inet binnenkomt als NAT staat ingesteld, en dat NAT bij RAS uit staat, dat is alles, zo zou het moeten werken
Pagina: 1