[MAC] MSN poorten omzeilen... uitdaging!

Pagina: 1
Acties:

• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
Okee, hier is het probleem:

ik zit nu voor de derde dag op mijn stage op aruba maar een beetje uit mijn neus te vreten. Op zo'n moment als deze is het dan zeer handig om effe lekker te msnnen met vrienden uit nederland. Als voor mij de dag net begint, dan komen mijn vrienden uit school of uit hun werk, dus dat is fantastische timing.

Helaas denkt de systeembeheerder daar anders over en die heeft (waarschijnlijk) bepaalde poorten dichtgegooid, waardoor MAC users geen msn kunnen draaien.
MSN vind het netwerk gewoon niet.
de windows-bastards daarentegen kunnen gewoon op msn zonder een port te forcen enzo. niemand heeft ook ingesteld staan dat er een proxy zou zijn ofzo.

dus de mac-msn doet het niet, de win-msn doet het altijd.

alle macs zijn uitgerust met mac os x 10.1.5
we hebben een g4, een iMac en een eMac. dus aan de systemen zal het niet liggen.
kan het zijn dat de systeembeheerder inderdaad een port ofzo heeft dichtgegooid?

ik heb proteus gebruikt, fire en gewoon msn. ik heb port 80 geprobeert, port 443, port 1080 en de standaard port. niks werkt gewoon. hij kan gewoon het netwerk niet vinden.

weet iemand misschien wat ik moet doen?
heeft iemand hier ervaring mee?

praten met de systeembeheerder is geen doen, deze man wordt helemaal gek als hij erachter komt dat men hier gewoon zit te msnnen. het mag namelijk niet...

maar ik wil het zo graag :)

bij voorbaat dank.

ps. ik heb trouwens ook nog geprobeerd om te msnnen via http met jabber. dat was ook geen succes omdat je daar netscape 4.7 voor nodig hebt en die kreeg ik al niet aan de praat...

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:28
Als je gewoon kunt i-netten dan zou je ook moeten msn-en. Msn neemt nl. een lijstje met poorten en komt hij er niet uit gaat hij naar poort 80. WS. heeft hij ook niet de poorten geblokt maar het adres geblokkeerd. Hiervoor heb ik een klein vraagje: duurt het bijna een minuut of 2 voordat je de melding krijgt dat je niet kunt aanmelden? Mocht dit zo zijn, zoek dan naar iets anders... dan kom je er niet op.

PS. ik weet niet veel van Mac, maar we zijn wel bekend met het dicht gooien van MSN

Verwijderd

je kan dit proberen: http://www.htthost.com/

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-05 18:21
Mijn redenatie:

De "beginserver" van MSN-PC is niet geblocked en die van MSN-MAC wel, het zou kunnen dat die verschillen.
Een mogelijke oplossing is dan om een andere server te proberen. (Kun je in register instellen)

Maar dit is ook maar een idee.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
Of je kunt een andere client gebruiken die msn aan kan (jabber is er wel voor de mac d8 ik, die heeft eventueel ook nog een applet die via poort 80 werkt)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
MikeN schreef op 04 september 2002 @ 20:39:
Een mogelijke oplossing is dan om een andere server te proberen. (Kun je in register instellen)
Hmm, we hebben het toch over een Mac? Hebben die tegenwoordig ook al een register? Maar msn voor de MAC heeft vast wel een eigen configuratie bestandje.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Fubaruba
MikeN schreef op 04 september 2002 @ 20:39:
Mijn redenatie:

De "beginserver" van MSN-PC is niet geblocked en die van MSN-MAC wel, het zou kunnen dat die verschillen.

Maar dit is ook maar een idee.
een andere server lijkt mij ook een strak plan.
en idd, het duurt ongeveer twee minuten voordat hij zegt dat ie niet online kan komen, dus waarschijnlijk zoekt ie heel internet af voordat hij zegt dat ie het niet doet.

maar wat zijn dan de servers?
ik heb namelijk ook proteus, een soort trillian voor op de mac en daar kan ik de port en het adres gewoon invoeren.

heeft iemand misschien een lijst met servers ofzo? ik heb nu al 3 dagen gezocht hoe ik dit aan moet pakken en ik ben eigenlijk nog nergens....

maargoed, ik bedank jullie nu alvast voor de replies.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:48

chem

Reist de wereld rond

de vraag is dus of je port geblockt is of de IP's van de servers.
Zoek eens @ google naar de juiste porten en test of je daar verbinding mee kan maken, idem dito met de juiste IP's...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

ajvdvegt schreef op 04 september 2002 @ 20:50:
[...]

Hmm, we hebben het toch over een Mac? Hebben die tegenwoordig ook al een register? Maar msn voor de MAC heeft vast wel een eigen configuratie bestandje.
mac's werkten toch met een XML gebaseerd register???

• Fubaruba
het stomste vind ik gewoon nog steeds dat de pc's wel gewoon kunnen msnnen en de mac's niet!
ik snap er echt geen reet van en ben er nu echt al 3 dagen mee bezig. wat kan ik nog doen?

ik zit nog met een paar kleine vraagjes...
waar zit dat register? waar vind ik die portnummers enzo? (ik zoek me wezenloos, maar ik kan echt niks vinden)

zucht... het is een rare zaak :)

Verwijderd

heb je al een niet-m$ msn client geprobeerd?

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 08:18

RVW

(laat maar zitten)

Edit Argh, wel goed lezen... |:(

Stomme vraag misschien, maar het is toch wel MSN Mac 3.0 en niet 2.1 die bij MS-Office zat? Bij mij is die 2.1 versie ermee opgehouden met 10.1.5 (zelfde probleem) en 3.0 werkte weer wel goed. Just in case: http://www.microsoft.com/...D/MISC/msn_messenger3.asp

Anders zou ik het echt niet meer weten... 8)7

Verwijderd

Als het een aardige systeembeheerder is wil ie het vast wel ff voor je fixen :)

Verwijderd

bijna alle preferences files van MacOS X zijn xml files.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50

The Third Man

The Third Jellyfish

ik heb proteus gebruikt, fire en gewoon msn.
Fire is een alternatieve client voor o.a. ICQ en MSN voor de Mac, misschien dat dat werkt.
Tja ... |:(

Verwijderd

en zou het niet aan de firewall van os x zelf liggen?

kijk hier dan eens

• Fubaruba
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 19:33:
en zou het niet aan de firewall van os x zelf liggen?

kijk hier dan eens
oef!
hier ga ik me echt niet aan wagen. het is niet mijn mac you see... maar dit zou het probleem wel eens kunnen zijn.

het zou wel voor de hand liggen in ieder geval.

wel stom dan dat het er van de een op de andere dag mee op hield (volgens die gasten hier, ik zit hier nog maar 4 dagen.)

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 20:43

NielZ

Casual

Mocht het aan de Firewall liggen:
OS X heeft een build-in firewall. Die kún je bedienen met de terminal, maar je geeft zelf al aan dat dat je wat te ver gaat. ;)
Probeer dan deez' eens, als die pipo net ff de andere kant op kijkt.

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

• chem

chem

Reist de wereld rond

om je firewall uit te lezen (dus hiermee WIJZIG je nog niks!)
in de terminal:
sudo ipfw list
als daar MSN porten tussen staan dan is op de Mac de poort dichtgetimmerd; uiterst onwaarschijnlijk want dat is echt een uberlame manier om MSN te blocken.
Wat je kan doen, is zien of je via MSN port naar een andere bak kan connecten; in de terminal:
telnet messenger.hotmail.com 1863
zie je vv iets staan in de trant van:
Trying 64.4.13.17...
Connected to messenger.hotmail.com.
Escape character is '^]'.

dan kan je dus wel MSN'en.

Laat eens weten wat je hier mee uit kan vinden!

• Fubaruba
hmmm... ik typ in:
sudo ipfw list en ik krijg:
"We trust you have received the usual lecture from the local System Administrator. It usually boils down to these two things:

#1 Respect the privacy of others
#2 Think before you type.

Password:_"

hmmm.. ik voer mijn wachtwoord in en vervolgens krijg ik dat ik alle ip ranges gewoon kan bekijken. met dat telnet kijk ik of ik naar messenger.hotmail.com kan en dat kan ik dus niet. ook niet via port 80

daar zal het helemaal wel aan liggen dus.
nou, dan moet ik dus iets anders verzinnen waar mac-msn mee kan verbinden.
waarschijnlijk kun je met de win versie met meer verbinden dan alleen hotmail.
met de mac versie niet ofzo.

goed, ik ga weer even verder zoeken...

edit:aha, het enige wat de systeembeheerde heeft gedaan is dus "messenger.hotmail.com" geblokkeerd, want via je browser kunnen de windows machines hier dus ook niet op komen...
nu denk ik dat de windows versie van msn meerdere adressen weet waar het zich kan aanmelden en de mac versie niet.
dus heb ik proteus, maar dan moet ik een alternatief adres weten en die weet ik nog niet.

kan iemand mij hier dan misschien mee helpen?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:07

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

msgr-cs17.msgr.hotmail.com
msgr-sb4.msgr.hotmail.com
msgr-cs2.msgr.hotmail.com

staat in me netstat -M

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• chem

chem

Reist de wereld rond

heeft-ie echt messenger.hotmail.com (de DNS resolve) of het IP geblokt?

In het 1e geval kun je dat nl. heel makkelijk omzeilen.

Probeer in de terminal:
nslookup messenger.hotmail.com
en daarna telnetten naar het gegeven IP (64.4.13.17 bij mij).

En dat ff hier posten :)

• Fubaruba
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[stc-wks002:~] ndewindt% nslookup messenger.hotmail.com
*** Can't find server name for address 192.168.1.1: Non-existent host/domain
*** Default servers are not available
[stc-wks002:~] ndewindt% telnet 192.168.1.1
Trying 192.168.1.1...
telnet: connect to address 192.168.1.1: Connection refused
telnet: Unable to connect to remote host
[stc-wks002:~] ndewindt%

bedoel je dit? maar dat heeft ie bij al die adressen.

code:
1
2
[stc-wks002:~] ndewindt% telnet messenger.hotmail.com
Trying 64.4.13.17...

dit krijg ik als ik telnet naar messenger... hier blijft ie vervolgens in hangen.

ik heb sinds vandaag jaguar en het probleem blijft gewoon... ;(

edit: even nog wat info:
code:
1
2
3
4
[stc-wks002:~] ndewindt% sudo ipfw list
Password:
65535 allow ip from any to any
[stc-wks002:~] ndewindt%

• chem

chem

Reist de wereld rond

je dns server is dus gehaxort :)

zie http://www.macosxhints.co...p?story=20010515062331512 om handmatig de juiste DNS entry op je *Mac* in te stellen.

Het lijkt er iig op dat msn gewoon 192.168.1.1 krijgt ipv de nodige 64.4... - en dat kan je met een hosts file wel omzeilen.

Have fun ;)

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
kan je dan niet gewoon de HOST file opzoeken en dan erbij toevoegen:

msn.mesengerblalba $hetgoedeip

en dan zou het moeten werken!

• chem

chem

Reist de wereld rond

lees eerst dat artikel :)

• Fubaruba
ik heb dat artikel gelezen, maar ik snap er werkelijk geen ene jota van :)
maar we blijven proberen! :D MSN ZAL WERKEN!!!

of is chem zo lief om voor mij het probleem uit te leggen in lekentaal :)

edit:
Chem, kun jij me misschien meteen uitleggen waarom de pc's wel gewoon msn kunnen draaien?

update: Ik ben met een gast bezig geweest die veel van unix afweet. hij zit nu even in een meeting, maar we gaan zometeen weer verder :)
in de root zitten we al, nu gaan we nog even de dns bypassen geloof ik en dan is het MSN TIME!!!

huh? in een meeting? jaja, bij ons is het nu 10.22, bij jullie is het 16.22.
maar iig bedankt alweer iedereen.

[ Voor 0% gewijzigd door Fubaruba op 13-09-2002 16:19 . Reden: zie edit :) ]

• Fubaruba
goed, we hebben nu alles uit dat artikel gedaan, maar het werkt nog steeds niet ;(
de hoop zakt nu in de schoenen...
hij zegt nog steeds na een minuutje proberen dat de service niet toegangbaar is voor mij...

uiteraard is het natuurlijk nu bij jullie weekend, dus ik verwacht niet dat ik nog replies kijg tot maandag :) en who can blame you! :)
Pagina: 1