Toon posts:

[Freesco + Samba] Filesystem panic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een freesco routertje staan met samba en sambaswat erop.

Ik heb al een tijdje problemen: Op mijn netwerkje was de router ineens niet meer zichtbaar of hij was wel zichtbaar maar niet toegankelijk. Voor mij leek het volstrekt willekeurig wanneer ik er wel, en wanneer ik er niet op kon komen.

Soms deed ie het wel gewoon zoals ik wilde.
Zo ook vandaag. Ik kon mijn shares gewoon vanaf het netwerk bewerken. Ik was de inhoud van een directory aan het verwijderen (als guest). Alles leek goed te gaan, maar toen: ineens kon ik helemaal niets meer!

Ik bekeek de logfile van Freesco op mijn HTML control panel en tada!!

Sep 4 13:57:49 - kernel: Filesystem panic (dev 03:01, mounted on 01:00:159)
Sep 4 13:57:49 - kernel: fat_free: deleting beyond EOF
Sep 4 13:57:49 - kernel: File system has been set read-only

Maar wat doe ik hier nou aan?
1. Hoe krijg ik m'n systeem van read-only af?
2. Wat moet ik doen om dit in het vervolg te voorkomen? Volgens mij ligt het aan de rechten van mijn guest account. Maar ik weet niet hoe ik die verander.

Ik heb al gezocht, maar kon helaas niets concreets vinden.

Mijn dank is groot _/-\o_

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 15:46
Je moet je filesystem eens checken op errors:
man e2fsck

Verwijderd

Topicstarter
Dat commando kent freesco niet:
man: No such file or directory

Verwijderd

Topicstarter
Tijd voor een trapje...
Ik kom er echt niet uit

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

freesco is natuurlijk een beknotte linux, ik weet niet of e2fsck erop staat, maar het lijkt er inderdaad op dat je filesystem corrupt is.
Probeer anders eens te rebooten zonder je systeem af te sluiten, meestal wordt e2fsck dan automaticsch opgestart (stekker eruit en erin)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Charlie23 schreef op 05 september 2002 @ 14:42:
freesco is natuurlijk een beknotte linux, ik weet niet of e2fsck erop staat, maar het lijkt er inderdaad op dat je filesystem corrupt is.
Probeer anders eens te rebooten zonder je systeem af te sluiten, meestal wordt e2fsck dan automaticsch opgestart (stekker eruit en erin)
Dat lijkt me niet zo'n goed idee, nl. van het type 'van de regen in de drup'.

Staat freesco niet op een FAT partitie, met een Linux-filesystem 'on top of' FAT? (Kom ff niet op de naam. - edit: umsdos dus.) Wie weet kun je beter even met een Windows-98 opstartdiskette opstarten en scandisk draaien.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Aan de foutmelding te zien staat het idd op een FAT partitie. fsck.msdos is een Linux util die je FAT partities kan checken en repareren.
code:
1
fsck.msdos -a  /dev/hd[a-z][1-100]
om je schijf te checken op een ongemount of readonly gemount fs.

Verwijderd

Is je disk niet vol?

code:
1
kernel: fat_free: deleting beyond EOF

Of ik kan het fout hebben, of hij zegt hier dat hij alle gegevens na het einde van de disk verwijdert (EOF). Ik weet niet of het dit is, maar dit is het eerste wat in me opkwam toen ik dit zag :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 15:03:
Aan de foutmelding te zien staat het idd op een FAT partitie. fsck.msdos is een Linux util die je FAT partities kan checken en repareren.
code:
1
fsck.msdos -a  /dev/hd[a-z][1-100]
om je schijf te checken op een ongemount of readonly gemount fs.
Hoe kom ik aan die util dan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 15:06:
Is je disk niet vol?

code:
1
kernel: fat_free: deleting beyond EOF

Of ik kan het fout hebben, of hij zegt hier dat hij alle gegevens na het einde van de disk verwijdert (EOF). Ik weet niet of het dit is, maar dit is het eerste wat in me opkwam toen ik dit zag :)
Ik was juist ruimte aan het vrijmaken. Die error kreeg ik tijdens het deleten. Er is nog een paar honderd MB vrij op die schijf

Verwijderd

Boot-Floppy met scandisk over je freesco draaien..

Remounten met RW lijkt me in deze staat geen goed plan, maar het kan zo:

mount -o remount .....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb scandisk op mijn arme schijfje losgelaten en daar bleek het probleem te zitten: ongeveer alles was f*cked *p. Nu doet ie alles weer prima.
Allemaal bedankt voor de tips!
Pagina: 1