System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450
Volgens mij heb je Maxblast oid niet nodig op Linux. Het heeft wschl een eigen "EZ-BIOS". Misschien dat een Linux expert hier op OM daarop uitsluitsel kan geven
Ik kan je helpen. Ik heb het namelijk afgelopen zondag gedaan. Ik had dus een Compaq 66 MHz met 40 MB ram (zat standaard 16 MB in). Die van mij is een Prolinea 466 misschien is die van jouw wel het zelfde.
Wat je moet doen:
Je zet de hardeschijf in de 486. Als je dan boot zegt ie:
1709: Disk 0 Error
Dan doe je: Save changes. Daarna restart ie. Dan zie je WEER die fout. Dan staat er onder in beeld: Pres F1 to boot. Druk dan op F1.
Nu kan je dus niet starten van die schijf.
Download dan op een andere PC dit porgramma:
http://www.compaq.com/sup...inea/us/download/303.html
Daarmee start je de BIOS op (vanaf diskette). Daarna ga je naar opslag en dan hardeschijven. Daar zie je dan: cylinders head enzow. Vul daar de gegevens op in die op de HDD staan.
Sla het op en restart. Nu geeft ie geen melding meer van: disk 0 error.
Maar nu kan je nog niet booten. Daarvoor gebruik je MaxBlast. Die installeeert namelijk EZ-BIOS. Dat word gestart zodat ie je schijf vind en start daarna perfect op.
Ik heb het dus gedaan met een 20GB HDD. Ik draai ClarkConnect (www.clarkconnect.org). Clarkconnect is gebaseerd op RedHat Linux 7.2
Mijn server draait dus nu ook. Je kan daar dan gratis een DNS aanvragen ik heb nu dus http://flappy.pointclark.net
Jij kan dat ook krijg je gewoon van:
http://(jouw naam).pointclark.net
Als je nog vragen hebt mail me maar ofzow
Is het ook mogelijk om later deze schijf aan te sluiten (dus nu eerst nog ff werken met de standaard 300Mb ofzo die erin zit, en er later die 40Gb bijzetten als 2e schijf?) En Hoe zit het met de snelheid van de ez-bios oplossing?
Edit: Werkt het eigenlijk alleen met maxtor schijven?
System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450
De EZ-BIOS is gewoon een 'extra aanvulling' op de BIOS van de moederbord om grote schijven correct te kunnen addresseren. Het is dus geen OS opstartprogramma, je hebt logischerwijs dus nog steeds LiLo nodig om Linux te kunnen opstarten
Ja maar dat EZ-BIOS wordt toch van de hardeschijf geladen? Vanuit de MBR neem ik aan? En dat geeft geen conflict met Lilo en anderen?BalusC schreef op 04 september 2002 @ 14:24:
...
De EZ-BIOS is gewoon een 'extra aanvulling' op de BIOS van de moederbord om grote schijven correct te kunnen addresseren. Het is dus geen OS opstartprogramma, je hebt logischerwijs dus nog steeds LiLo nodig om Linux te kunnen opstarten
geen probleem. Eerst llaat de EZ-BIOS en dan laad je bootloader. Ik werk zelf met GRUB (zit bij ClarkConnect in). Ik weet aleen niet of het mogelijk is om er meer dan 2 HDD's in te zetten.Pegasus81 schreef op 04 september 2002 @ 14:27:
[...]
Ja maar dat EZ-BIOS wordt toch van de hardeschijf geladen? Vanuit de MBR neem ik aan? En dat geeft geen conflict met Lilo en anderen?
Als je hem gaat gebruiken als Fileserver ofzow, dan heeft dat wat je wilt allemaal gin zin. Het kan wel, dat wel, maar het gaat gewoon erg langzaam omdat 't een oude 486 is
Om een keer een paar documentjes over te zetten is geen probleem. Maar groote bestanden van 200 MB heeft echt gen zin.
Wel kun je met google voldoende info vergaren
hm... Wel te gebruiken als bestandopslag? Dus hele zooi mp3's divx'en etc? Of daarvoor ook niet snel genoeg? Hoeveel kb/sec moet ik ongeveer aan denken?Flappie schreef op 04 september 2002 @ 15:12:
[...]
Als je hem gaat gebruiken als Fileserver ofzow, dan heeft dat wat je wilt allemaal gin zin. Het kan wel, dat wel, maar het gaat gewoon erg langzaam omdat 't een oude 486 is
Om een keer een paar documentjes over te zetten is geen probleem. Maar groote bestanden van 200 MB heeft echt gen zin.
Verwijderd
k haalde met mijn compaq DESKPRO i25 ( 33mhz SX cpu er in gedrukt ) en 2x ISA nic en 8mb ram haalde ik 500 a 600kb/sec en dat met een 850mb Western Digital schijfje die lekker op PIO 4 stond te ronken/ratelenPegasus81 schreef op 04 september 2002 @ 15:32:
[...]
hm... Wel te gebruiken als bestandopslag? Dus hele zooi mp3's divx'en etc? Of daarvoor ook niet snel genoeg? Hoeveel kb/sec moet ik ongeveer aan denken?
internet van @home wou er ook prima op volle snelheid door heen
mischien dat je er wat aan hebt
"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"