Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net dat sommige CD's na een jaar (of zo) niet meer leesbaar zijn.
Heb je net lekker pics gemaakt...alles weg.

Waarop slaan jullie de foto's op? De harde schijf is ook niet het meest betrouwbare medium...En op internet heb je weer beperkte ruimte.

Ik ben benieuwd...

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 17:30

qless

...vraag maar...

Combinatie he,

2 verschillende harddisks en om de zoveel tijd op cd

Overigens, als je GOEDE cdr's gebruikt, en ze niet in de zon/op de kachel legt en ze goed behandel gaan ze echt wel langer dan 1 jaar mee...
Er zijn zelfs cdr's die gegarandeerd 100 jaar meegaan.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-03 09:52

Barca

In Search Of Sunrise

Gewoon CD's gebruiken. Als je bang bent dat een CD na een jaar niet meer leesbaar is (god mag weten hoe je dat voor elkaar krijgt) dan maak je toch gewoon 2 backup's? Er kunnen aardig wat foto's op een CD'tje. ;) Binnen nu en een paar jaar heeft iedereen DVD branders en dan heb je 1 DVD'tje met AL je pics erop. :)

Wat ik trouwens doe is 3 (maar 2 kan ook) rewritables gebruiken... waarbij je steeds switched en de andere weer helemaal leeghaalt, zodat je altijd 2 relatief nieuwe backups hebt.

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[hk-mode]
ik kijk altijd door de zoeker, dan sla ik ze op op mn netvlies. en thuis teken ik ze in paint na.
[/hk-mode]

als je die fotos op een cd zet, je stopt de cd in een doosje in je kast gaan ze gewoon onbeperkt mee hoor!

en probeer het anders op zipdrive oid. maar zoals qless zei; de combinatie van een aantal dingen.

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-03 19:29

TwoR

Gekleurde stippen

Gewoon op cd branden en ook op je HDD zetten en als je HDD te vol is brand je het weer op CD en zo verder en ik heb nog nooit meegemaakt dat een cd het niet deed. Goede cd's gaan jaren mee

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 08:29

spacy

+++

qless schreef op 04 september 2002 @ 13:46:
Combinatie he,

2 verschillende harddisks en om de zoveel tijd op cd

Overigens, als je GOEDE cdr's gebruikt, en ze niet in de zon/op de kachel legt en ze goed behandel gaan ze echt wel langer dan 1 jaar mee...
onderoekslaboratoria schatten de levensduur tussen de 5 en de 25 jaar van de gemiddelde cd-r bij duurzaam gebruik ;)
inmiddels al een aantal keer dit soort artikels gezien
Er zijn zelfs cdr's die gegarandeerd 100 jaar meegaan.
waar heb je dit gelezen ?
het is zowiezo nog nooit in de praktijk bewezen,
dus garanderen kan niet.
het is wel zo dat de originele pers cd's deze leeftijd zouden kunnen halen,
maar zelfs die zaten vast aan een beperkte tijd.

Verwijderd

Als je sommige foto's op het internet zet schijnt het dat je die -volgens onderzoek- na 50 jaar nog kan vinden. :P

Maar een CD is voor mij ook het beste opslag medium.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 15:05:
Als je sommige foto's op het internet zet schijnt het dat je die -volgens onderzoek- na 50 jaar nog kan vinden. :P
dat kan je ook echt uitproberen... De meeste servers draaien nog maar 10jaar ofzo :P

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

spacy_ schreef op 04 september 2002 @ 13:51:

waar heb je dit gelezen ?
het is zowiezo nog nooit in de praktijk bewezen,
dus garanderen kan niet.

Ze bootsen omstandigheden na die ervoor zorgen dat een CD net zoveel te verduren heeft als zoveel jaar normaal gebruik.

CDrs zijn misschien niet echt betrouwbaar, dat ze geen 10-20 jaar meegaan. Maar daarom moet je je foto's maar op meerdere manieren opslaan. CDrs als backup. en dan gewoon op HDD. later als dvd-branders gemeengoed worden, op DVDs opslaan ne om de zoveel jaar backup van backup maken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Gigastore/Ritek zooi gaat heel snel kapot. Kwaliteit's CD (Tanyo Yuden etc.) gaan lang mee.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:53
Ik heb ze op een RAID-1, een losse harddisk en op een harddisk in een PC in een andere plaats opgeslagen.

Over CDs:

1) die dingen zijn tegenwoordig amper/niet goedkoper dan harddisken, dus die dingen gebruik ik eigenlijk zowiezo minder nu.
2) ook kwaliteits-cd's gaan niet eeuwig mee, als een harddisk kapot gaat merk je dat in ieder geval en kan je er iets aan doen, als na 2 jaar blijkt dat al je CD's vergaan zijn niet...

BTW: bij mij zijn zo ongeveer alle That's Write 80 min CD's (:X) die ik heb gebrand na 1 jaar kapot gegaan, ok, dat is nou niet echt een goed merk :), maar vorige week kwam ik er ook achter dat een Mitsui van 1.5 jaar oud fouten bevatte, dat vond ik toch iets minder.... dus mijn vertrouwen in CD's is sinds dien nog een stukje gedaald...

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-03 09:52

Barca

In Search Of Sunrise

CubicQ schreef op 04 september 2002 @ 18:57:
BTW: bij mij zijn zo ongeveer alle That's Write 80 min CD's (:X) die ik heb gebrand na 1 jaar kapot gegaan, ok, dat is nou niet echt een goed merk :), maar vorige week kwam ik er ook achter dat een Mitsui van 1.5 jaar oud fouten bevatte, dat vond ik toch iets minder.... dus mijn vertrouwen in CD's is sinds dien nog een stukje gedaald...
Dat ligt natuurlijk ook aan het gebruik van de CD's mag ik aannemen. :|

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:53
Ze lagen allemaal in mijn mooie IKEA cd-toren, uit de zon, in een jewelcase (bij wijze van spreken: alleen een stofvrije airconditioned kamer zal beter zijn). Zijn 2x gebruikt: bij het branden en op het moment dat ik erachter kwam dat ze het niet meer correct deden. Dus helaas niet aan het gebruik, anders kon ik mooi mezelf de schuld geven, dan zou ik er totaal geen problemen mee hebben.

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

Tsja ik heb nog Arita's (:X) van echt 3-4 jaar oud die nog werken dus ik neem aan dat me taiyo yuden cdtjes dat ook wel trekken?

Verwijderd

dat van die 100 jaar houdbaarheid geld zowiezo alleen voor niet-recorded cd's. cdr's worden volgens mij hooguit zo'n 20 jaar 'gegarandeerd' maar ik heb hier en daar ook mijn twijfels. Die dingen blijken toch na een tijdje slechter te worden. On the fly copieren lukt bijna niet meer na een jaar of zo (zonder burnproof oid), hoor ik bij geruchte. Vanwege de readerrors en spindowns. een film vanaf cd wordt dan ook minder. Ik heb nog niet echt oude cd's, maar ih hou mijn hart toch een beetje vast.

Verwijderd

Goede cd's zijn van TDK, in het doosje in het donker bewaren en over 3 millenia doen ze het nog!! Kan ook helpen om een niet te hoge schrijfsnelheid te gebruiken

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 08:29

spacy

+++

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 16:36:
Goede cd's zijn van TDK, in het doosje in het donker bewaren en over 3 millenia doen ze het nog!! Kan ook helpen om een niet te hoge schrijfsnelheid te gebruiken
ik wil jou nog wel eens weer horen over 25 jaar ;)

Verwijderd

Ik heb een paar jaar een mislukte recordabel aan de muur gehangen. Was zo'n mooi kleurtje blauw vond ik toen. Maar dat werd steeds minder blauw. Het werd compleet bruin na een dik jaar! Ok, die hing dus in het licht. Maar men maakt mij niet wijs dat die dingen 100 jaar en laat staan 3000 jaar meegaan. Noway! Die speciale laag bij recordabels is niet zo stabiel. Ik denk dat je met 10...15 jaar maximaal moet rekenen en dan opnieuw kopiëren. En met slechte types is het misschien nog wel véél erger gesteld. Maar dat zal blijken....

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:00

Tarin

Just plain weird.

Ik denk dat ik ze gewoon 2 keer brand, en dan iedere 2 jaar ofzo opnieuw.

Ik bedoel.. de cd'tjes kosten tegenwoordig geen kont, voor 8 euroos heb je bij onze (dure) expert op het dorrep 10 Phillips cdtjes, daar vertrouw ik op geloof ik. That's doe ik iig niet meer.. en op Arita heb ik het de laatste tijd ook niet meer zo erg: cdtje was na 1,5 jaar (niet veel gebruik) niet meer foutloos.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:18

mr_petit

opperprutser

De meest betrouwbare datadragers zijn òf MO disks of exabyte tapes (de oude).
Deze media bestaan al behoorlijk lang en hebben zich redelijk bewezen.
Maar het grootste probleem is vaak de hardware: over 10à20 jaar is het niet meer te verkrijgen (apparaat of uitleessoftware).

Zelf zou ik ze op goede cdr's bewaren en om de zoveel jaar een kopie maken. (cdroms zullen nog wel een tijdje bestaan vanwege audio cd's)

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1