Structuur website?

Pagina: 1
Acties:

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 18:14
Hai,

ik wil een website maken. Maar nu, hij moet database driven zijn, makkelijke contentmanagement en "fris".

Maar nu komt het. Ik heb zelf kennis van Delphi, Pascal, Oracle Forms en Reports. I ben geen DIE-HARD programmer maar goed..

Nu weet ik als ik dus een applicatie maak in een van de bovengenoemde systemen dan begin ik met een structerele opzet.. Analyse, ERD, LGS e.d. maar nu zou ik graag willen weten wat voor een stappen plannen er voor het maken van websites zijn. Of boeken die erover gaan e.d. of websites..

THNX

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
Ik vind dat de methode voor het ontwerpen van een applicatie of website niet zoveel verschilt.

Bedenk eerst wat je uiteindelijk wil hebben (functionele beschrijving), daarna kun je een lay-out van schermen gaan maken, ontwerp van een database enz..
Daarna kun je een wat meer technische beschrijving maken van hoe je bv de database benaderd...

• oNNoZeLe
Heb je hier dan boeken of documentatie over? Kijk infeite is zo'n plan altijd taal onafhankelijk en das wel fijn natuurlijk...

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
Misschien is het een idee om UML te gebruiken.
Effe zoeken op UML en je hebt waarschijnlijk binnen de kortste keren een heel huis vol boeken gevonden.

Never underestimate the power of

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Begin met een requirements analyse. Di, nagaan wat de applicatie moet kunnen, voor wat ze moet dienen etc.
Maak een functionele analyse.
Zorg ervoor dat je een goed datamodel hebt, dus maak een goed ERD.
Maak een technische analyse. Di: hoe gaan m'n schermen eruitzien, hoe gaat die functie werken etc...
Dan kun je beginnen coden en testen.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
cameodski schreef op 04 september 2002 @ 13:28:
Misschien is het een idee om UML te gebruiken.
Effe zoeken op UML en je hebt waarschijnlijk binnen de kortste keren een heel huis vol boeken gevonden.

UML is slechts een deeltje dat de TS kan gebruiken bij een oplossing voor z'n vraag.

Hij vraagt welke stappen hij moet uitvoeren om z'n applicatie te maken. UML kun je gebruiken bij de analyse fase om de class-hierarchy te bepalen en op papier te zetten.

• oNNoZeLe
WOW dit gaat een beetje te snel. Ik zit idd nog in de primaire fase en helaas zit ik in de situatie van "Hier, opdracht, zoek maar uit!!" dus ik ben benieuwd hoe ik hieruit ga komen...

Alvast bedankt voor jullie reacties, maar als UML niet goed is waar moet ik dan op zoeken?

• whoami
Veel hangt af van hoe specifiek je opdracht omschreven is.

Is dat zeer vaag, dan kun je misschien best eerst eens met de mensen gaan praten die het systeem moeten gebruiken of anderen die ermee te maken. Eens nagaan wat ze ervan verwachten enzo.
Die gegevens ga je dan eens op papier zetten en verwerken tot een 'requirements document'. Als dat goed is (cq het stemt overeem met de eisen en de verwachtingen van de gebruikers), dan kun je een datamodel ontwerpen, een functionele beschrijving maken van wat je programma gaat doen en hoe het dat gaat doen etc....

UML is een hulpmiddel dat je bij een van die stappen kunt gebruiken om je classes en de relaties tussen je classes visueel voor te stellen.

Zoek anders eens op SDM of andere analyse-methodieken.

• cameodski
whoami schreef op 04 september 2002 @ 13:30:

UML is slechts een deeltje dat de TS kan gebruiken bij een oplossing voor z'n vraag.

Hij vraagt welke stappen hij moet uitvoeren om z'n applicatie te maken. UML kun je gebruiken bij de analyse fase om de class-hierarchy te bepalen en op papier te zetten.
UML is toch wel een beetje uitgebreider dan alleen een class diagram.
Use cases geven bijvoorbeeld op gestructureerde manier weer welke functionaliteit er moet komen.
Overigens leert de praktijk dat op basis van een goed class diagram vrij makkelijk een datamodel te maken is.

Voorwaarde voor gebruik van UML is natuurlijk wel, dat je de zaak object georienteerd aan wil pakken, anders wordt het een beetje minder zinvol.

• oNNoZeLe
Ik heb een beetje zitten rondsnuffellen en eigenlijk is mijn keus naar ASP.NET gegaan alleen waarin ik het ga maken weet ik nog niet. Dus object Oriented zal het zeker zijn...

Nu kom ik dus ook namen zoals smartsite, tridio, Vignette en interwoven. Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Zijn deze tools de moeite waard?

• whoami
oNNoZeLe schreef op 04 september 2002 @ 14:45:
Ik heb een beetje zitten rondsnuffellen en eigenlijk is mijn keus naar ASP.NET gegaan alleen waarin ik het ga maken weet ik nog niet. Dus object Oriented zal het zeker zijn...
:? Je zegt dat je het in ASP.NET gaat maken , maar je weet nog niet in wat? :?
Nu kom ik dus ook namen zoals smartsite, tridio, Vignette en interwoven. Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Zijn deze tools de moeite waard?

Vignette is een bedrijf dat CMS systemen levert als ik me niet vergis....
en Interwoven is een concurrent van Vignette.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
In dit topic wordt smartsite, en de ervaringen ermee erg duidelijk besproken: [rml][ ALG] smartsite CMS[/rml]

• oNNoZeLe
thnx voor je link "Glimi"

Maar "Whoami" ik weet nog niet ik wel tool ik het ga maken.. ASP.NET heeft webmatrix waar je leuke dingen mee kunt doen maar Dreamweaver MX kan het ook en visual Studio ook en die keuze weet ik nog niet.. Dat is wat ik bedoelde...

Maar stel je gaat dus voor een cms tool. Hoe ga je hier dan mee aan de slag. Ik neem aan dat je zoveel zelf mag doen als je wilt. analyses e.d. toch? En als ik het ook goed begrijpt lopen de meeste pakketten op bestaande db's en zitten deze niet incl.

Maar goed. Ik ben in iedersgeval weer wat slimmer geworden. THNX voor de reacties, ik laat wel weten hoe het verder gaat... cu

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

Als het gaat om CMS is de markt overspoeld ik weet nog wel een goede adviseyr die ook ons heeft geholpen en nog steeds helpt bij de keuze voor een goed CMS

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

• cameodski
Ik geloof dat ik het spoor een beetje bijster ben. Wil je nu een CMS ontwikkelen of mbv een CMS een website maken.

• oNNoZeLe
Mijn opdracht is het vernieuwen van een website. punt. Maar men wel dynamisch worden. "MEN" = 4 personen.
Opties zoals:
- forum
- nieuws
- projecten
- Links
- contacten database (db moet nog gemaakt worden e.d.)
- Poll's
- meerdere entree's (bijvoorbeeld: styudent / docent)
-

Dit zijn een aantal specs. Alleen is de keuze nog blank HOE ik dit ga doen. Initeel zou ik dit zelf kloppen en bouwen maar naarmate er meer over dit project gesproken word stijgen ook de werkzaamheden en eisen/wensen... Vandaar dat ik opzoek ben naar pakketten die dit allemaal al in huis hebben. Ik denk niet dat het realistisch is om een website zoals deze voor november a.s. af te hebben..

Dit was mijn doel van deze post

• cameodski
Aha, nu is het me duidelijk.
Dat heb je inderdaad niet zomaar eventjes af. En dan spreek ik toevallig nog uit ervaring.

• oNNoZeLe
Cameodski : spuug je ervaring... pls....

• cameodski
OK, ik zal kort wat dingen roepen, maar volgens mij is het niet de bedoeling van dit forum om dit soort zaken uitgebreid te behandelen.

algemeen: klanten willen graag hun content wijzigen op de manier zoals ze dat ook in Word doen. Dat is leuk voor hun, maar niet voor degene die het moet maken.
En hoe ga je de user authenticatie regelen? Verschillende gebruikers met verschillende rechten misschien?

forum: denk eens na over wat GoT allemaal kan en schrik

nieuws: hoe lang moet iets blijven staan? Vaak wordt nieuws vantevoren al zoveel mogelijk uitgewerkt, maar het mag nog niet zichtbaar worden. Ook zie je vaak een overzicht van het nieuws (eventueel met korte introductie) en dan een linkje naar het volledige artikel. Hoe dacht je dat te gaan beheren?

projecten: dat is een black-box waar je heel veel tijd mee kwijt kunt zijn.

links: wat denk je van links in je nieuws die naar andere content (uit de db) wijst. Hoe ga je ervoor zorgen dat er geen ongeldige links ontstaan?

contacten: zou wel eens een van de makkelijkere onderdelen kunnen zijn

poll's: stel dat iedereen hooguit een keer mag stemmen. En een flexibel aantal mogelijke antwoorden is ook niet altijd grappig.

meerdere entree's: bedoel je daarmee user authenticatie?

Misschien doe ik nu een beetje negatief, maar je zegt zelf dat je hierin onervaren bent, dus waarschijnlijk wordt het een zware dobber. Ik denk dat je inderdaad het beste op zoek kunt gaan naar een bestaand CMS.

Verwijderd

wat ik doe is bij het ontwerp:
-use case
-sequence of interaction diagram
-klasse diagram
en dan aan de bak.. als je bovenstaande redelijk goed gemaakt heb kun je je site ook wel mooi en gestructureerd bouwen.
scheelt nie veel van een 'gewone' applicatie dus

• oNNoZeLe
Hmm..

Dan klinkt het allemaal dus precies zoals ik het me voorstel. Bijzonder veel werk, invoorbereiding en daarna in bouw & implemantatie..

En nu eens kijken wat mijn baasje er van zegt..

THNX

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:56
Ik sluit me bij de rest aan :)
Eerst ff alle eisen en wensen formuleren (zonder het beleid en doelstelling uit het ook te verliezen), daarna dit ff rapporteren en goed laten keuren.
Dan een FO en een TO incl de benodigde schermen en schema's. Alles goed, dan gaan we lekker bouwen ahv onze gemaakte overzichtjes.
Als je het een beetje netjes hebt gedaan vlieg je dr zo doorheen :)

• oNNoZeLe
eens kijken:

TO = technische omschrijving?
FO = functionele omschrijving?

En wat is een klasse diagram?

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 15:30

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Zo doe ik het meestal (vooral omdat het meestal hobby is en daarom geen zin heb in documenten maken):
- doel van de site.
- deel de site in in verschillende hoofdpunten
- maak een soort tree een site map.
- denk na over security, contentmanagement (iedere pagina security check, mogelijkheid tot aanpassen van pagina's op de pagina zelf of in een apart maintenance gedeelte). Schrijf zonodig eerst die stukken van de code (die je later dus include, reusable is goed!).
- ga puur HTMLen om een layout van je site te verzinnen. Probeer een simpel ontwerp te maken. Niet te druk en geen grafix, duidt wel de plaats aan waar je eventueel graphix wilt plaatsen.
- Ga daarna pas aan de slag met het ontwikkelen en hou goed contact met de eindgebruiker/opdrachtgever, want wat jij denkt dat je moet maken, hoeft niet aan de verwachtingen van de klant te voldoen.

• cameodski
oNNoZeLe schreef op 09 september 2002 @ 09:35:
eens kijken:

TO = technische omschrijving?
FO = functionele omschrijving?

En wat is een klasse diagram?
TO = Technisch Ontwerp
FO = Functioneel Ontwerp

Klasse diagram = diagram waarop je klasses staan met de onderlinge relaties.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 15:30

sopsop

[v] [;,,;] [v]

cameodski schreef op 09 september 2002 @ 13:21:
[...]

TO = Technisch Ontwerp
FO = Functioneel Ontwerp

Klasse diagram = diagram waarop je klasses staan met de onderlinge relaties.
ik denk dat de [betreffende user] wel weet wat een diagram is, maar dat klasses wat onduidelijk zijn. Voor mij eigenlijk ook wel. Wat heeft dat met een website structuur te maken.

Lijkt mij dat een mooi diagram van de onderlinge verhoudingen tussen de verschillende onderdelen van de site ook al een mooi beeld geeft (of bedoel je dat soms met classes?)

• cameodski
Tja, wat zijn classes? Om dat uit te gaan leggen, moet ik eigenlijk precies uit de doeken gaan doen wat object georienteerd ontwikkelen inhoudt.
En dat is volgens mij toch echt niet de bedoeling van dit forum. Overigens heb ik ook geen zin om dat eventjes allemaal te gaan zitten typen. ;) Dat is veel te veel werk. :)

Advies: zoek op internet eens naar dit onderwerp of koop een boek hierover. En als je dat snapt, is het ook wel handig om eens naar UML te kijken.

Pagina: 1