[w2k bestanden delen]Wel dir-listings, geen bestandstoegang

Pagina: 1
Acties:

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Ik probeer een aantal mappen in een thuisnetwerk te delen. Nu is het zo dat iedereen in het netwerk de gedeelde mappen kan zien, en kan doorbladeren (alle details zijn zichtbaar; grootte, datum gemaakt, etc), maar zodra iemand een bestand probeert te openen wordt de toegang geweigerd.

Mijn systeem draait nu win2k, de andere machines winxp. Ik heb al allerlei disabled services aangezet, maar dat maakte geen verschil. Iemand hiermee bekend?

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Welke melding krijgen de clients als ze een bestand willen openen/bekijken? Hoe heb je de rechten op de shares ingesteld (gewoon 'All users' of heb je iedereen apart toegevoegd)? Gebruik je NTFS op je server? Staat je 'max users' niet te laag?

Iets meer info dus ;)

Wees consequent, maar niet altijd

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Ja sorry... ik weetnie zo goed wat relevante info is :)

De melding wisselt per programma. Notepad zegt 'Toegang geweigerd'; Imageviewer 'geen voorbeeld beschikbaar'; Mediaplayer zegt dat het bestand in gebruik is (en dat is dus niet zo).

Rechten staan voor iedereen op read-only, mensen komen binnen zonder authenticatie (standaard gast-account, heb ik verder niet veranderd).

Alles is FAT32.

Max-users... moet ik even gaan zien. Maar iedereen kan wel mapinhoud zien... dus?

• Ook

Ook

Yes I can!

Probeer het eens (alleen voor de test) met alle rechten (ook write rights dus)..

Max users is het idd niet denk ik, anders kan je idd geen dirlists zien.. :)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
nee dat werkt ook niet. Ik heb nu (op een gast-pc) even geprobeerd gewoon naar een lokale schijf op de gast- pc te kopieren: de foutmelding komt erop neer dat het bestand in gebruik is of schrijfbeveiligd. Het ligt dus niet aan het openen, ook kopieren gaat niet.

Maar dus ook met wright rights voor alle users werkt t nog steeds niet.

(edit: even geprobeerd mijn warrige verhaal bij te werken)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Grmbl. Heb het Windows Filesharing even opgegeven; heb nu maar een FTP server draaien. Maar ik baal er van dat het niet gewoon werkt. Hopelijk wil iemand zijn licht er toch nog over laten schijnen.

• Ook

Ook

Yes I can!

Het probleem wordt inderdaad steeds vager :) Je kan sowiso op je w2k server eens naar 'Systeembeheer' en dan naar 'Computerbeheer' gaan. Daar zie je ook 'Gedeelde mappen' staan waarin je dus een overzichtje vinden van de huidige shares/sessies/bestanden in gebruik. Misschien dat je dan iets vreemds opvalt.. Kijk ook eens in je system logs voor rare rode kruisjes oid.

Probeer voor de grap ook nog eens een apart share account aan te maken voor 1 user.
Gebruik dus precies dezelfde login/pass als je op de XP machine(s) gebruikt en stel die login/pass in bij de machtigingen van een share. Dat gast sharen is sowiso niet mijn favoriet.

Welke XP versies gebruik je eigenlijk? Home of Pro? Heb je dat 'Simple file sharing' uitgezet (bij de Pro editie that is)?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
geen bijzonderheden in shares-overzicht. Gewoon de standaard-shares plus die die ik aangemaakt heb. Ook geen fouten in de syslog.

Apart share account voor specifieke user: ook dit hielp niet.

De XP versies zijn alle Pro. Ik ben niet thuis in XP, dusse, hoe zit dat met simple file sharing? Is dat een niet-standaard protocol van microsoft ofzo? Zal daar anders nog naar gaan kijken.

Misschien moet ik uberhaupt maar eens naar de integriteit van het bestandsbeheer gaan kijken - de prullenbak functioneert ook niet goed. Alles wordt direct weggegooid terwijl dat niet zo staat ingesteld... Zou er een vergezochte relatie tussen deze filesystem-symptomen bestaan?

Trouwens, je hebt echt een cool user-icon, Ook

• Ook

Ook

Yes I can!

John_Glenn schreef op 06 september 2002 @ 01:01:
Trouwens, je hebt echt een cool user-icon, Ook
Thanks!

Maareh, nog ff over dat simple filesharing.
Volgens mij zit dat bij de mapopties, views en dan bij 'geavanceerd'. Daar ergens kan je een vinkje weghalen bij "Simple file sharing". Het is geen apart protocol, maar het geeft je extra mogelijkheden bij het delen van bestanden (als simple file sharing uit staat dus).
Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar het zijn iig de laatste pijlen op me boog.. ;)
succes!

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:07

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Helaas, ook dit levert niet veel op. Het heeft er denk ik ook niet mee te maken - de host draait immers win2k, en dat op de gast simple sharing uit of aan staat heeft dan naar je zou denekn geen invloed op de rechten, toch? Als het een rechtenprobleem is. Want listen werkt... :S

Bedankt iig voor al je tijd.

edit:
bwaaah, ik zit achter de winxp machine van een huisgenoot. John Glenn was speaking....

[ Voor 0% gewijzigd door De_Flexe_Toki op 06-09-2002 18:15 . Reden: verkeerde user ]

specs

• Ook

Ook

Yes I can!

OK...dan geef ik het Ook op... suuk6 dermee!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
iemand nog ideeen ajb?

• Ook

Ook

Yes I can!

Kan je eigenlijk bestanden uit die gedeelde mappen kopieren en plakken naar lokale HD's? Of lukt dat ook niet?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Ha, je hebt me nog immer niet in de steek gelaten :) Mijn dank is groot.

Een quote-je van mezelf:
John_Glenn schreef op 04 september 2002 @ 13:43:
nee dat werkt ook niet. Ik heb nu (op een gast-pc) even geprobeerd gewoon naar een lokale schijf op de gast- pc te kopieren: de foutmelding komt erop neer dat het bestand in gebruik is of schrijfbeveiligd. Het ligt dus niet aan het openen, ook kopieren gaat niet.

Maar dus ook met wright rights voor alle users werkt t nog steeds niet.

(edit: even geprobeerd mijn warrige verhaal bij te werken)
Ik bedoelde dus wat jij nu ook vraagt; maar tis zo moeilijk te formuleren... ik begreep achteraf mn eigen verhaal ook niet meer...

Kopieren naar een lokale schijf geeft dus een foutmelding.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Probleem bestaat nog steeds :(

Sterker nog: het blijkt reproduceerbaar. Een tweede pc in het netwerk draait nu ook op win2k, en geeft dezelfde problemen. Ik draai een NL versie, die andere machien een UK versie. Probleem identiek...

Hellup?

Verwijderd

Log je in op een Domein of Workgroup? heb je het guest account geenabled(staat standaard gedisabled namelijk)

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb hetzelfde gehad bij een oom van me, een machine met XP Pro NL en een met W2K Pro US. De XP machine kan wel op de win2k bak bestanden bekijken/kopieeren, de win2k bak kan van de winxp bak wel dir's listen maar niks kopieeren...
Ik snapte er toen ook echt geen hout van... Soms lukte het echter wel als de winxp bak opnieuw opgestart was, maar als je het dan later nog een keer probeerde lukte het ineens weer niet, erg vreemd allemaal...

Ik kan je dus helaas niet verder helpen, maar je weet nu iig dat je niet de enige bent die met dit probleem zit.

ps. ik had ook simple file sharing uitgezet op de XP machine
Pagina: 1