SCSI in PowerMac 8500

Pagina: 1
Acties:

• atomik
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik ben in het bezit van een PowerMac 8500AV waarin een extra SCSI controller is geplaatst (2940UW) met een Seagate Cheetah schijf. Deze schijf heeft tot op heden altijd gefunctioneerd alleen wordt ik nu geconfronteerd met een foutmelding dat de schijf onbruikbaar is en of ik hem opnieuw wil initializen. Dit resulteert echter in een foutmelding.

Resumerend: Bij booten wordt de schijf wel gezien, maar niet herkend. Disk First Aid ziet de schijf ook, maar meld dat ie unreadable is en drivesetup ziet de schijf niet eens.

Wie oh wie kan me helpen

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Kan je het beste op het net gaan zoeken naar een SCSI tool van bv. Syquest o.i.d.

Die kan je gebruiken om de schijf weer te "mounten" of te checken. Kabels en terminatie zijn goed, neem ik aan. Anders kabels los en vast wil wel eens helpen.

BTW welk OS gebruik je ? Met OS9 zou dat geen probleem meer moeten zijn.

Kheb nog een link gevonden naar SCSI-Probe for Mac

https://software.ucdavis....rm=All&sCat=System%20Tool

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• atomik
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-11-2024
SCSI Probe heb ik reeds geprobeerd, zonder resultaat. Evenals de Powerdomain Controller Tools. Ook die vinden geen schijf. Het zou eventueel nog iets met de termination te maken kunnen hebben.
Hiervoor kan ik waarschijnlijk jumpers zetten op de HD, maar als dit het probleem is, is het dan niet vreemd dat hij de afgelopen maanden wel gewerkt heeft?
Foutieve termination werkt toch gewoon NIET ipv af en toe wel en af en toe niet?

Het lijkt een defecte schijf, maar als MacOS 9.1 hem gewoon ziet, maar niet kan initializen, dan moet er toch iets aan te doen zijn?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Dan zou je denken dat de schijf kaduuk is of dat er iets met de kabel/kontakt is.

Terminatie doet het of niet, daar zou ik niet op gokken of iets aan veranderen. Probeer eens een andere kabel.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
atomik schreef op 04 september 2002 @ 13:39:
SCSI Probe heb ik reeds geprobeerd, zonder resultaat. Evenals de Powerdomain Controller Tools. Ook die vinden geen schijf. Het zou eventueel nog iets met de termination te maken kunnen hebben.
Hiervoor kan ik waarschijnlijk jumpers zetten op de HD, maar als dit het probleem is, is het dan niet vreemd dat hij de afgelopen maanden wel gewerkt heeft?
Foutieve termination werkt toch gewoon NIET ipv af en toe wel en af en toe niet?

Het lijkt een defecte schijf, maar als MacOS 9.1 hem gewoon ziet, maar niet kan initializen, dan moet er toch iets aan te doen zijn?
Heb je de HD nu wel of niet getermineerd?

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Je zou de HD in een ander SCSI-systeem kunnen testen.

Dan weet je of HD goed of kapot is.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1