backup maken van RAID 1, 2x 14GB HDD

Pagina: 1
Acties:

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 11:14
Ik zit met een bedrijfs probleempje,

wij hebben een server pc:
- 1x Promise FastTrak-100
- 2x HDD van 14Gb op RAID1 met alle Data die niet verloren mag gaan
- 1x HDD van 6Gb met besturingssysteem
- Windows 2000

Nu wil ik graag 2x per week een backup maken van de RAID1 hardeschijven om mee naar huis te nemen, voor als de server bv. gestolen word. dan hebben we nog steeds alle data.

Wat voor opslagmedia kan ik dan het beste gebruiken om die 7Giga (niet de hele schijf staat vol van de 14Bg) op te slaan en mee naar huis te nemen.
- Tape streamer???
- een paar extra verwisselbare hardeschijven???
- een DVD brander???
- etc.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Wat maak je nu voor backups ?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het makkelijkst is om een hotswap hdd te nemen met eventueel een speciaal IDE/SCSI controller, waarop de RAID1 data wordt ge-backupt. Tapestreamers en DVD Branders kunnen ook, maar ze zijn langzaam resp peperduur.

Verwijderd

Per GB is DVD goedkoper dan een tape. De aanschafkosten van een DVD brander en een goede tapestreamer zullen elkaar niet veel ontlopen en vaak is de DVD brander goedkoper. Toch kun je ervoor kiezen om een tapestreamer te kopen, omdat het bij grote hoeveelheden data (> 40 GB) gebruiksvriendelijker is. Het is welliswaar moeilijker om data terug te halen, maar je hoeft voor het maken van backups niet zoveel keer een DVD á 4.7 GB te verwisselen. Wil je wel gemakkelijk data terug kunnen halen, dan kan een DVD brander tegenwoordig wel weer een oplossing zijn.

Om een idee te krijgen (bron: Pricewatch)

100st Discplanet DVD-R 4.7 GB A-kwaliteit € 330,-
=> Per GB € 0,70
Exabyte VXA-2 80GB tape € 80,-
=> Per GB €1,00
Western Digital 80GB (WD800BB, 7200rpm, 2MB) € 109,-
=> Per GB €1,36

Voor 100 TB aan data scheelt dat je € 20.000 als je op DVD i.p.v. tape backupt. Dat is een niet te verwaarlozen bedrag.

Het voordeel van tape/DVD boven HDD is, dat je de data simpel in een (brandveilige) kluis kan opbergen aan de andere kant van de wereld. Veiliger kan haast niet. Het is ook niet altijd zinvol om je data online te hebben in het geval van een HDD (wat kost 10 jaar stroomgebruik?).

Waar je ook naar moet kijken is het volgende: hoe snel moet je je data weg kunnen schrijven en weer online kunnen hebben. Als iemand een file delete, kun je hem natuurlijk het snelste terughalen met een HDD backup, minder snel met DVD en langzaam met tape. Een gemiddelde tapestreamer leest/schrijft met 30 MB/sec. Als je 5 TB terug moet halen na een servercrash, kost het je dus 291 uur om de data terug te zetten. Is een downtime van 291 uur acceptabel? Overigens krijg je de lees en schrijfsnelheden van tapestreamers wel omhoog door te gaan multiplexen over meerdere drives, maar toch.

Je zult je moeten bedenken om wat voor data het gaat, hoeveel data en vervolgens een afweging maken tussen tape en DVD (HDD is niet echt een optie) kijkend naar prijs, gebruiksgemak, veiligheid van je data, e.d.

Over het algemeen geldt, dat voor grote hoeveelheden data, men toch voor tape kiest. Voor data die snel beschikbaar moet kunnen zijn voor HDD (en als tussenvorm voor DVD). Of natuurlijk een oplossing bestaande uit HDD én tape. DVD is tegenwoordig nog geen gangbare backup-oplossing, maar kan in het geval van kleine hoeveelheden data (de hoeveelheden die jij noemt) wel zinvol zijn.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met een 4,7GB DVD-R heb je wel de "nadeel" dat je de schijfjes moet wisselen, elke keer als de 4,7GB wordt overschreden tijdens het backuppen. Verder zijn die dingen ook nog niet overschijfbaar, wat wel met de harddisk het geval is. Een overschijfbare DVD-RW kost daarnaast ook nog wel wat duiten extra.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 12:45
koop een 18 gig hd, trek een hd uit de raid 1 array, zet de andere hd erin, en je bent klaar, dit doe je van tijd tot tijd.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 12:45
koop een 14 gig hd, trek een hd uit de raid 1 array, zet de andere hd erin, en je bent klaar, dit doe je van tijd tot tijd.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• thomasdebans
we hebben nu een paar x een backup gemaakt met gewone cdr's maar dat werd steeds minder. nu maken we helemaal geen backups meer.

het is wel de bedoeling dat ik de backups mee naar huis kan nemen om daar in de kluis te doen.

De data die bewaard moet worden is maar 7 giga en die berijd per jaar met ongeveer 1 giga uit.

Verwijderd

thomasbansberg schreef op 04 september 2002 @ 13:08:
we hebben nu een paar x een backup gemaakt met gewone cdr's maar dat werd steeds minder. nu maken we helemaal geen backups meer.

het is wel de bedoeling dat ik de backups mee naar huis kan nemen om daar in de kluis te doen.

De data die bewaard moet worden is maar 7 giga en die berijd per jaar met ongeveer 1 giga uit.
In jouw geval zou ik gewoon een DVD brander kopen.

offtopic:
justice_strike, er zit een edit knop rechtsboven je reply. Dan kun je je post ediiten.

• thomasdebans
alleen het nadeel van een DVD brander is dat ik elke keer 2 DVD's moet branden en dat ik na een jaar zo'n:
2x per week: 108
1x per week: 54
DVD thuis in de kast of kluis heb liggen.

Verwijderd

thomasbansberg schreef op 04 september 2002 @ 13:19:
alleen het nadeel van een DVD brander is dat ik elke keer 2 DVD's moet branden en dat ik na een jaar zo'n:
2x per week: 108
1x per week: 54
DVD thuis in de kast of kluis heb liggen.
En juist daarom is een tape device (DDS3 of DDS4) in jouw geval zo handig. Met een tape of 8 à 10 kan je door blijven backuppen...

Bovendien: met een DVD brander zit je wel iedere keer te kijken dat je data groeit die gebackupped moet worden; een DDS4 drive heeft i.i.g. tot 40GB (gecompressed) aan capaciteit alvorens er een tweede tape aan te pas moet komen...

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Dan neem je toch dit:

pricewatch: HP DLT Surestore VS80 (80GB, intern)

Kost wat, maar dan heb je ook wat. Op 80 GB kan je wel wat kwijt. Als je eens een probleem hebt ben je heel blij dat je een goede backup hebt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• thomasdebans
Een tape sreamer of een paar uitneembare HDD's

maar werkt dat een beetje met zo'n tape sreamer?
en hoelang duurt het voordat ik 7 giga er op heb?
en is de software ook goed die er bij zit?

• thomasdebans
Een tape sreamer of een paar uitneembare HDD's lijkt mij wel handig

maar werkt dat een beetje met zo'n tape sreamer?
en hoelang duurt het voordat ik 7 giga er op heb?
en is de software ook goed die er bij zit?

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:52

Marc H

- - Is wakker - -

Tapestreamer.

Om op een prof. manier je backups te regelen is tape eigenlijk de enige goede optie. Kan je simpel in het weekend unattended een volledige backup maken, en dan incrementals door de week heen. Hoe lang het backuppen duurt tot het erop staat maakt eigenlijk niet uit, als de tape maar meer dan groot genoeg is om alles in 1 keer weg te schrijven.

Ga niet verkerd bezuinigen door een te kleine tapedrive (qua capaciteit) te gebruiken. Als je tapes moet gaan wisselen tijdens de backup, is de kans veel groter dat de backup mislukt, omdat je vergeet de 2de tape te plaatsen. ten tweede kan je dan geen unattended backups doen, omdat je in de gaten moet houden wanneer de volgende tape erin moet.

en dan de tapes in een maand cyclus gebruiken, zodat je diet alleen de recente data hebt, maar ook nog de data van een maand terug, zodat je iets wat per ongeluk weggegooid is een maand later nog kan restoren.

Voor dit soort simpele dingen is de standaard backup tool van w2k meer dan voldoende. paar schedules toevoegen, en je hebt er geen omkijken meer na (behalve de tape erins toppen natuurlijk)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• thomasdebans
het is nu avond. graag meer reacties

Verwijderd

mijn idee:

Tape streamer met grote tapes 40gb heb ik voor bij zien vliegen..

haal je er 7 van oid elke dag van de week 1!

en ben je weer bij maandag druk je de eerste er in en ga je verder
of je koopt voor een maand lang aan tapes :) kan je elke dag op een andere schrijven..

zo heb je na X aantal weken nog je oude backup
Pagina: 1