Toon posts:

Server advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor de baas een nwe server aanschaffen. Of liever gezegt een backup server, onze website+database word elders gehost maar omdat deze zeer belangrijke gegevens bevat en voor onze gebruikers ALTIJD online moet zijn willen we de mogelijkheid terug te kunnen vallen in geval van nood.

De website stelt weinig voor; alleen wat php en html,..maar de database bevat meer dan 100 tabbellen waarvan sommige meer dan 70.000 records hebben. Het is mogelijk dat er op hetzelfde moment 200 gebruikers zoekactie's e.d. aan het uitvoeren zijn. Praktijk zegt dat het er meestal niet meer dan 25 tegelijk zijn, maar toch.

De totale ruimte die we nodig hebben is niet erg groot,..het is bijna allemaal text.

Het is belangrijk dat ie snel is.

M'n budget is ligt zonder monitor en OS (word waarschijnlijk debian) tussen de 1000 en 1200 euro.

Zelfbouwen is voor mij geen probleem,..integendeel :*)

Wat is jullie advies?

(Deze post is samengesteld volgens de normen zoals aangegeven in de FAQ O-) )

Verwijderd

Kijk zelf eens, je weet hoe die ongeveer moet worden en 1000€ is echt wel genoeg voor een webserver

En dit topic mocht eigenlijk ook wel in NT ipv PNT

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als die doos altijd online moet zijn, wat ga je dan met je loadbalancing doen?
Neem aan dattie overgenomen moet worden zodra de andere uitvalt.

Eerlijk gezegd zou ik dus in dit geval waar uptime een must is, niet voor zelfbouw gaan ..

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Koffie schreef op 04 september 2002 @ 11:56:
Als die doos altijd online moet zijn, wat ga je dan met je loadbalancing doen?
Neem aan dattie overgenomen moet worden zodra de andere uitvalt.

Eerlijk gezegd zou ik dus in dit geval waar uptime een must is, niet voor zelfbouw gaan ..
Ligt eraan, hij is namelijk wel voor als de echte webserver eruit knalt. En dus de echte webserver moet reliable zijn en deze is dus temponary oplossing

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

dan kun je net zo goed een werkstation pakken/kopen.
Specs boeien dan niet zoveel ...

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling is dat gebruikers tijdelijk een alternatief url-etje kunnen gebruiken als de boel down is.

Sorry was ik niet duidelijk in: Waar moet ik nou de nadruk op leggen als de DB een beetje snel wil laten werken,...processor, geheugen,...etc?

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 13:45

TwoR

Gekleurde stippen

Maakt niet veel uit wat voor PC het is als het een tijdelijke oplossing is je kan dan rustig een Werkstation pakken en ff overnieuw installeren

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Geheugen en een snel I/O systeem (SCSI Raid systeem); CPU boeit niet zo, een PIII/500 is al ruim voldoende.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 13:56
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 12:06:
De bedoeling is dat gebruikers tijdelijk een alternatief url-etje kunnen gebruiken als de boel down is.

Sorry was ik niet duidelijk in: Waar moet ik nou de nadruk op leggen als de DB een beetje snel wil laten werken,...processor, geheugen,...etc?
aangezien je budget niet zo groot is zou ik het relatief simpel houden.

scsi controller met 9gb scsi schijf eraan, eventueel 2e scsi schijf voor website + dbase. proc zo rond de 800 mhz, 256meg intern.

maar hoe stel jij je die backup server nou precies voor? ik hoop dat je je daarin niet vergist en 'zomaar' ff een backup server bak neergooid en verwacht dat het werkt.

database moet gesynchroniseerd worden, zodra main server weer up is moeten de wijzigingen in de database op de backupserver ook doorgevoerd worden op de main server.

en waar gaat die server precies staan? komt tie op dezelfde locatie te staan als de hoofdserver of bij het bedrijf zelf?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 16:47
twiekert schreef op 04 september 2002 @ 12:29:
[...]

aangezien je budget niet zo groot is zou ik het relatief simpel houden.

scsi controller met 9gb scsi schijf eraan, eventueel 2e scsi schijf voor website + dbase. proc zo rond de 800 mhz, 256meg intern.

maar hoe stel jij je die backup server nou precies voor? ik hoop dat je je daarin niet vergist en 'zomaar' ff een backup server bak neergooid en verwacht dat het werkt.

database moet gesynchroniseerd worden, zodra main server weer up is moeten de wijzigingen in de database op de backupserver ook doorgevoerd worden op de main server.

en waar gaat die server precies staan? komt tie op dezelfde locatie te staan als de hoofdserver of bij het bedrijf zelf?
Ik persoonlijk zou voor 256 mb intern geheugen gaan, pentium of amd maakt niet zoveel uit, alleen amd in een 1u word lastig, 2u is met tweaken wel te doen.

En kun je in debian een cluster aanmaken?
Met een virtueel ip, die gewoon de server die uit z'n neus staat te vreten pakt?
Dit is het makkelijkste ivm automatisch overschakelen als er 1 down is.

Een extra url staat niet zo netjes he!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

wat voor database?

ik zou ook zeggen ga voor geheugen, maar cpu kan ook belangrijk zijn.. het ligt een beetje aan je queries/database model... (vraag performance gegevens op van je huidige database)

Verwijderd

Via Epia
2x512 133 mHz Dane-elec
60 GB Seagate beracuda 7200 RPM
Chieftec kast (midi winner serie blauw)

Totaal +- 750 Euro's

Nu moet ik erbij zeggen dat voor bedrijfsmatig gebruik je een andere kast zult moeten aanschaffen. Echter is de Epia C3 800 Mhz combo met 1 gig gebeugen en een goeie HD perfect. Zeker als je er Debian op draaid. (1595.8 bogomips). Qua decimaal rekenen kan hij het beter doen, maar voor webpagina's issie supper.

Kiek maar is http://Nekita.no-ip.com/phpsysinfo (load 1.0 1.0 1.0 door 24/7 Setiathome te daaien) en dan naar de snelheid via een mxstream basic ADSL verbinding en het laden van m'n site op http://Nekita.no-ip.com

P.s. Als je geen gig ethernet nodig hebt dan kan je de Epia volgens my best kwijt in een 1U kast (4,5 cm hoog).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2002 06:58 . Reden: Iets vergeten ]

Pagina: 1