heeft VIA V-Link wel enig nut

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:58

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik loop nu enkele dagen mijn hoofd te breken over het nut van via V-Link. Dit is een snelle verbinding tussen de via chipset north- en south.

Nu is mijn vraag. Waarom is zo'n snelle verbinding nodig als alles toch maar op pci snelheid werkt ???

Of heeft een VIA IDE controller een eigen PCI bus ? (dus dat je dan twee pci bussen op een moederbord hebt)

Want elk apparaat wat tegenwoordig op een moederbord is verbonden via de pci bus die enkel 32 bit 33Mhz is. Of kun je van die standaard afwijken. Want als echt alle apparaten gebruik maken van de pci bus dan zie ik het hele nut van een v-link verbinding niet in..

Ik hoop dat jullie mijn vraag nog snappen.

AKA Rinkel weblog

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
vlink is 533mb als ik het goed heb

een pci apparaat gebruikt 133 mb max

wat betekent dat je 4 pci apparaten tegelijk de volledige bandbreedte
kunnen trekken.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
dit is zeer interessant als men bv 2 hd controllers heeft, wanneer men dan kopieerd van de ene naar de andere kunnen beide op volle snelheid werken zonder bv de geluidskaart te storen :)
(in theorie natuurlijk)

Verwijderd

justice_strike schreef op 04 september 2002 @ 12:24:
een pci apparaat gebruikt 133 mb max

wat betekent dat je 4 pci apparaten tegelijk de volledige bandbreedte
kunnen trekken.
Is het niet de PCI bus die max 133 MB/s doorvoer heeft?
Als je southbridge behalve de PCI nog andere controllers intern heeft zou de pijp tussen north en south al volledig gebruikt worden door de PCI beperken de overige controllers de maximale doorvoer vanuit de PCI kaarten.
Als de koppeling tussen north en south meer ruimte heeft, heb je dit probleem niet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
Aan de southbridge hangen zaken als USB, ISA controller, sensors, IDE controllers, etc. Normaal worden north en south verbonden via de PCI bus, dus heb je max 133MB/s tussen noord en zuid, wat ook nog eens van je totale PCI bandbreedte afgaat. Met de V-link hangen je harddisks, USB, sensoren, etc dus aan een extra kanaal om die toch al zo slome PCI bus te ontlasten. Heb je op de PCI bus weer plaats voor netwerkkaarten, geluidskaarten en SCSI controllers.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Dus het komt er hier op neer dat de een VIA IDE controller standalone van de PCI bus werkt.

AKA Rinkel weblog

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
De thoretische doorvoer van de PCI bus:
33.000.000hz * 32Bit(per keer)/8bytes/1024/1024=125.885 Mbytes

Het nadeel is dat alles apperaten die op de PCI bus zitten deze snelheid delen met elkaar. Wordt dus een keer druk tijd dat daar eens wat aan gaan doen! :D

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
The_Greater schreef op 04 september 2002 @ 18:10:
De thoretische doorvoer van de PCI bus:
33.000.000hz * 32Bit(per keer)/8bytes/1024/1024=125.885 Mbytes

Het nadeel is dat alles apperaten die op de PCI bus zitten deze snelheid delen met elkaar. Wordt dus een keer druk tijd dat daar eens wat aan gaan doen! :D
Is er ook

32 bit pci sloten 66 mhz ( <- bestaat die wel ? )
64 bit pci sloten 33 mhz
64 bit pci sloten 66 mhz
pci-x
hypertransport

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1