Toon posts:

Meerdere machines, zelfde users..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een netwerk te maken van diverse Linuxmachines waarvan er een wordt gebruikt waar alle users op staan.
Dus dat als op deze ene machine een nieuwe user wordt gemaakt, deze users op alle machines kan werken?

Verwijderd

Ik heb er zelf geen ervaring mee verder maar NIS schijnt zoiets wel te kunnen en is op de meeste distro's wel bijgeleverd.

• Drag0nsden
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 00:52

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Je kunt ook LDAP gebruiken, wel errug uitgebreid, maar als je even de HOWTO's leest kun je binnen een uurtje een vrij simpele LDAP server hebben, die al je machines gebruiken voor authenticatie.

Lees dan wel ook even de PAM HOWTO. (voor de inlogprocedure....)

Verwijderd

Wat me dan wel zo handig lijkt is om met 2 machines te werken, zodat als er een plat ligt, dat je toch nog iets kunt op het netwerk. Met LDAP kan dit, ik weet niet of NIS dit kan.
Er is ook nog Kerberos, maar dat is als standaard aardig vern**kt door Microsoft. Als dat geen grote problemen oplevert (bijv. je gebruikt geen windows) zou je dat ook kunnen overwegen.
Voor de duidelijkheid, ik heb er geen ervaring mee.

Verwijderd

Novell netware 6 heeft hier geloof ik wel wat voor.
teminste ze beweren dat netware nu ook *nix machines als client kan gebruiken.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nis is met unix machines het makkelijkst.
Naast een master kan je ook een slave gebruiken, dus er mag 1 server uitvallen.

Verwijderd

NIS is daar super voor....ik heb 't zelf ook draaiend gehad...werkt super...gewoon den HOWTO volgen...'t werkt vooral leuk als je ook met NFS je homedir mount....
Pagina: 1