Toon posts:

WinXP installatie duurt 4 uur:?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goejemorgen,

De installatie van winXP duurde gisteravond wel heeel erg lang. 4uur++
Heb vantevoren alleen nieuw mobo+proc+mem in mijn kast gebouwd. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Mem misschien? Of toch iets anders.
Alvast bedankt.

sys specs:
/*
Athlon XP 1900+
256 DDR pc2700
Asus a7v333 Raid
Adaptec 2940UW SCSI controller
IBM 10000 R/pm 9,1 gb
Plextor burner SCSI 12/10/32
Plextor cd-rom SCSI 40x

verder nog:
IBM 10000 R/pm 9,1 gb (niet aangesloten)
2 x Western Digital IDE schijven (niet aangesloten)
soundkaart (niet aangesloten)
netwerkkaart (niet aangesloten)
*/

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
kijk eens of je cache aanstaat in je bios

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

vind ik niet zo lang hoor

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik doe het in de helft (schat ik zo)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
laat me raden
Je start op met een bootfloppy van Windows 98 oid??

Start gewoon op met de cdrom speler ;)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 04 september 2002 @ 07:47:
laat me raden
Je start op met een bootfloppy van Windows 98 oid??

Start gewoon op met de cdrom speler ;)
Nope, via bootable winXP cd. Dus dat is het niet.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je de goeie nieuwe Windows Xp drivers van je SCSI controller gebruikt en heb je in je raid bios wel cache enabled\/

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 04 september 2002 @ 07:54:
Heb je de goeie nieuwe Windows Xp drivers van je SCSI controller gebruikt en heb je in je raid bios wel cache enabled\/
De scsi controller zou in winXP bekend moeten zijn ( Ah2940uw) dacht ik.

In mijn bios moet ik dan cache enabled aanvinken ook al gebruik ik geen RAID? (nee toch?)

En het gekke is: de derde stap, het installen van windows zelf op de HD duurt zo ontzettend lang.
Est. time remaining 37 minuten, en als ik dan na 30 mins terugkom staat er Est. time remaining 34 minuten. Het progress balkje "lijkt" het wel te doen, althans gaat op en neer.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ehmz SCSI-HD's, weet je zeker dat je de terminatie goed hebt staan? Heb je tevens ook de juiste snelheid voor je HD's in je SCSI-bios ingesteld?

webOS all the way!

Verwijderd

Voordat ik altijd installeer doe ik altijd even met een floppy SMARTDRV.EXE. En dan gaat het zelfs in 40 minuten (2000 + 256 DDR).

Verwijderd

Topicstarter
Hermanvh schreef op 04 september 2002 @ 08:11:
Ehmz SCSI-HD's, weet je zeker dat je de terminatie goed hebt staan? Heb je tevens ook de juiste snelheid voor je HD's in je SCSI-bios ingesteld?
Die schijven+controller heb ik uit mijn andere comp gehaald, waar het wel naar behoren werkte, dus ja ik weet zeker dat de terminatie goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 08:25:
Voordat ik altijd installeer doe ik altijd even met een floppy SMARTDRV.EXE. En dan gaat het zelfs in 40 minuten (2000 + 256 DDR).
Het "spoolen" van mijn cd-rom in dos (dus opstarten met win98|me bootflop), maar kun je me uitleggen waarom dat voor XP installatie handig zou kunnen zijn?
begrijp namelijk niet precies wat je daarmee wilt zeggen.

Bedoel: heeft winXP tijdens installtie nog iets aan die in dos gespoolde cdrom?

Verwijderd

wel F6 gedrukt om je drivers te instaleren van zowel je RAID als je SSCI ????

misschien ligt ie daar aan ?? kweet et niet ofzo, maar gister instaleerde ik winXP op een P2 300 met 256 SDRAM en 6GB @5400rpm en daarmee begon ik om 16.45 en ik was om 19.00 klaar (das 2uur 15min), en ik was tussendoor ook nog boodschappen gaan doen ....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 08:42:
wel F6 gedrukt om je drivers te instaleren van zowel je RAID als je SSCI ????
RAID drivers hoef ik niet te installeren aangezien ik geen IDE (IDE-Raid) gebruik.
Als ik die SCSI driver (via F6) wil installeren dan komt winXP met de melding dat zijn driver voor mijn controller waarschijnlijk nieuwer zijn dan die op mijn diskette staan, hoewel ik de manufacturer drivers eergisteren gedownload heb. Dus dat is het ook niet vrees ik.
op een P2 300 met 256 SDRAM en 6GB @5400rpm en daarmee begon ik om 16.45 en ik was om 19.00 klaar (das 2uur 15min), en ik was tussendoor ook nog boodschappen gaan doen ....
ja ok, maar ik verwacht wel dat met mijn syspecs het iets sneller zou moeten kunnen.

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
Hier heb ik nou ook last van, de installatie duurt gewoon 4uur :(

Hij gaat eerst het ms-dos gedeelte kopieren.. je ziet dat ie bezig is rechtsonderin, want je ziet daar allemaal bestanden voorbij komen... en ineeens verdwijnt dat.. en je ziet dan niet die gele balk te voorschijn komen :?

Pas na 3 uur ofzo is ie met dat gedoe klaar, voor de rest gaat wel alles wat sneller..

Vreemd, want Windows 2000 Pro installeren duurt maar 50 minuten..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 08:46:

RAID drivers hoef ik niet te installeren aangezien ik geen IDE (IDE-Raid) gebruik.
Als ik die SCSI driver (via F6) wil installeren dan komt winXP met de melding dat zijn driver voor mijn controller waarschijnlijk nieuwer zijn dan die op mijn diskette staan, hoewel ik de manufacturer drivers eergisteren gedownload heb. Dus dat is het ook niet vrees ik.
nou, je hoeft em ook niet te gebruiken, maar misschien probeert de setup wel telkens die RAID aan te sturen of probeert ie em te instaleren of wat dan ook.

kben geen expert ofzo, maar ik denk dat het uitsluiten van mogelijkheden wel handig kan zijn.

Verwijderd

Doe eens een test om een windows 2000 te installeren als je er eentje heb liggen. Indien dit ook zo lang duurt, zou ik toch terug gaan met de hardware. Als het snel gaat, heb je inderdaad een driver probleem. Maar je hebt standaard hardware, dus ......

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

kom op zeg zo'n installatie mag niet langer duren dan 1/2 uurtje ofzo. Maare.. kan me idd voorstellen dat het iets te maken heeft met het cachen van data door je cdrom.
overgens leuk systeem :) scsi r0x

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Probeer eerst eens win98 te installeren en daarna een update te doen met win xp.
Heeft hij tijdens de installatie van win 98 namelijk alle hardware ingesteld . En zal die misschien geen problemen meer ondervindentijdens xp.

Verwijderd

volgens mij heb je de xp "backup" cd niet goed gebrand waardoor het lang duurt om te lezen.. bij mij duurde gisteren XP 1/2 uurtje op een celeron 700

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 09:12:
Probeer eerst eens win98 te installeren en daarna een update te doen met win xp.
Heeft hij tijdens de installatie van win 98 namelijk alle hardware ingesteld . En zal die misschien geen problemen meer ondervindentijdens xp.
Niet doen, dit is wel erg omslachtig. Schone installatie is vele malen beter dan een update! Herbrand je CD eens, en weet je zeker dat smartdrive geladen word, dit scheelt enkele uren! Als dit niet het geval is geeft de setup dat in het begin aan...

edit:
als je gewoon een normale originele CD hebt, zit dat met smartdrv uiteraard vanzelf goed

Verwijderd

De-Fault schreef op 04 september 2002 @ 09:18:
[...]

Niet doen, dit is wel erg omslachtig. Schone installatie is vele malen beter dan een update! Herbrand je CD eens, en weet je zeker dat smartdrive geladen word, dit scheelt enkele uren! Als dit niet het geval is geeft de setup dat in het begin aan...

edit:
als je gewoon een normale originele CD hebt, zit dat met smartdrv uiteraard vanzelf goed
Dit is misschien wel erg omslachtig maar is in elk geval sneller dan een installatie van 4 uur. Bovendien doet win98 niet zo moeilijk in de installatie als er een fout is terwijl xp er gelijk mee kapt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 08:58:

nou, je hoeft em ook niet te gebruiken, maar misschien probeert de setup wel telkens die RAID aan te sturen of probeert ie em te instaleren of wat dan ook.
dat zou goed kunnen. Aan de andere kant: win2k installeert wel goed, binnen 40 minuten.

hoe zit dat met die SMARTDRIVE in xp en 2k dan? doet 2k dat wel vanzelf?

mmm zal toch eens een copietje trekken van die XP cd dan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 09:22:
[...]

Dit is misschien wel erg omslachtig maar is in elk geval sneller dan een installatie van 4 uur. Bovendien doet win98 niet zo moeilijk in de installatie als er een fout is terwijl xp er gelijk mee kapt
98 installeert zeer snel, binnen 35 minuten, echter heb weinig zin om op dit systeem win98 te gaan installeren als je begrijpt wat ik bedoel. Daarbij komt nog dat ik gewoon een oplossing wil zoeken voor het probleem, en niet zozeer een werkend systeem hebben met een verouderd besturingssyteem.

evengoed bedankt voor je advies, maar we gaan gewoon door met andere oplossingen.

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 13:12

BIM

Nothing interesting

Ik heb zelf ook een adaptec 2940, maar heb er alleen een CDrom-speler aan hangen.
Bij mij duur de installatie 1,5 uur max. Mijn beste gok is dat het aan de SCSI Hdd ligt.
(dat is namelijk het enigste wat wezenlijk aan specs verschilt tussen jouw en mijn systeem)

btw: Het klopt idd dat het kopieren van cd->hdd ontiegelijk lang kan duren zonder smartdrv.exe (die fout overkomt me niet nog eens. kopieren duurde 2,5 uur)

Verwijderd

Topicstarter
BIM schreef op 04 september 2002 @ 10:02:
Ik heb zelf ook een adaptec 2940, maar heb er alleen een CDrom-speler aan hangen.
Bij mij duur de installatie 1,5 uur max. Mijn beste gok is dat het aan de SCSI Hdd ligt.
(dat is namelijk het enigste wat wezenlijk aan specs verschilt tussen jouw en mijn systeem)

btw: Het klopt idd dat het kopieren van cd->hdd ontiegelijk lang kan duren zonder smartdrv.exe (die fout overkomt me niet nog eens. kopieren duurde 2,5 uur)
installeer jij windows dan op een IDE schijf?

• Freeze-o
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-12-2022

Freeze-o

Een D00D Avatar

op mijn amd 1000 was ik binen 20 mins klaar >:)

Dell Precision Rack 7910

Pagina: 1