Toon posts:

PC over de rooie door nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Asus K7V plank met een AMD Slot-A 650Mhz Athlon (de classic dus).

Ik kon voor weinig op Markplaats punt nl een 900Mhz model kopen. Ikke gedaan en in het mobo geprikt. Doos boot, alles ziet ok aus.
Maarrrrrr. op willekeure momenten, bv. net na het geheugen tellen, de Plug and Pray card init of ergens willekeurig tijdens het booten van het OS (linux) hangt de hele santemekraam. Ik moet echt de master-switch op de voeding uitzetten.

Stop ik de 650 terug is alles weer ok.

Dus er is iets met die CPU? Moet ik voor een 900mhz nog iets speciaal doen. Wat me bv. opviel was dat er in reviews uit die tijd gezegd wordt dat de 900mhz op 1.80V loopt. In de bios (K7V 1007, de laatste officiele) staat de vcore setting op auto en dat resulteert in 1.76 volt. Dat vind ik wel wat vreemd. Met de hand op 1.80v of 1.85v zetten maakt geen bal uit.

De CPU cartridge heeft ook een eigenschap die ik niet helemaal kan plaatsen. De heatplate waar de coolermaster heatsink/cooler direct aan vast zit is niet geverfd. Dus Aluminium kleur. Ik ken alleen Slot-A CPU's waarbij de hele cartridge, dus ook de heatplate gewoon zwart is. Dat vond ik wat vreemd.
Verder zie ik een verschil dat in de 650 ik de L2 cache chips duidelijk op de PCB zie zitten (dus aan de zelfde kant als de CPU).
Bij de 900 zie ik helemaal geen L2 cache chips. Op de plek van de L2 cache bij de 650 (en nog een oude 600 die ik nog had liggen al is die wel kapoet) zitten bij de 900 wat elec. componentjes enz. Zouden die L2 cache chips aan de andere kant van de PCB zitten bij de 900.

Moet ik nog iets speciaals doen voor die 900? Het mobo stond op jumper-free dus das er in prikken en klaar dacht ik. In Jumper-mode doet de CPU echter ook net zo rot. Ik heb het idee dat de CPU gewoon gaar is maar ik dacht, mischien zie ik wat over het hoofd. Ik heb al heel lang niet meer met Slot-A AMD's gewerkt.

Aan het witte opschrift op de bovenkant (smalle kant) van de cartridge te zien is het een originele 900Mhz'r

Het opschrift is:
AMD-A0900MMR24B A
210038560572

Verwijderd

Ik denk dat je een Athlon B hebt, een socket A TBird in een slot a cartridge, vandaar dat je geen externe L2 chips ziet en die VCore van 1,75 volt. Voorwaar niet slecht dus ;)

En ik denk dat of de Bios een update en/of C-mos reset nodig heeft, of de voeding gaat nu met die zwaardere CPU door de knien.

Wat geeft de Bios aan voor de 5 volt lijn ? Die moet in de bios minstens 4,80 volt of hoger zijn.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:37

Appie

F1RST Racing

Groote kans dat je een T-Bird hebt ipv een slot A Athlon.
Aangezien je een K7V hebt en geen K7V-T hebt (T van thunderbird) ben ik bang dat je deze cpu niet kunt draaien.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Idd.. Check deze site om je AMD te identificeren. Volgens Asus worden deze processoren inderdaad niet ondersteund op de K7V :/

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Je hebt idd een thunderBird (A0900MMR24B is een Thunderbird volgens google).
De kans is groot dat je mobo deze niet ondersteund, maar het kan zijn dat je na een bios update wel een stabiel systeem over houdt...
:)

Verwijderd

Topicstarter
Potverpielekes. Heb ik weer. Grrrr.

Er bestaat nog 1 bios versie na de gene die al in de masjien zit. Het is een beta versie (K7V 1008) die nooit officieel is uitgebracht. Ik kan em proberen maar ik heb er een hard hoofd in.
Asus heeft een T-Bird versie uitgebracht van het mobo en die zal hardware matig wel iets anders zijn. Ik denk dat ik weinig kans maak. Maak ik zal het proberen.

Heeft iemand ervaringen met die 1008 (beta) versie ?

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, Het upgraden naar de laatste bios helpt niet. Ik heb nog eens
stevig gegoogeld en het blijkt dat de K7V electrisch niet compatible is
met de Tbird. Op de K7V-T zitten wat andere weerstandjes op bepaalde
plaatsen en de chipset, de KX133 die in de eerste revisie (die oa. de
K7V zat) niet compatibel was met de Tbird is aangepast om wel compatible
te zijn met de Tbird (en die versie zit op de K7V-T).

Kortom, het gaat niet werken. Ik wist trouwens niet dat er ook Tbird
Slot-A's bestonden. Ik dacht dat Tbirds altijd Socket-A waren. Beetje
vervelend om er zo achter te komen.
Pagina: 1