Toon posts:

relais met geheugen op I/O poort

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het knutselen op dit onderwerp: het schakelen en dimmen van 220V apparaten met behulp van inteligente systemen. ik hou het vaak simpel. zo ook deze.
Ik wilde een simpel systeempje maken wat z'n stand onthoud, ook al is de computer uit. Een oplossing was om een toggle systeempje te maken. bij elke positieve puls zal de uitgangswaarde omslaan. Ik gebruik daarbij een 7476 J/K flipflop waarbij zowel J als K aan de Vcc hangen. de clock gebruik ik voor de toggle funktie. zie hier het schema.
Afbeeldingslocatie: http://eddo.dyndns.org/pictures/snapshots/schema7.png
er zitten ook 2 buffers die beschermen tegen overbelasting en verkeerde signalen enzo (krijg je vaak als je aan het experimenteren bent) Ze hebben 'open collector' uitgangen. Daar kwam ik later pas achter. Nu heb ik dat wel opgelost in het schema, door de led te plaatsen. maar nu werkt het systeem verkeerd. LED brand, relais staat uit. LED brand niet, Relais staat aan. Ik heb al verschillende oplossingen. zoals led vervangen voor een 10K weerstand en alles op not-Q aansluiten. (die is er ook) en dan de LED direct op Q aansluiten. dan zal de LED branden en de Relais ook aangaan. Een andere oplossing is om de aansluitingen van de relais om te draaien. (relais heeft 2 uitgangen waartussen die schakelt.)

Dit is wel een beetje een lang verhaal en ik heb ook een beetje een onzinnige vraag, zijn er ook meer oplossingen. Waar kan ik nog meer met dit probleem langskomen (is er een ander goed EL forum op internet?)

Verwijderd

Waarom zet je het LEDje niet parallel aan het relais?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 00:51:
Waarom zet je het LEDje niet parallel aan het relais?
Lijkt op een "gegroeide schakeling"... "Het werkt niet, hmm dan maar eens een LEDje eraan --> hey nu werkt hij wel !", en zo erachter gekomen dat zijn buffers OC zijn.

De OC-buffer voor de FF moet ook voorzien worden van een pullup weerstand als je het echt betrouwbaar wil maken. Inverteren van het signaal kan heel simpel door je buffers te vervangen voor inverters. Niet naar je zin --> 3e inverter ertussen.

Maar erger: Je bent de blusdiode vergeten over je relais. De relaisspoel is een spoel (duh) en zal dus bij plotselinge in-of uitschakeling proberen zijn flux te behouden en daardoor een vermogenspiek te genereren waardoor minimaal je transistor al snel de geest zal geven. Plaats een stevige diode (1N4004 ofzo) over je relais kathode (streepje op de diode) aan de pluskant en de anode aan de andere relaisspoel pin, zo dicht mogelijk op je relais.

Maar WAAROM zo moeilijk? Neem gewoon een 8 bits latch (74LS374 geloof ik of nog handiger qua pinning een 74HCT574), sluit de 8 data pinnen op de 8 datapinnen van je printerpoort aan, de strobe van je printerpoort naar de clock van de latch, en KLAAR. Schrijf je nu een byte naar de printerpoort , vind je deze terug aan de uigangen van je latch. Je kunt uit de latch de transistor direct sturen zonder buffering. WEL de 10K serieweerstand (die ik net iets lager zou kiezen; 2k2 ofzo) en met blusdiode natuurlijk!

Verwijderd

Topicstarter
Die blusdiode was ik niet vergeten, was alleen te lui om hem in de schema te plaatsen. gebruik een kleine 1n4148 darvoor, die zou het tovh moeten aankunnen. ik zal wel 2 pull up weerstanden plaatsen. en met betrekking tot die latch, die heb ik bij een vorig projectje wel gebruikt. werkt heel aardig. Maar nu had ik liever dat alees onafhankelijk van elkaar werkte. zoals je ziet zit er ook een tiptoets schakelaartje bij. Daarbij kan ik alsnog schakelen terwijl de computer uitstaat.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

I2C niets voor je ?, I2C adaptertje op je printpoort en stapelen maar met de schakelingen die je wil... Elektuur heeft er bergen ontwerpen over gepubliceerd en hebben het volgens mij ook nog eens samengevat in een apart boek...

ff zoeken.. Yep :

De I2C-bus, achtergronden en praktische projecten
2e herziene en uitgebreide editie met CD-ROM

samengesteld door G.H.K. Dam
Ing. 192 pagina's
Formaat 17 x 23,5 cm
Prijs € 25,60
ISBN 90-5381-143-5

De I2C - of Inter-IC-bus vormt al jaren een sterke verbindingsschakel tussen IC’s. De praktijk gaat echter verder dan alleen de communicatie tussen IC’s binnen een apparaat. De eenvoud van de I2C-bus nodigt uit om ook de communicatie tussen complete apparaten via I2C te laten verlopen. Met de juiste software voor de besturing, de CD-ROM bij dit boek staat er vol mee, en vaak een heel klein beetje hardware zijn dan leuke dingen te doen.
Het grote aantal kant-en-klare I2C-projecten in dit boek met, in vrijwel alle gevallen, de bijbehorende software en printontwerpen op de CD-ROM, leveren voldoende mogelijkheden alle finesses van de I2C-bus te exploreren. De resterende gegevens op de CD-ROM, specificaties en datasheets, vormen daarnaast een solide basis om ook eigen ontwerpen te kunnen realiseren.

In dit boek vindt u o.a.:

- diverse I2C-interfaces voor de PC
- een single-board-computer met I2C-interface
- diverse I2C-I/O-schakelingen
- een A/D- en A/D-D/A-omzetter met I2C-interface
- diverse I2C-bus hulpschakelingen
- displaybesturingen
- I2C-stappenmotorbesturing

en nog veel meer ...

IP Rocks

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

De LED in je schema gaat branden als er een stroom door loopt, ofwel: als de uitgang van de FF laag is. Op dat moment zal het relais niet bekrachtigd zijn aangezien een NPN-transistor schakeld bij een "hoge" spanning op de basis. Een PNP transistor (eg. BC557) schakelt bij "laag" en zou dus een oplossing kunnen zijn.

Omdat je FF een open-collector uitgang heeft zal deze nooit een stroom kunnen leveren bij een uitgang "hoog". Een pull-up weerstand is nodig. Een LED+weerstand gebruiken is niet de meest ideale oplossing. Door de kleine stroom die nodig is zal de LED zowiezo niet gaan branden (zoals je al gemerkt hebt).

Opmerking: heb je ook al gekeken naar de mogelijkheden van een bi-stabiel relais? Zo'n relais onthoudt zelf zijn stand waardoor de geheugencel en continue voeding van de relaisspoel overbodig worden.

Verwijderd

Sjonge jonge jonge wat doen we weer moeilijk.
Wat is er mis met een LEDje over het relais?
Ik dacht toch werkelijk dat het daar om begonnen was.
Maar ja, zal wel aan mij liggen.

Verwijderd

Ja, het Ledje parallel over het ralais, brandt ie als relais is aangetrokken. Op de plaats van de LED wel de weerstend handhaven. Schakeling werkt nog steeds en Led brandt bij bekrachtigd relais. Simpel niet?

Verwijderd

Topicstarter
ok, thnx. I kzal niet gaan rommelen met de Q en not-Q uitgangen maar gewoon het ledje vervangen voor een 10K pull-up weerstand, 2K2 naar de transistor. zou de klus wel klaren.
En over die I2C bus, het is ontworpen voor korte afstanden, maar het is inderdaad een leuke idee voor m'n volgende knutsel projectje. Heb er al eerder met de I2C bus te maken gehad.. btw de 1 wire bus van dallas is ook interresant, alleen is het protocol dermate ingewikkeld dat het beter is om gewoon de (3pins) Ic's er op aan te sluiten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Mjah, je kan moeilijk doen enzo, maar volgens mij doet een bi-stabiel relais exact wat je wil ;)

Heb je daar al eens naar gekeken?

Edit: ik was dus niet de enige die dat dacht :)

Verwijderd

Topicstarter
die had ik niet thuis liggen, ik had alleen 12V relais liggen. anders had ik waarschijnlijk ook wel 5V relais genomen. Maar bi-stabiel relais is inderdaad de oplossing :)
Pagina: 1