Welke MTA te kiezen ?

Pagina: 1
Acties:

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025
Zoals je al in topic kan lezen, ben ik dus op zoek naar een MTA.

Ik heb opdracht gekregen om voor +- 1000 man een mailserver te maken, en dit mag dus volledig volgens mijn eigen goeddunken. Ik ga hiervoor debian linux gebruiken . Waarom ? ze hebben geen Win2k AD of zo, dus easy importeren en zo kan niet. Ze hebben wel Excel lijsten ven gebruikers. Dit kan naar .csv bestanden gaan, en zo overgezet. Debian is mijn persoonlijke favoriet.

Een vereiste is dat het hele systeem makkelijk door hen te beheren is, dus wil ik voor de gebruikersadministratie een web-frontend gaan maken. Webmail zal hier uiteraard ook deel van uit maken. De mailboxen zullen virtueel zijn, en pop3 (geen imap).

Nu komt het vragen gedeelte :?

- Welke MTA is uit jullie ervaring het gemakkelijst te gebruiken en te installeren. Snelheid is geen topprioriteit (1000 man is toch niet zo'n massa ?) (mijn idee was Qmail)
- Wat voor een pc heb je hiervoor nodig ? Ik wil nl. dit geen 2 keer hoeven te doen. Ik heb nu een PIV1.5 met 512 RAM tot mijn beschikking. Zal dit volstaan ?
- ivm. die admin, had ik graag MySQL of LDAP gebruikt. Welke is uit jullie ervaring de beste/meest gebruike icm. met postfix/sendmail/qmail (mis ik er nog ?)
- Wat voor traffiek gebruikt 1000 man ong. ? misschien heeft iemand zoiets ergens draaien, en kan die mij even zeggen wat zijn verbruikt internet traffiek is ?

Ik doe hier vooral een oproep naar info van mensen die zoiets al eens gedaan hebben, zodat ik tips kan krijgen die niet in de manuals staan (die ik uiteraard goed zal moeten lezen :+ ). Misschien zie ik zelfs wel iets volledig over het hoofd qua bottleneck, of probleem of zo. Hopelijk is deze post juist geplaatst, en anders moet hij maar ff verhuizen ! :-)

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Kettrick

Rantmeister!

Lees de volgende URL even : http://www.lifewithqmail.org/ldap/

Werkt echt super >:)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met ldap ben ik pas bezig geweest. Das voor beheer niet echt handig.

Sendmail zou ik ook laten zitten. Daarvan is de config veel te ingewikkeld.

Neem bij je keuze ook postfix en exim mee. Zeker de laatste kan ik aanraden.

Hardware loopt wel los. Ik heb een tijd lang een machine beheerd met meer dan 1000 accounts. Naast mailserver deed die machine nog een hoop andere dingen, en het was maar een pentium 200. Met de P3 en wat geheugen kom je er makkelijk. Meeste cpu power zal gaan zitten in de webmail waarschijnlijk.

Verkeer is totaal niets over te zeggen. Is geheel afhankelijk van hoe fanatiek die gebruikers gaan mailen, en vooral wat. Als ze veel attachments gaan versturen neemt het vekeer natuurlijk stevig toe.

Let bij de hardware vooral op de hd's. Een raid 1 of 5 setup is voor de veiligheid en snelheid zeer aan te bevelen.

Verwijderd

Voor de topic-starter misschien niet interessant, maar misschien wel voor sommige lezers:

http://matt.simerson.net/computing/qmail.toaster.shtml

Deze zeer uitgebreide HOW-TO legt uit hoe je een dikke mailserver onder FreeBSD 4.6.2 installed en configged.

qmail of exim+qpopper is mijn aanbeveling. Succes :)

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:29
sendmail+mysql + qpopper+mysql + procmail+mysql

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

zullen ook gaan beargumenteren? Dank u ...

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Profidiam
kom op mensen !
klein schopje, mede in de hoop dat er met onderbouwde antwoorden gereageerd wordt. Alleen zo is het nuttig, en leert iedereen er iets mee bij.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
Qmail, VPopmail en Courier IMAP gebruik ik hier. Qmail omdat het simpel in te stellen is, VPopmail omdat er een leuke webadmin op www.inter7.com te krijgen is, en Courier IMAP omdat het zowat de enige serieuze IMAP/POP server is die snel met Maildir overweg kan.

VPopmail is de auth module voor zowel Qmail als Courier, VPopmail kan je voor zover ik weet ook aan dingen als LDAP, PAM en MySQL koppelen.

• Profidiam
Waarschijnlijk zal er gekozen worden voor Postfix ipv. Qmail, omdat Qmail geen native support heeft voor Mysql (of maakt dat nu niks mee ruit ?)

Courier IMAP kan ook pop3 doen, dus die zal het ook worden. Wat is het nut van Vpopmail als je http://kirb.insanegenius.net/postfix.html leest ? Volgens die howto heb je het niet nodig, maar ik vraag mij af wat voor extra functionaliteit je zou krijgen moest je het toch gaan gebruiken.

• Profidiam
klein schopje ?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

little_soundman schreef op 04 september 2002 @ 00:39:
Met ldap ben ik pas bezig geweest. Das voor beheer niet echt handig.

Sendmail zou ik ook laten zitten. Daarvan is de config veel te ingewikkeld.

Neem bij je keuze ook postfix en exim mee. Zeker de laatste kan ik aanraden.

Hardware loopt wel los. Ik heb een tijd lang een machine beheerd met meer dan 1000 accounts. Naast mailserver deed die machine nog een hoop andere dingen, en het was maar een pentium 200. Met de P3 en wat geheugen kom je er makkelijk. Meeste cpu power zal gaan zitten in de webmail waarschijnlijk.

Verkeer is totaal niets over te zeggen. Is geheel afhankelijk van hoe fanatiek die gebruikers gaan mailen, en vooral wat. Als ze veel attachments gaan versturen neemt het vekeer natuurlijk stevig toe.

Let bij de hardware vooral op de hd's. Een raid 1 of 5 setup is voor de veiligheid en snelheid zeer aan te bevelen.
demon internet gebruikt ook exim, moet wel goed wezen zou ik bijna denken
ook te downloaden op hun ftp gebeueren

Iperf

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
fish schreef op 16 september 2002 @ 21:02:

demon internet gebruikt ook exim, moet wel goed wezen zou ik bijna denken
ook te downloaden op hun ftp gebeueren
Cistron ook.
www.exim.org
Pagina: 1