Toon posts:

2 Draytek routers 2200 e via uplink aan elkaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 2 Draytek Routers via de uplink aan elkaar koppelen. Het lijkt me dat dit via een crosskabel moet gaan, maar moet ik nog met andere zaken rekening houden.?

Of andere instellingen doen?

Ik heb op de search aan het zoeken geweest, maar niet echt een goed antwoord kunnen vinden. De search is er niet beter op geworden, vind ik.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:02
Mag ik vragen waarom ?

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 16:23
Ik geloof dat het met een crosslink kbael moet, maar waarom wil je in hemelsnaam een router aan een router hangen, kun je niet beter een switch eraan hangen, zodat je een hoop geld bespaart!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik 8 aansluitingen heb in mijn huis dacht ik mooi twee drayte kan elkaar te koppelen. En omdat ik op mijn slaapkamer 4 aansluitingen heb kan ik daar mooi de tweede draytek neerzetten en in de woonkamer waar de chello modem staat de eerste. Maar als een switch dat ook kan vindt ik dat ook best.

Maar een switch heeft geen menu om allemaal instellingen en zo te doen.
En ook ingebouwde dhcp server. Ik heb geen zin om een pc als dhcp in te moeten stellen omdat ten eerste die veel meer herrie maakt als een draytek en meer plaats in neemt.

Zodoende.

Dus als jullie een ander idee hebben hoor ik dat graag.

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:16
Is deze oplossing niet een beetje duur :? Je kunt toch veel beter een switch gebruiken, lijkt me.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:11

qless

...vraag maar...

Kun je beter 1 switch pakken en 1 draytek

die draytek is nl swicht + router, en dus duurder dan alleen switch (en nee kom nu even niet aan met 48 poorts catalyst prijzen ;))

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 16:07
Ik heb ook een Draytek 2200E + 8 poorts Switch en DHCP neemt de router voor alle PC's voor z'n rekening ook degene die op de switch zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Maar de eerste 4 pc's die aan de draytek zitten krijgen een 192.168.1.10, 11,12 en 13 adres. Hoe zit het dan met de 4 pc's die aan de switch komen. In de switch zit geen dhcp server. Moet ik die dan vaste ipadressen geven? Dat is natuurlijk ook geen probleem

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 16:07
De router geeft de pc's op de switch ook gewoon een IP adres zolang deze maar verbonden is met de router maarja dat spreekt voor zich.

Verwijderd

Topicstarter
En stel nou dat ik die andere 4 machines draadloos verbonden wil hebben? Dan kan ik toch beter de Draytek Vigor 2200 W+ kopen? Ik heb nog geen draadloze switches gezien.

Of is een wireless access point dan beter (lees: goedkoper)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Sanchezzz schreef op 03 september 2002 @ 22:36:
De router geeft de pc's op de switch ook gewoon een IP adres zolang deze maar verbonden is met de router maarja dat spreekt voor zich.
Voor hem spreekt het dus niet zo voorzich, want zoals ik uit zijn verhaal kan opmaken weet hij niet zoveel van netwerken.

Voorbeeld verhaal:

Als jij gewoon beneden samen met je modem de draytek heb zitten, dan sluit je beneden 3 pc's aan die krijgen dan allemaal gewoon netjes ip's zoals jij wilt.

Dan laat je 1 kabel naar boven lopen en die zet je in de uplink van de switch die je gaat kopen, dan maak je dus 1 netwerk dan kan je nog steeds met alle pc's die op de switch zitten de andere pc's bereiken die op de draytek zitten.

Als je dit dan aangesloten heb dan krijgen de pc's die op de switch zitten ook gewoon netjes een ip adres, aangezien het 1 netwerk is. Alles zit namelijk fysiek aan elkaar gebonden dus kan je ook gewoon alles bereiken.

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 03 september 2002 @ 23:50:
[...]

Als je dit dan aangesloten heb dan krijgen de pc's die op de switch zitten ook gewoon netjes een ip adres, aangezien het 1 netwerk is. Alles zit namelijk fysiek aan elkaar gebonden dus kan je ook gewoon alles bereiken.
M.a.w.:
Draytek (4-poorts switch) + externe (8-poorts) switch = Draytek (11 poorts switch)

Aansluiten van een externe switch is niets anders dan extra poorten aan die Draytek koppelen. Helaas moet je dan wel 1 poort als uplink opofferen voor de aansluiting van de externe switch.

Verwijderd

Ok, jullie zeggen nu dat een switch een betere oplossing is. Ben ik helemaal met jullie eens.

Maar ik zit met het volgende:
Ik heb zelf een Vigor2200e, en een vriend van me heeft een Vigor2200e.
Als we nu weer eens een LAN-weekendje willen houden willen we die twee aan elkaar kloppelen. Op deze manier hoeven we helemaal geen switch te kopen.

Hoe werkt dit dan?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:11

qless

...vraag maar...

Dat kan wel, maar dan MOET je op 1 van beide Vigors de DHCP server UITzetten...2 dhcp servers op 1 netwerk is niet fijn.

En dan is het bij 1 de uplink gebruiken naar de andere vigor (normale poort)

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Verwijderd

ff een mailtje naar Draytek support... >:) . Dit is hun antwoord:

L.S.,

Ja, dit werkt prima. Op www.vigor-users.nl onder Installatie H/W > Bridging treft u o.a. een voorbeeld aan hoe u een router als bridge kunt gebruiken.

Mocht u vragen, opmerkingen of suggesties hebben dan vernemen wij dit graag. Vermeld bij correspondentie danwel telefonische ondersteuning altijd:

- het serienummer en typenummer van uw apparaat,
- welk besturingssysteem en versie u gebruikt,
- voor de DrayTek Vigor routers de firmware versie (rechtsbovenin het menu),
- de door u gebruikte Internet Service Provider,
- de gebruikte aansluiting (ISDN, ADSL of Kabel).

Support vragen uitgezonderd vragen over direct internet toegang dient u ten
alle tijde via e-mail te richten aan support@draytek.nl.

Met vriendelijke groet,

DrayTek Support
Pagina: 1