Toon posts:

Prive-(web)mail onderscheppen op werk

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik op mijn werk IE5 of 6 gebruik om prive e-mail te evrsturen wat moet mijn werkgever (of iemand anders) dan doen om de verstuurde of ontvangen mails te onderscheppen ?

Zou dat kunnen via mijn cache of iets anders op mijn HD of moet er een of ander filter op mijn LAN verbinding gezet worden ? Ik ben hierin geinteresseerd omdat bij de ontslagaanvraag van een vriend van mij op deze manier verkregen mails gebruikt zijn als onderbouwing.

Hoe ver moet men gaan om dit te doen en mag het uberhaupt ? Het filteren van je normale mail-account is één, maar mijns inziens betekend dit dat men doelbewust alle internet verkeer heeft gemonitord (waarschijnlijk geautomatiseerd) om deze dingen af te vangen en te bewaren, klopt dat en hoeveel werk is dat ?

|:(

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 16:23
Het kan allemaal automatisch, en er zijn complete software pakketten voor die je gewoon op de server zet(die de internetverbinding verzorgd). Maar of het mag, en wat je precies mag monitoren weet ik niet

Verwijderd

Volgens mij kan hij dat geenszins bij een ontslagprocedure gebruiken omdat er op email ook briefgeheim geldt... maar ik kan me heel erg vergissen hoor.

Overigens wordt volgens mij over het algemeen bij de meeste bedrijven alles gelogd van internetverkeer, behalve de daadwerkelijke data.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:30

Wildfire

Joy to the world!

Werkgevers mogen het privé e-mail verkeer van hun werknemers niet inhoudelijk bekijken. Hooguit kijken hoe vaak de werknemer privé e-mail gebruikt.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb mijn twijfels erover of het nu wel of niet mag. Het is waarschijnlijk ook erg afhankelijk van het bedrijf en de regels met betrekking tot de verstrekking van mail cq. internet.
Maar wat ik wel zeker weet dat het in de meeste gevallen ongelofelijk simpel is voor een werkgever of collega om het verkeer te ondersheppen en te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Wildfire schreef op 03 september 2002 @ 21:35:
Werkgevers mogen het privé e-mail verkeer van hun werknemers niet inhoudelijk bekijken. Hooguit kijken hoe vaak de werknemer privé e-mail gebruikt.
Dacht ik ook, staat dat ergens op papier beschreven, dat je weet ?

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
Als je ssl gebruikt kan het niet geloof ik

• Wildfire
  • Laatst online: 19:30

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 21:48:
[...]

Dacht ik ook, staat dat ergens op papier beschreven, dat je weet ?
Volgens mij valt het gewoon onder de algemene privacy-wetgeving. En anders onder briefgeheim, dat was volgens mij ook uitgebreid naar e-mails. Net zoals bij een brief is de adressering enzo niet geheim, staat openlijk op de envelop -- dus van een mailtje zijn de headers enzo ook niet geheim. Maar de inhoud dus wel.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

ilovetechno schreef op 03 september 2002 @ 21:50:
Als je ssl gebruikt kan het niet geloof ik

Nee, maar blijkbaar is het kwaad al geschied en heeft hij aan die wijsheid momenteel niet veel meer.

Verwijderd

Gevonden op linkje
Kern van de juridische component van privacybescherming is de per 1 september 2001 in werking getreden WBP, die de oude Wet persoonsregistraties vervangt. Achterliggende, hogere wetgeving is onder andere vastgelegd in de Grondwet (art.10), een Europese Richtlijn en de Europese Verklaring voor de Rechten van de Mens (art.8: recht op privéleven en vertrouwelijke communicatie).
Specifieke bepalingen zijn o.a. te vinden in de Telecommunicatiewet, de Europese voorschriften op online informatie verzamelen, de Wet GBA, Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst, Wet openbaarheid van bestuur, enz..

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-08 10:31

TwoR

Gekleurde stippen

Volgens mij telt briefgeheim ook bij email en zou dit niet mogen gebeuren en kan je dus op grond van emails geen ontslag krijgen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een bedrijf mag e-mails controleren als ze maar bekend maken aan de werknemers dat ze dit doen. Dit zal dan waarschijlijk gebeuren via een proxy-server die het bedrijf met het internet verbind en niet op jouw lokale pc-tje.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Crazy D
  • Laatst online: 16:28

Crazy D

I think we should take a look.

Ik zou toch maar eens navragen wat voor mails dat geweest zijn ;)
Maar misschien is dit nog wel intressant:
http://www.rechtspraak.nl/uitspraak/frameset.asp?ui_id=22671
en
http://www.rechtspraak.nl/uitspraak/frameset.asp?ui_id=30639

Exact expert nodig?

Verwijderd

Volgens mij ligt het idd aan de inhoud van de e-mail, zitten er dingen in die volgens de wet verboden zijn dan kun je dacht ik per direct ontslagen worden.
Pagina: 1