past een 20 gb 5400 in een 486??

Pagina: 1
Acties:

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 23:43

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

Topicstarter
Ik ben een 486 aan het verbouwen (trachten) en nou is mijn vraag,

want die heb ik nog liggen, ja en die ik er net uitgehaald heb (341.2 mb)

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
de bios zal de volledige 20GB niet kunnen aanspreken, maar bij hd's zijn wel altijd progjes te downloaden die ervoor zorgen dat de schijf volledig herkent wordt (bijv. maxblast voor maxtor schijven). Dus kijk ff wat voor merk die hd is, dan kun je bij de site hiervan wel zo'n diskmanager downloaden en proberen of ie het doet.

Verwijderd

meestal herkent het OS de schijf wel

Verwijderd

moet je even op je mobo checken als er een ata 33 controller op zit denk ik van wel. Maar hang me er niet aan op........

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:12:
moet je even op je mobo checken als er een ata 33 controller op zit denk ik van wel. Maar hang me er niet aan op........
nee joh dat hebben 486's niet. ATA33 heeft er volgens mij ook niks mee te maken. Het gaat erom of de bios zo'n grote schijf kan aanspreken. Ws. kan ie maar tot 512MB of tot 2GB, dus moet je een diskmanager installeren.

Verwijderd

Een 486 herkent dat ding voor 100% zeker als 512 MB.

Je kunt bij Maxtor.com een tooltje downloaden waarmee een eigen MBR wordt gecreërd. Hij herkent hem dan nog steeds als 512 MB, maar als je gaat fdisk'en kun je wel een 20 gig partitie aanmaken.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:17:
Een 486 herkent dat ding voor 100% zeker als 512 MB.

Je kunt bij Maxtor.com een tooltje downloaden waarmee een eigen MBR wordt gecreërd. Hij herkent hem dan nog steeds als 512 MB, maar als je gaat fdisk'en kun je wel een 20 gig partitie aanmaken.
Juist de bios blijft op het limiet maar na de bios wordt er een tooltje geladen waarmee hij de juiste grote aangeeft :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
Misschien kun je ook een bios flash downloaden, die grotere schijven toelaat. Maar aangezien je bord erg oud is kan dat moeilijk worden.

Dat IBM en Maxtor hebben gratis tooltjes, die alleen op eigen schijven werken, heb je een ander merk schijf moet je klein bedrag betalen. Met zo'n tooltje werkt het vaak wel. Zomaar er in hangen en partities maken zal niet lukken! (nouja, tenzij je genoegen neemt met minder dan 1 of 2 gb)

• mhr-zip
  • Laatst online: 08:37
bartje74 schreef op 03 september 2002 @ 20:02:
Ik ben een 486 aan het verbouwen (trachten) en nou is mijn vraag,

want die heb ik nog liggen, ja en die ik er net uitgehaald heb (341.2 mb)
Als de kast groot genoeg is past tie, en of je bios hem herkend en voor hoeveel mb is vraag 2. Maar suc6 iig

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

FastBunny schreef op 03 september 2002 @ 20:19:
[...]

Juist de bios blijft op het limiet maar na de bios wordt er een tooltje geladen waarmee hij de juiste grote aangeeft :)
dat zei ik toch :?

Hij wordt als het ware "software matig" herkent.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Als je er overgens linux op wilde zetten zou ik die 340mb er in laten zitten en daarvan booten. Dan hoef je ook geen diskmanager te gebruiken. Gewoon die 20gb als 2e schijf erin, linux detecteerd dat allemaal zelf zonder bios :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Uhm niet een beetje overkill die 20GB??? :/

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:38:
Niet als ie het voor een fileserver gaat gebruiken :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:38:
zal wel servertje moeten zijn ;)

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:51
Als het moederbord een pci slot heeft kun je er ook gewoon een losse ata 66/100/133 controller inzetten

Scheelt je het gepruts met software maar kost wel een 40 eur ofzo (check pricewatch)

• Sr Juan

Sr Juan

Topicstarter
klopt maar is ook de enige die ik nog heb liggen

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:28:
[...]

dat zei ik toch :?

Hij wordt als het ware "software matig" herkent.
Dat zei je ook, leg het alleen anders uit en bevestig je verhaal voor de topicstarter ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op 03 september 2002 @ 20:11:
de bios zal de volledige 20GB niet kunnen aanspreken, maar bij hd's zijn wel altijd progjes te downloaden die ervoor zorgen dat de schijf volledig herkent wordt (bijv. maxblast voor maxtor schijven). Dus kijk ff wat voor merk die hd is, dan kun je bij de site hiervan wel zo'n diskmanager downloaden en proberen of ie het doet.
Grote waarschuwing:

Je BIOS gaat'm idd zeker niet volledig kunnen aansturen, maar dat geeft niet.

Wat WEL uitmaakt is wat de BIOS wel doet als het een 'rare' HDD eraan ontedekt. 3 mogelijkheden:

A) Niets. BIOS negeert de schijf volledig en boot vrolijk door. Niets aan de hand, diskmanager erop of onder Linux aanspreken

B) HDD wordt gedeeltelijk herkend, 512MB tot 2GB is voor een 486DX2-systeem reeel; ook niets aan de hand

C) BIOS geeft een error en boot niet door, of hangt gewoon helemaal tijdens de IDE initialisatie. Au :X :X :X

In geval C heb je een probleem. Je zult een andere controller moeten gebruiken, want omdat het niveau van het probleem zo laag zit helpen diskmanagers ofzo niets. Vooral OEM BIOSsen maken zich hier schuldig aan (IBM en Packard Bell om maar 2 te noemen waar ik het op tegengekomen ben)

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Niet online
idd, probleem C kan ook voorkomen (misschien kun je dan nog in de bios de HD detectie uitzetten?). Maar in dit geval heeft de topicstarter de HD al liggen.. dus hij loopt geen risico dat ie voor niks een dure schijf koopt.. ik zou het gewoon proberen en je hebt grote kans dat ie met een diskmanager gewoon aan de praat is te krijgen :)

en om wat voor schijf gaat het nou bartje74? Laat ook ff weten of het gelukt is :)

• Sr Juan

Sr Juan

Topicstarter
het gaat om een 20 gb 5400 maxtor,

hij ziet hem nog niet maar we zijn nog druk bezig "zweet"

• Sr Juan

Sr Juan

Topicstarter
<<Little Kick>>

Hij zit er in bios herkent hem, maar windows niet, ben naar maxtor.com geweest en tool gehaald en op flop gezet maar nu paky hij die flop niet welke ik ook probeer hij wil het niet lezen rara

en nu :?

Verwijderd

volgorde in bios A en dan C ? Of flop beschadigd? Maar Windows niet... hij zit er als slave in?

Verwijderd

En met welk OS wou je em gebruiken?
Want Windows 95 heeft alleen FAT 16 en die kan alleen schijven onder de 2 gig aan. Voor FAT 32 heb je windows 98 nodig, en die draait niet op een 486.
Gaat nie lukken ben ik bang

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 08:50:
En met welk OS wou je em gebruiken?
Want Windows 95 heeft alleen FAT 16 en die kan alleen schijven onder de 2 gig aan. Voor FAT 32 heb je windows 98 nodig, en die draait niet op een 486.
Gaat nie lukken ben ik bang
1. Een OS heeft geen FAT, een OS ondersteunt FAT.
2. Windows 95A ondersteunt geen FAT32, d.w.z. dat je WEL schijven van meer dan 2 gb kunt gebruiken, je zult hem slechts in partities moeten verdelen. Alle andere Windows 95 versies ondersteunen FAT32 wel.

Verwijderd

eh feeble effe vraagje tussendoor heeft hier niks mee te maken, maar ik zag net bij je specs dat je dezelfde 3com kaart hebt als mij maar bij mij doet ie het niet kun je misschien effe jou drivers meelen naar peter.janssen@belden.nl b.v.d.

• Plofke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-10-2023
Dit klopt helemaal gewoon de bios flashen dan lukt het altijd. (dus een nieuwe bios erop zetten).
Palomar schreef op 03 september 2002 @ 20:11:

• Palomar
  • Niet online
Plofke schreef op 04 september 2002 @ 13:17:
Dit klopt helemaal gewoon de bios flashen dan lukt het altijd. (dus een nieuwe bios erop zetten).
lijkt me sterk dat er voor zo'n oud ding nog recente biosupdates zijn.... als je de bios uberhaupt kunt flashen (ging vroeger niet zo makkelijk als tegenwoordig, ws. is het niet eens een flashrom)

• Sr Juan

Sr Juan

Topicstarter
Ik ben er mee opgehouden, een maatje kwam langs met een P1 en vroeg of ik hier nog wat mee kon dus het is nu gelukt....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartje74 schreef op 04 september 2002 @ 21:39:
Ik ben er mee opgehouden, een maatje kwam langs met een P1 en vroeg of ik hier nog wat mee kon dus het is nu gelukt....
Tja, da's valsspelen, he :z

Sowieso klonk het alsof je eerder brakke flop problemen had op het eind dan dat het aan de HDD lag...

Oslik blyat! Oslik!

• Sr Juan

Sr Juan

Topicstarter
Idd heb het voor de grap geprobeerd met een andere A drive en toen heb ik de boel wel aan de praat gekregen, maar snel weer uitelkaar gehaald om te beginnen met die P1 en die werkt nu ook :)

Pagina: 1