Installatie zalmann 6000cu

Pagina: 1
Acties:

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 09:29
Ik heb vanavond een zalmann cooler gehaald en wou deze installeren.
Nadat deze0er op stond startte de computer niet meer op, ik kreeg een foutmelding ivm het geheugen.

Na de bios te resetten start de pc op (dus standaard op fsb = 100mhz). Met deze instelling wordt de cpu al 46°C in het bios. Ik geraak niet tot in windows.

Indien ik in de bios het mobo op 133mhz zet start de pc daarna eveneens niet meer op. (zelfde fout)

De vorige cpu-cooler zat heel erg vast en ik heb hier dus wel wat moeten aan wringen om hem los te krijgen, ik ben er een keer afgeschoven en tegen het mobo gebotst (helemaal niet hard, maar ik zoek een mogelijke oorzaak voor mijn probleem).

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Core gecrushd door het wringen (uberhaupt stom), het uitschieten, noem het maar op...
Als je niet handig ben in zulke dingen neem dan geen risico en laat iemand het doen die het wel kan...

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• BlackShadow
ik krijg de error over het geheugen, niet dat de proc damaged is...

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien een koperbaantje van cpu > mem beschadigd door die botsing oid :? Of misschien heb je per ongeluk tegen het geheugen aangeduwd waardoor het ene beetje scheef zit. Haal het er ff uit en zet het er opnieuw in en kijk of het helpt :)

• BlackShadow
Pollewob schreef op 03 september 2002 @ 19:48:
Misschien een koperbaantje van cpu > mem beschadigd door die botsing oid :? Of misschien heb je per ongeluk tegen het geheugen aangeduwd waardoor het ene beetje scheef zit. Haal het er ff uit en zet het er opnieuw in en kijk of het helpt :)
had ik al gedaan, ook met 1 geheugenbank krijg ik dezelfde problemen

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

Laat dan je FSB op 133 Mhz lopen je geheugen op 100 Mhz (iets in de stijl van Hstclck-33 voor het mem of FSB:mem ratio naar 133:100).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• BlackShadow
W3ird_N3rd schreef op 03 september 2002 @ 20:07:
Laat dan je FSB op 133 Mhz lopen je geheugen op 100 Mhz (iets in de stijl van Hstclck-33 voor het mem of FSB:mem ratio naar 133:100).
bedoel je dan de fsb clock op 100 zetten en de fsb overclocken naar 133?

• BlackShadow
nee dus, ik heb even gezocht op "Hstclck-33" maar hier kom ik enkel problemen tegen die een helemaal nieuwe proc plaatsten.

kan iemand me verder helpen met die Hstclck-33 of een andere oplossing??

EDIT
Zou mijn voeding de boosdoener zijn? Ik heb momenteel een 300W voedinkje (standaard voeding, niks speciaals...)
/EDIT

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BlackShadow schreef op 03 september 2002 @ 20:16:
[...]

bedoel je dan de fsb clock op 100 zetten en de fsb overclocken naar 133?
Nee, ik bedoel je FSB op 133 Mhz en je geheugen onderclocken naar 100 Mhz.

• BlackShadow
W3ird_N3rd schreef op 03 september 2002 @ 21:26:
[...]

Nee, ik bedoel je FSB op 133 Mhz en je geheugen onderclocken naar 100 Mhz.
Stel dat de pc dan opstart, wat helpt dit mij dan vooruit?
(ik heb hiermee geen ervaring, gewoon een vraag, niet verkeerd opnemen dus :))

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BlackShadow schreef op 03 september 2002 @ 21:29:
[...]

Stel dat de pc dan opstart, wat helpt dit mij dan vooruit?
(ik heb hiermee geen ervaring, gewoon een vraag, niet verkeerd opnemen dus :))
Nou, dan is je mem waarschijnlijk gaar of iets in die buurt. Draai ook memtest eens - www.memtest86.com

• BlackShadow
W3ird_N3rd schreef op 03 september 2002 @ 21:44:
[...]

Nou, dan is je mem waarschijnlijk gaar of iets in die buurt. Draai ook memtest eens - www.memtest86.com
maar ik geraak ook niet in windows wanneer mijn hekle systeem op 100mhz draait.
op 100mhz gaat (in bios dus) de temperatuur in enkele minuten naar 47°C

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BlackShadow schreef op 03 september 2002 @ 21:49:
[...]

maar ik geraak ook niet in windows wanneer mijn hekle systeem op 100mhz draait.
op 100mhz gaat (in bios dus) de temperatuur in enkele minuten naar 47°C
Draai met de hele sys @ 100 Mhz eens memtest?

Mijn Athlon XP staat ook in no-time op 50 graden hoor.. In het bios..

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-02 15:06

Nessuno

io sono nessuno

ff vraagje die mischien overbodig is maar je weet het nooit
zit de cooler er recht op ???
die zal man dingen staan nl niet echt bekend om het goede koel vermogen maar om de stilte en daar bij komt dat als de cooler scheef zit hij minder koeld wat weer een verklaring zou kunnen zijn voor je problemen
(koelpasta allleen op je core aanbrengen en niet over je hele proc is niet echt goed voor hem)

Na rose e cient spin

• BlackShadow
hij werd met de standaard koeler maar 51° idle fsb @ 140Mhz.
Normaal zou de zalman beter moeten koelen dan dat standaard koelertje toch??
ik ga nu de memory test eens runnen.

koelgel is enkel op men core...

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

KneoK

Not in a million lightyears

Zalman koelertjes staan niet bekend om de overclock prestaties maar op standaard FSB moet 'ie toch wel aardig z'n best kunnen doen. ZEKER op 100 MHz FSB...

Maarruh, probeer toch je geheugen eens te testen met memtest86. Hiervoor hoef je helemaal niet te booten naar Windows...

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt maar het schijnt dat je een installer krijgt die zichzelf op een diskette uitpakt.
Dus gewoon op de machine waarmee je nu deze berichten post ff memtest86 downloaden, diskette maken en met je eigen machine met die diskette opstarten...

• BlackShadow
ik heb hiernet de memtest gedaan en deze gaf geen errors

• BlackShadow
ik geraak momenteel in windows, fsb @ 100mhz en geheugen instelling op Hstclck.

cpu @ 1250mhz 47°C idle

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Een klein beetje off tipic, maar stel, mijn cooler zit lekker vast geplakt op de core. Dus de koelpasta zit er al een tijd op en denk dat hij lijm geworden is :)

Ik las net al, dat wringen geen goed idee was. Stel, ik heb de beugels losgemaakt en de cooler zit alleen nog maar op de core 'geplakt'. Kan ik dan het coolblok aanpakken en het rustig en voorzichtig om zijn as draaien? Dus niet kantelen, maar recht op de core, een beetje rechtsom en daarna weer linksom draaien. Mag zoiets? Of hoe kan ik anders het beste een 'plakkende' cooler verwijderen?

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

• BlackShadow
normaal als je de beugels los hebt kan je de koeler er gewoon afnemen. Ik heb even moeten wringen om de beugels los te krijgen...
mijn koeler stond er iets langer dan een jaar op en de koelgel plakte helemaal niet (toch niet zoals lijm zou plakken)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BlackShadow schreef op 04 september 2002 @ 13:50:
ik heb hiernet de memtest gedaan en deze gaf geen errors
Wel minstens 6 uur laten draaien he?

• BlackShadow
W3ird_N3rd schreef op 04 september 2002 @ 18:19:
[...]

Wel minstens 6 uur laten draaien he?
6uur??

ik ga eerst eens proberen met een betere voeding. daarna ga ik die test eens doen.

Verwijderd

Die zalman is nie zo breed als de socket. Dus je kan ook eerst de clip los maken en dan de proc los maken. Dan kan je wat fijner kijken. Is toch.... Mijn zalman val took nie helemaal over de socket. Ik kanhem op die manier ook los halen. Maar dha zal nie nodig zijn :)

• BlackShadow
Na enkele dagen startte alles terug normaal op :?
maar als ik mijn fsb opvoer naar 140Mhz (wat voordien het geval was) loopt hij vast...
hoe kan dit? (er is niets aan mijn systeem veranderd, juist de andere cpu-koeler en 3 casefans erbij)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BlackShadow schreef op 08 september 2002 @ 18:35:
Na enkele dagen startte alles terug normaal op :?
maar als ik mijn fsb opvoer naar 140Mhz (wat voordien het geval was) loopt hij vast...
hoe kan dit? (er is niets aan mijn systeem veranderd, juist de andere cpu-koeler en 3 casefans erbij)
Misschien vind je cpu het niet leuk om harder te werken dan waar ie voor bedoeld is.

• BlackShadow
W3ird_N3rd schreef op 08 september 2002 @ 18:48:
[...]

Misschien vind je cpu het niet leuk om harder te werken dan waar ie voor bedoeld is.
en het tijdperk voor de zalmankoeler wou hij dat dan wel? :)
hoewel hij dan veel meer zweette dan nu met de zalman (2000+ @ 2000+: idle @ 42°C)

• BlackShadow
kan echt niemand mij hierbij helpen?
ik zal even mijn probleem samenvatten:
Na het plaatsen van mijn zalmankoeler startte het systeem niet meer op op 133mhz fsb, na enkele dagen proberen deed het systeem het terug zonder iets te wijzigen. Ik heb toen een paar dagen gegamed enzo om te zien of de pc stabiel liep. dit alles verliep goed maar nu kan ik mijn fsb niet naar 140mhz zetten wat met mijn vorige koeler (en dus ook voor de problemen na het installeren van de zalman) geen probleem was.

Weet iemand hoe ik kan achterhalen welke hardware hier het probleem vormt, of post ik dit probleem beter bij "Die-Hard Overclocking & Cooling"?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BlackShadow schreef op 08 september 2002 @ 18:51:
[...]

en het tijdperk voor de zalmankoeler wou hij dat dan wel? :)
hoewel hij dan veel meer zweette dan nu met de zalman (2000+ @ 2000+: idle @ 42°C)
Misschien is je cpu gewoon "op"? Versleten?

Dat kun je wel krijgen van OCen. Zolang het op default speed goed draait is het goed lijkt me.

• jeffreystegeman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11-2002
misschien moet je de bios ff resetten. door de stekker en batterij eruit te halen. dan ff op powerknopje klikken. dan de stekker erin en nog eens doen. als laatste de batterij erin en als goed is staan nu de fabrieksinstellingen weer op de oude plaats.

probeer nu eens op te starten

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
de zalman temp's zijn gewoon goed zo hoor...
check sig voor mijn temp's

maar ik snap je drukte over die koeling niet?
47 is toch een hele mooie idle temp???
net of je systeem minder gaat presteren van die paar graden...

maar verder kan ik je niet helpen.

• BlackShadow
ik heb helemaal geen problemen met de temperaturen, ik ben er zeer tevreden over eigelijk.
alleen wil ik mijn systeem terug overclocken....

Bios reset wil niet helpen, dit heb ik verschillende keren gedaan voor mijn pc terug te doen starten na de installatie van de zalman.

het is bijna onmogelijk dat de proc al zou "op" zijn, ik heb deze processor nog geen jaar en hij heeft nooit op extreme waarden gedraaid, max 140 fsb omdat mijn 3com niet hoger toeliet

• Ivorijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 09:05
Ik wil niet veel zeggen maar een Zalman kan heel goed koelen. Ik heb een goede airflow in mijn kast en de kleine koeler (3000 variant) van zalman. Een 1800+ @145 Mhz wordt niet warmer dan is standaard rond de 45 graden, dus dat is heel netjes...

Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500

Pagina: 1