Format C: geeft melding -> HD kapot of nie?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Ik heb een oude HD en die wil ik plaatsten in een oud systeempie. Nix aan de hand denk je. Ff Fdisken (doet ie gewoon) maar als ik format C: doe dan krijg ik de volgende melding:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het medium is ongeldig of spoor 0 is
beschadigd. De schijf is onbruikbaar. Het formateren is beëindigd[/quote]Okay .. nu hoor ik het dus op te geven maar ik geef niet zo snel op;) wie weet hoe ik di9t probleem op kan lossen? Tiz een 1275MB IDE schijf kan ik dan een Low level format uitvoeren of kan dat al1 bij SCSI? en als het kan hoe doe ik dat dan?

Enfin alle hulp die ik kan krijgen met als doel het weer draaiend krijgen van dat kreng is welkom:)

reality is for people with no imagination

Verwijderd

Wel goed ingesteld in je BIOS?

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Yep gewoon geautodetect. En ik kan fdisken dus in het bios moet ie dan wel goed staan

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

hmm... ik geef je weinig hoop... je KAN een low-level format proberen (hij doet het nu toch al niet), maar ik denk niet dat het helpt...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Volgens mij is die HDD echt kapot, ik heb dit namelijk al 'ns eerder meegemaakt, en die HDD was toen echt gewoon afgeschreven. Als dat track 0 ofzoiets beschadigd is, dan wil dat zeggen dat de FAT kapot is, en die is niet meer te repareren :( (zoals bij andere bad-sectors).

Verwijderd

Je hebt mode LBA, LARGE en NORMAL. Meestal staat de mode op LBA, alleen bij oudere schijven werkt dat soms niet. Probeer de mode eens op NORMAL te zetten in je BIOS.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je een low level format doet kun je de HDD daarna volgens mij weggooien.

Je kunt proberen de partitie iets kleiner te maken en dan op een andere plaats te zetten, zodat je misschien wel een goed spoor 0 hebt.

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
ik ga nu ff met die partitie grootes klooien maar hoe doe je dan een lowlevel format uitvoeren? is dat een speciaal proggy ofzow?

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer dit maar eens, het heeft namelijk vaak te maken met je mbr

ga naar msdos
dan
fdisk /mbr

als de schijf niet de c schijf is moet je

fdisk /cmbr typen

Succes

en anders heb je mischien nog garantie
welk merk is het overigens?

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Probeer eerst maar es een nieuwe MBR aan te maken voor je met Low-level format (iets wat alleen door intens oude biossen ondersteund wordt) gaat klooien.
Meestal is bij deze error gewoon de Master Boot Record naar de h**ren en kun je met een goed partitioneer programma de MBR of bootsector van een partitie herschrijven.

Als dit het niet is, kan bij hele oude schijven een low-level format uitkomst bieden, maar dit is echt een allerlaatste nood oplossing. Bij je nieuwe 18,3GB Barracuda moet je het iig maar uit je hoofd laten!

• itsme
  • Niet online
doe NOOIT een lowlevel format
dan doet ie t zeker niet meer betrouwbaar !!!

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>doe NOOIT een lowlevel format
dan doet ie t zeker niet meer betrouwbaar !!![/quote]*Bullshit*

Oude hardeschijven kunnen er best tegen, maar garantie dat het lukt zou ik idd niemand durven geven.

• itsme
  • Niet online
De in de bios ondersteunde lowlevel format is verkeerd je moet een tool van de fabrikant gebruiken die doet het nl wel goed

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:01
Gewoon je hardeschijf handmatig instellen en dan op NORMAL mode en niet LBA..Gaf vroeger ook problemen met mijn oude pc...

https://wren.co/join/Devian

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

*Bullshit*

Ik heb het vroeger (386/486-tijd) vaak genoeg zonder problemen gedaan.

Virussen? Scan ze hier!

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Okay... LL format laat ik wel uit mun kop dan:)

Garantie iz het allang nie meer... tiz er 1 van rond 96 (seagate) kep hem net gepartitioneerd in 2 schijven van 10 en 1205 mb groot. Nu kan ik wel formateren en bij beide schijven kreeg ik tijdens het formateren: Bezig met poging cluster ***** te herstellen hopen dat het goed gaat. Hierna maar ff dat /mbr proberen kan niet geschoten is altijd mis:)

• itsme
  • Niet online
met een 80 MB schijfje ja maar niet met 1 van 1 gb en ik kan het weten, na een lowlevelformat met de tool van seagate zelf deed hij het pas weer.

Verwijderd

Wat ik wel eens geprobeerd heb is het volgende:

Kheb vroeger altijd in een computerwinkel gewerkt daar hadden we dus ook een hele stapel oude hdd's die getest moesten worden... dus ff aansluiten, autodetect, fdisken en formatteren da was voldoende. Als er nou een tussen zat die niet eens gedetecteerd werdt gaf ik hem aan mijn baas die wist daar wel iets op zei hij. Hij pakte die hdd en gooide hem met een 3 dubbele salto en 5 twists op de grond... AAAARGH wat doe je nu? Nix aan de hand probeer hem maar eens ik dat ding aansluiten en.... verrek hij wordt gedetecteerd! FF fdisken en formateren, ja wel met een paar bad sectors...

Dus dat is ook nog een oplossing, maar let op gooi wel met een goeie techniek: 3 dubbele salto en 5 twists

• itsme
  • Niet online

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Ben nu bezig met downen van die seagate tool maar ik ga vanaaf wel verder met pogingen wagen,.... ik vertrel wel hoe het gegaan iz

• itsme
  • Niet online

Pagina: 1