snelste hd settings.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik ben programmeur en wil graag het laatste druppeltje uit mijn IBM 60gxp schijf halen. Op welke manier kan ik dit voor win 2k het beste doen? Ik heb dus erg veel kleine bestanden (van rond de 5-10kb) die ingelezen moeten worden en er worden nog meer gecompileerde bestanden aangemaakt.

Ik heb al even wat zitten zoeken naar verschillen tussen NTFS en FAT32, maar ik heb geen antwoord gevonden op mijn specifieke vragen. Welk filesysteem kan ik dus het beste gebruiken, en met welke settings kan je er het meeste uithalen.

• Gerwin
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Ik gebruik altijd voor dat soort dingen SpeedDisk van Symatec. Hiermee kun je bestandjes die je heel veel gebruikt aan het begin van de schijf zetten. Bestanden die minder vaak gebruikt aan het einde. Etc. etc. Het helpt enorm qua snelheid omdat bestanden gewoon beter georderd worden. Misschien heb je daar iets aan.

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
NTFS met een hele kleine cluster-size; alleen zul je om dit te doen wel opnieuw moeten formateren...

• Alarmnummer
Dat vind ik geen probleem. Ik werk nu met een build tool: ANT en een speciale java extensie en verder worden iedere keer alle files gecompileerd. Je bent iedere keer 6 a 7 sec kwijt om al je sources gecompileerd te krijgen en naarmate het project groter begint te worden begint het me een beetje te irriteren,

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 13:36
FAT32 is iets (lees: niet merkbaar) sneller dan NTFS, maar heeft veel nadelen (snellere fragmentering, geen files groter dan 2GB etc.). Ik zou dus gewoon NTFS met een kleine clustersize en een defragmentatietool (SpeedDisk van Symantec is idd erg goed) gebruiken.

Ligt het niet gewoon aan je geheugen? Of je processor? Compileren is namelijk sterk afhankelijk van processorsnelheid. Misschien is het ook iets om met RamDiskNT te werken. Zorg je dat al je source-files in die Ramdisk zitten. Die source files zijn vaak niet zo groot. Een ramdisk is natuurlijk vele malen sneller dan welke harddisk dan ook.

Dato DUO synth voor twee

• Alarmnummer
Computer is snel zat xp1800 + 1536 mb geheugen.

Maar ik zal hem even naar NTFS omzetten en daarna speeddisk even installeren. Kijken of het wat sneller gaat.

Verwijderd

Ja zoals hierboven gezegd, bv NFTS dan Block Size van 8 KB, Cache op Write -Back als je geheugen kunt instellen voor je built tool

Verwijderd

1536 mb geheugen....pffffff...... wel cool....

• Alarmnummer
Pff.. tis leuk maar ik heb tot nu toe niet meer dan een gig gebruikt (en dan moet je al vrij gek doen). En helaas is het nu ook vrij vervelend om over te stappen op een ander mobo+geheugen.

Zou zelf liever overgaan op ddr400 ofzo of anders rambus.

Verwijderd

Als ik jou was kocht ik gelijk een prof scsi raid controller met bv. 16 MB Cache+ 2 scsi schijven van 9 gig of kleiner, zijn niet zo duur,dan kun je alles hardwarematig instellen op je controller.
Dit is nooit verloren want je kunt het altijd overzetten op een niew systeem,heb je jaren geniet van als je eenmaal goede prof. app. hebt.
Betaalbare scsi controllers vind je hier:
www.scsi4me.com

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

NTFS is ook een stuk sneller dan Fat32 als je veel bestanden in 1 directory hebt. Als je een bepaald bestandje wilt openen, dan moet Fat32 van A...Z de index doorzoeken totdat je bestand is gevonden. NTFS doet een binary search, en heeft dus een stuk sneller het bestand voor je opgezocht.

NTFS zet kleine bestanden gewoon in de FAT, waardoor de schijfkoppen minder ver hoeven te bewegen. Maakt 't ook wat sneller.

[edit] Is een ramdisk niet een optie?

Siditamentis astuentis pactum.

• Alarmnummer
Ik werk zometeen 50% en studeer 50% en dan heb ik geen bakken met geld over (helaas.. anders leek me zo`n 15k toeren cheatah schijf me wel iets).

• Alarmnummer
Hmmzz.. ik zie dat ik niet al te veel opties heb in mijn standaard format menu. Raden jullie mij nog een (gratis) tool aan met degelijke format/instel opties?

[edit]
pff.. dom dom.. command prompt :D

• David
  • Laatst online: 29-03 13:36
Alarmnummer schreef op 03 september 2002 @ 18:33:
Pff.. tis leuk maar ik heb tot nu toe niet meer dan een gig gebruikt (en dan moet je al vrij gek doen). En helaas is het nu ook vrij vervelend om over te stappen op een ander mobo+geheugen.

Zou zelf liever overgaan op ddr400 ofzo of anders rambus.
DDR400 is niet echt om vrolijk van te worden (is nog geen officiële JEDEC standaard). Als je echt geld teveel hebt kun je PC1066 Rambus-geheugen nemen (dual channel: helemaal :9~).

Je hebt veel geheugen. Neem dus gewoon een Ramdisk van 500MB ofzo (je zegt zelf dat je nooit meer dan 1GB hebt gebruikt). Daar is vast wel gratis software voor.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

DiMension schreef op 03 september 2002 @ 18:20:
FAT32 is iets (lees: niet merkbaar) sneller dan NTFS, maar heeft veel nadelen (snellere fragmentering, geen files groter dan 2GB etc.). Ik zou dus gewoon NTFS met een kleine clustersize en een defragmentatietool (SpeedDisk van Symantec is idd erg goed) gebruiken.

Ligt het niet gewoon aan je geheugen? Of je processor? Compileren is namelijk sterk afhankelijk van processorsnelheid. Misschien is het ook iets om met RamDiskNT te werken. Zorg je dat al je source-files in die Ramdisk zitten. Die source files zijn vaak niet zo groot. Een ramdisk is natuurlijk vele malen sneller dan welke harddisk dan ook.
hm? waarom heb ik dan een file van 6 gig op me fat32 gehad?

Verwijderd

Misschien staat hier ook wat nuttigs :

harddisk sneller maken

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Probeer eens met MSCONFIG bij Start->Uitvoeren je geheugen te halveren 768MB dus en dan je Swapfile naar 2.5x je geheugen te zetten....
Gigantische verschillen merk je dan...
Als je veel geheugen gebruikt kan het zijn dat je Pc soms traag loopt vanwege de grote hoeveelheid

Verwijderd

Het probleem is Ant, de java VM moet worden opgestart etc. Je kan beter makefiles gebruiken. Ant is wel mooi, maar ik vond het te langzaam, ik heb nog wel iets geprobeerd om vanuit een al draaiende java VM ant op te starten, maar nooit afgemaakt. Succes met makefiles :)
Pagina: 1