crashes en ander vreemd gedrag

Pagina: 1
Acties:

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 23:23
Mijn computer crashed de laatste tijd als die onder linux zit. Mijn computer crashed helemaal zelfs met ssh is er geen verbinding meer te maken maar het scherm blijft hangen ook onder x. De crash gebeurt tijdens compile (van de kernel in dit geval) en als ik een divxje probeer te kijken.
Ik heb geprobeert een nieuwe kernel te compilen maar dan crashed mijn computer. Ik heb toen ff hier gekeken en wat tips opgevolgt (memtest & logs) maar memtest blijft ook hangen en in de logs staat niks :(

onder windows heb ik er geen last van. weet iemand wat het kan zijn ???

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Verwijderd

mmm, eerst de post beter lezen. sorry.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2002 18:08 . Reden: had ie al gedaan ]

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kernel compiles en memtests die crashen duiden toch wel heel erg sterk op brak geheugen.
Welke Windows versie draai je dan? Win9x is veel minder gevoelig hiervoor (waardoor je het ook minder snel merkt).

• zerok
ik draai winxp die crashed wel met tiberian sun en red alert2 maar ook na 5 min toen dacht ik al aan het geheugen. Dat ik er verder niet aan dacht was omdat een ander persoon ook met winxp crashes had met dezelfde spellen.

Is er anders onder windows een progie om mijn geheugen te testen dan kan ik kijken of ik dan ook een crash krijg enzo.

[ Voor 0% gewijzigd door zerok op 03-09-2002 19:22 . Reden: was ff wat vergeten ]

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Je zou ook nog kunnen proberen die kernelcompile of memtest uit te voeren in de console (dus helemaal geen X draaien), dat zou X als eventuele oorzaak uitsluiten.

Verder: je kunt niet meer inloggen met ssh, maar replied je computer nog wel pings?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:23
memtest86 is toch echt het enige proggie wat goed zn werk doet/kan doen, omdat ie al het geheugen kan adresseren voor read&write zonder dat (normaliter) de stabiliteit in het gedrang komt (als je dus de bootflop gebruikt). Wat je zou kunnen proberen is je geheugen modules een voor een te swappen/eruit te laten en dan te testen, ben je er 'zo' achter welke module loopt te bokken..

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
memtest86, dit draait helemaal zonder OS. Als dat fouten aangeeft in je geheugen, moet je er bankjes uitslopen tot 'ie dat niet meer doet...

Met brak geheugen gaat je computer niet werken natuurlijk :)

• zerok
Jelmer barhorst & wilke --> oke heb net mijn geheugen lopen swappen en op allebei blijft die hangen :( kan het nog ergens anders aan liggen dat die blijft hangen of is dat alleen door slecht geheugen? en hoe kan het zijn dat het opeens brak is geworden? Voor de vakantie was alles nog goed en stabiel toen ben ik op vakantie gegaan. Mijn computer ff niet meer aangeraakt en toen ik terug was deed alles het nog ff goed (maar heb niet een lange tijd kunne testen) en nu opeens doet die vaag. We hebben we een keer gehad dat de aardlek eruit sloeg door onweer in de buurt (en dat verdenk ik nu). Toch vreemd dacht dat het aan de software lag.

deadinspace --> ik heb de laatste keren zonder x gedraait en zonder frame buffer maar dat mocht niet helpen. Dat pingen heb ik niet uitgetest maar wanneer de andere computer weer vrij is zal ik dat ff uittesten.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, en heb je die memtest86 floppy geprobeerd? Als het daarmee fout gaat ligt het blijkbaar niet aan de geinstalleerde software (omdat die floppy 100% onafhankelijk draait).

Verwijderd

heb je verder aan je hardware geprutst? Overgeklokt mobo, processor, videokaart?

• zerok
Ik heb ooit eens mijn computer geoverclocked maar het geheugen hield dat niet echt lekker dus heb ik het maar weer terug gezet en dat is al weer een paar maanden geleden.

Wat ik wel vreemd vind van de crash van memtest is dat het programma er toch voor is om fout geheugen te vinden? wrom loopt het programma dan vast als die iets vind en geeft die niet gewoon een error?

Verwijderd

Het programma nestelt zichzelf in je RAM en checkt dan al je RAM. Als dat nestelen al verkeerd gaat, crasht het. :Y).

Verwijderd

Volgens mij kan memtest86 zichzelf relocaten naar een stuk dat goed werkt?
/me weet het niet zeker :)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met XP, maar verdenk toch zwaar mijn HD.

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

Als memtest86 crasht, dan zou ik eens ee bankje er uithalen een kijken wattie doet, crashtie dan nog, ander bankje erruit, enz.
Je zou ook je harddisk eens op badblocks kunnen testen, read mode hoor! anders erase je hem.
(ik zag ook ergens non destructive write test, maar dat vertrouw ik niet :P

Maybee we are alone... After all.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Als memtest86 errors geeft, en zeker als hij zelf crasht: Het kan ook aan je mobo of CPU liggen, want die zijn natuurlijk *ook* nodig als je je geheugen gebruikt (of test). Dat staat btw ook op de memtest86 site.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Dit lijkt me overduidelijk een vet hardware-probleem.

Remedie:

1. Alles eruitslopen behalve geheugen, proc en videokaart
2. Niks overklokken (had je ook niet, OK)
3. Memtest86 draaien (vanaf die diskette). Crasht of vind fouten? Dan is ofwel je mem, of je moederbord, of je processor gaar (in volgorde van afnemende waarschijnlijkheid)
Stap 1 is dan: geheugenbankjes 1 voor 1 los proberen (dus met maar 1 bankje tegelijk). Als dat niet werkt, geheugen uit een andere compu slopen (dat daar goed werkt) en dat proberen.
Als dat nog niet werkt, heb je echt een probleem. Dan is stap 2: andere processor proberen (lastig, ik weet het, moet je maar net aan kunnen komen). Of met mobo + proc naar een winkel gaan en ze het laten testen.

Mocht het tijdens een van de stappen wel weer werken, dan langzaam weer hardware toevoegen en kijken of alles blijft werken. Een minimum-test om te kijken of alles nog 'werkt' is dat memtest86 2-3 runs draait zonder fouten te vinden, daarna kun je proberen Linux of Win2k/XP te booten en een spel te starten of whatever.

En ja, dit is een rotklos, je kunt het ook door een winkel laten doen en er veel geld voor neertellen en er weken op wachten. Sterkte ermee! :P

• zerok
IK ben weer eens verder gegaan met testen. Omdat ik mijn harde schijf verdacht heb ik die er uit gehaald (en cd en cdr) en nog eens getest. resultaat = :'( weer hangen.

als iemand er wat mee kan heb ik ff wat info opgeschreven van memtest.

code:
1
2
3
4
5
6
test #4
testing 96K-384M 284M
pattern: ffffbfff

walltime cached rsvdmem memmap   cache ecc test pass errors eccerrs
0:18:12   384       64K        e820-std   on      off  std    0      0            0

De test crashed wel steeds rond het zelfde moment ergens in 18e minuut.

Ik ben bang dat ik ergens geheugen gaat kopen/bestellen

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16
Hmm, memtest crashed tijdens de tests?
Lijkt me niet dat memtest crasht als geheugen niet goed is, eerder dat het mobo crashed omdat hij OF niet bij het geheugen kan komen door een fout in het mobo zelf OF omdat hij niet met een fout in het geheugen weet om te gaan.

Dus het is nog niet 100% zeker dat het het geheugen is.

Verwijderd

gooi eens even in je bios de quick boot uit.. dan krijg je sowieso een simpele mem test
daarnaast probeer je bios zo basic mogelijk in te stellen (load failsafe defaults).. dus geen fast write, fast command en agp4x aanzeten tevens even je geheugen van spd timing afhalen en gewooon op cas3 zetten
Hierbij ga ik er even van uit dat je de raad van Wilke al had opgevolgd
je hebt geen harde schijf nodig om je geheugen te testen
probeer t dan nog eens
b.t.w. hoeveel dingen heb je er in hangen en hoe zwaar is je voeding?

• zerok
damusic2me:
Ik heb verder de tests van wilke opgevolgd en iedere keer keer crashde die weer. IK heb alleen niet mijn proc en mobo kunnen testen. verder heb ik in mijn bios geen bijzondere functies om mijn comp te versnellen ingeschakeld. Wat ik nu het vreemde vind is dat die het eerst wel goed deed en opeens vaag begon te doen (was wel na zwaar onweer hier in de buurt)

MikeN:
Het leek mij ook al vaag dat memtest crashed als het geheugen niet goed is want daar moet die naar zoeken. maar ja de computer blijft af en toe een mistery :)

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op de C't cd-rom staat het ctramtst programma dat het geheugen test vanuit het geheugen van je video kaart zodat het niet kan crashen door de zelfde fouten die het op moet sporen :)
Het is helaas wel een duitstalig programma en door het gebruik van het video geheugen traag.
Je kan het ook hier downloaden.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• zerok
oke bedankt voor alle adviese maar heb het probleem al ontdekt. De fan van mijn proc was een beetje stuk :) dus waarschijnijk heeft mijn computer een week zonder fan gedraaid. Het duurde wel een hele middag voordat ik er achter wat dat het mijn proc was en toen nog een uur voordat ik eens ging kijken naar mijn fan maar ik ben er uit.

maar iig bedankt

Pagina: 1