Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
het makkelijkst is het om een kroonsteentje te gebruiken om de doorgeknipte draden weer te verbinden
KroonsteentjesGonarch schreef op 03 september 2002 @ 17:49:
dat kan.
het makkelijkst is het om een kroonsteentje te gebruiken om de doorgeknipte draden weer te verbinden
Gewoon even solderen. Scheelt ruimte en geeft een lagere weerstand.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Tsja, maar ik heb niet 1-2-3 een soldeerbout tot mijn beschikking. Maakt die hogere weerstand nog veel uit, ik bedoel, wat krijg je dan, minder voltage ofzo?Gewoon even solderen. Scheelt ruimte en geeft een lagere weerstand.
Doorknippen dus en vervolgens solderen houdt t ook netjes en schoon, want kroonsteentjes nemen wat veel ruimte in enzo
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
nee, gewoon doorknippenTerraGuy schreef op 03 september 2002 @ 18:10:
Is dat ook DE manier, doorknippen, of gaat het bij andere voedingen anders?
even over het eigenlijke onderwerp:
Ik heb die kast ook, en ik heb die fan in de voeding gewoon op 7v gezet(zwarte draad op de 5v lijn aansluiten). De voeding wordt zo niet te heet, en hij is toch redelijk stil.
Kan dat zomaar? Hij wordt al zo warm nu, vind ik, niet loeiheet ofzo, maar toch wel lekker om je poten bij te verwarmen.even over het eigenlijke onderwerp:
Ik heb die kast ook, en ik heb die fan in de voeding gewoon op 7v gezet(zwarte draad op de 5v lijn aansluiten). De voeding wordt zo niet te heet, en hij is toch redelijk stil.
Ennuh, om vast even op de zaken vooruit te lopen, wat is de 5v lijn, welke kleur is dat?
(heb ik in elk geval een keer gedaan, dan heb je een stuk meer toeren, want vanuit de voeding kreeg de fan 7 volt, toen heb ik em met een andere fan vervangen en gewoon op de voeding aangesloten
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
Als je er een stille papast fan inzet is er ook minder airflow, en wordt ie dus ook warmerTerraGuy schreef op 03 september 2002 @ 18:15:
[...]
Kan dat zomaar? Hij wordt al zo warm nu, vind ik, niet loeiheet ofzo, maar toch wel lekker om je poten bij te verwarmen.
Ennuh, om vast even op de zaken vooruit te lopen, wat is de 5v lijn, welke kleur is dat?
Ik denk dat de meeste warmte uit je kast komt, en niet door je voeding wordt geproduceerd.
De 5v lijn is te herkennen aan de rode draden.
Een Papst fan zit technisch wat beter in elkaar dan zo'n el cheapo prutdingetje, bij dezelfde geluidsproduktie heeft een papst daarom meer airflow.SH007 schreef op 03 september 2002 @ 18:18:
Als je er een stille papast fan inzet is er ook minder airflow, en wordt ie dus ook warmer
Hmz, ik dacht dat soldeerbouten tot de Persoonlijke Standaard Uitrusting behoorde van elke tweakerTerraGuy schreef op 03 september 2002 @ 18:10:
Tsja, maar ik heb niet 1-2-3 een soldeerbout tot mijn beschikking. Maakt die hogere weerstand nog veel uit, ik bedoel, wat krijg je dan, minder voltage ofzo?
ZIjn te halen bij elke Praxis, Gamma of gereedschaphandel hoor. Vergeet niet ook wat soldeertin te halen...
Nee hoor, zal in dit geval geen verschil uitmaken in voltage. Je kunt gewoon een kroonsteentje gebruiken. Neemt alleen wat meer ruimte in en het ziet er niet uit, verder niks
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Dat weet ik ook wel, maar een papst fan kost toch weer zomaar €10, dus waarom zou je een papst fan kopen die even stil is als die originele fan @7v, en misschien 2cfm meer kan verplaatsen?Gonarch schreef op 03 september 2002 @ 18:24:
[...]
Een Papst fan zit technisch wat beter in elkaar dan zo'n el cheapo prutdingetje, bij dezelfde geluidsproduktie heeft een papst daarom meer airflow.
Of gaat hij dan de andere kant opdraaien?
Hij kan maar 1 kant op draaienTerraGuy schreef op 03 september 2002 @ 19:32:
Euh, ik heb 'm open liggen nu, de voeding, is het de bedoeling dat ik de rode & zwarte draad doorknip en kruislings weer aan elkaar draai, of heb ik het verkeerd begrepen?
Of gaat hij dan de andere kant opdraaien?![]()
![]()
Je moet de zwarte afknippen, en die bij het bosje rode draden aansloderen.
Als je goed kijkt zit de rode draad van de fan bij het bosje gele draden vast.
Verwijderd
als je het kroonsteentje niet helemaal goed doet wordt de overgangs weerstand te groot en krijg je kortsluiting en dat soort dingen (heb het ook gehad met de Tamiya stekkers van mn RC-auto) en dat is niet zo bevoordelij kvoor je compu maar dat zla je vast wel snappenTerraGuy schreef op 03 september 2002 @ 18:10:
Tsja, maar ik heb niet 1-2-3 een soldeerbout tot mijn beschikking. Maakt die hogere weerstand nog veel uit, ik bedoel, wat krijg je dan, minder voltage ofzo?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
dit lijkt me wel een makkelijke (en dus goede) oplossing voor mij.Ik heb die draadjes gewoon aan elkaar gedraaid, plakbandje er omheem voor de isolatie
maar is dit wel goed?
Verwijderd
Ja ik doe het ook altijd, ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Werkt perfekt.SaiBork schreef op 05 september 2002 @ 00:31:
[...]
dit lijkt me wel een makkelijke (en dus goede) oplossing voor mij.
maar is dit wel goed?
Verwijderd
Na eerst per ongeluk een geel draadje doorgeknipt te hebben (
En het werkt geweldig! M'n pc is een stuk stiller geworden, nu hoor ik de fan van m'n proc erboven uit (maar van die draadjes blijf ik lekker af
En dan nu nog de duurtest: wordt het niet te heet van binnen.. maar ik geloof dat er wel een beveiliging in m'n voeding zit, want ik heb een jaartje geleden een deken over m'n pc heen gegooid (waardoor alles echt heet werd) waarna hij na een uur uitviel en pas na een half uur weer aan wilde (met een case temp van 50 a 60 graden
In ieder geval iedereen die nuttige/gouden tips gegeven heeft, enorm bedankt!