Hoe maak je een low-passfilter voor subwoofer?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil graag een extra subwoofer bouwen voor m'n hifi-installatie.
Alleen heb ik daar een low-passfilter voor nodig, ik wil immer dat die sub alleen de tonen tot max. 200 Hz weergeeft.

Nou kan je zo'n ding misschien wel kopen, maar misschien weet iemand een site waar staat uit gelegd hoe je zo'n ding zelf kunt maken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63431

dat is eigenlijk helemaal niet zo erg lastig, alleen moet je een keuze maken op hoeveel db/octaaf je wilt gaan snijden.
Het meest simpelste is een spoel en een condensator.... dit is ( na ik meen ) een 8db/octaaf filter.
Voor de waarde van de condensator en spoel moet ik eventjes kijken die zal ik er later bij zetten met een klein schemaatje .........

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberheaven.nl/cu2/filtertje2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cyberheaven.nl/cu2/grafiekje.gif

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 63431 op 03-09-2002 18:38 . Reden: plaatjes ij geplaats..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32412

als je hem op je sblive kaartje aansluit heb je geen lowpass filter meer nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
THX RCA!!!

boriz, ik wil gewoon die sub aanaluiten op m'n hifi-set, maar alsnog bedankt (ik zal het onthouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
THX RCA!!!

boriz, ik wil gewoon die sub aansluiten op m'n hifi-set, maar alsnog bedankt (ik zal het onthouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Your welcome........
dit filter gaat tot 150 Hz en zal daarna af nemen tot eventjes voor de 200 Hz, zie grafiekje

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
THX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Twee opmerkingen:

1) Met een spoel en een condensator maak je een tweede orde filter, en die zijn 12dB/octaaf.

2) Het plaatje van RCA herken ik als afkomstig van Visaton. Ze komen uit de beschrijving van de UNI-SUB 30 subwoofer. Bedenk wel dat dit een 2-kamer "bandpass" subwoofer is, die van zichzelf (dus zonder low-pass filter) al afvalt boven ca. 150 Hz. Door toevoegen van het low-pass filter krijg je een extra steile afval boven de 150 Hz, maar bij gebruik van dit filter met een andere subwoofer, zal de afval veel minder steil zijn!

Kijk bijvoorbeeld naar de NANO-SUB. Deze subwoofer gebruikt een derde orde filter (18dB/oktaaf), terwijl de afval boven het kantelpunt van 150Hz toch minder steil is dan bij de UNI-SUB 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_DE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 22:12
Kijk maar eens bij http://www.blackdown.org/~hwb/hwb.html, in dit hardwarebook kan je alle filters vinden die je wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan ik dan eigenlijk met het schemaatje van "RCA", van elke speaker een redelijke subwoofer maken?

(bedenkende dat die speaker natuurlijk wel een behoorlijk bereik onder de 200 Hz moet hebben!)

(Het schemaatje werkt overigens wel, ik moet alleen nog een geschikte speaker vinden. De speaker die ik nog had kon niet lager dan 140 Hz, dus daar had ik nix aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben heel blij met alle hulp die ik krijg aangeboden, maar ik kom er nog niet helemaal uit. ;(

- Ik zoek eigenlijk een site waar (van begin tot eind) wordt uitgelegd hoe je zo'n Low-pass filter maakt, en het liefst, in het Nederlands (dat zou helemaal geweldig zijn)

- Die schema's kan ik grotendeels wel begrijpen, maar hoe je IC's en dat soort dingen aansluit weet ik niet precies. (solderen kan ik wel, een aantal componenten herkennen ook, maar daar houdt het wel mee op)

- Ook snap ik het verschil niet tussen bijvoorbeeld een "8 dB/octaaf" en een "12 dB/octaaf". Er zijn zooooo veel verschillende filters, dat ik niet weet welke de beste is!

- Verder weet ik niet of het van belang is of ik een 4 of een 8 Ohm speaker gebruik

HELP!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Ik raad je aan om eens bij de openbare bibliotheek te kijken of je een boekje kunt vinden waar het een en ander uitgelegd wordt over filters.

Korte uitleg:

1) Een eerste orde filter low-pass filter is 6dB/oktaaf. Dit betekent dat boven het kantelpunt van het filter de amplitude van de wisselspanning op de uitgang van het filter halveert bij het verdubbelen van de frequentie (1 oktaaf hoger betekent de dubbele frequentie).
Als bijvoorbeeld het kantelpunt van het filter op 150Hz ligt, dan zal bij 300Hz de amplitude de helft zijn van de amplitude bij 150Hz.

2) De steilheid van een filter is altijd een veelvoud van 6dB per oktaaf.
1st orde = 6dB/oktaaf
2de orde = 12dB/oktaaf
3de orde = 18dB/oktaaf

3) Hoe hoger de orde van het filter, hoe steiler de uitgangsamplitude afvalt boven het kantelpunt.
Onderdrukking van 6dB betekent 0.5x
Onderdrukking van 12dB betekent 0.25x
Onderdrukking van 18dB betekent 0.125x
Onderdrukking van 20dB betekent 0.1x

4) Onderdrukking in dB = 20 x 10log A,
waarbij A de versterking (of verzwakking) van het filter is.

Voorbeeld: 20 x 10log 0.25 = -12
-12 dB betekent een onderdrukking van 12dB

Ik hoop dat ik een klein tipje van de sluier heb opgelicht.

Voor de dimensionering van een passief LC filter maakt het zeker uit of je een 4 of 8 Ohm speaker gebruikt. Een lagere impedantie betekent dat je een kleinere spoel en een grotere condensator nodig hebt, om op hetzelfde kantelpunt uit te komen.

Een probleem bij het berekenen van scheidingsfilters is dat luidsprekers geen constante weerstand (impedantie) hebben. De impedantie is namelijk frequentie-afhankelijk. Wanneer je een woofer in een gesloten kast monteert, dan heeft deze een hoge impedantie bij de resonantie-frequentie (bijvoorbeeld 50Hz), vervolgens daalt de impedantie boven de resonantie-frequentie, en bij verder verhogen van de frequentie neemt de impedantie juist weer toe tengevolge van de zelf-induktie van de spreekspoel. Dit maakt het berekenen zeer lastig.

Wanneer je ervan uitgaat dat de luidspreker een constante weerstand heeft (wat dus niet echt zo is), dan zijn er eenvoudige formules om de waarde van spoelen en condensatoren te berekenen. Probeer het bijvoorbeeld met deze Online Calculator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
weet er misschien ook iemand een link naar een schema van een actief low-pass filter met regelbare frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

aatos schreef op 04 september 2002 @ 22:14:
weet er misschien ook iemand een link naar een schema van een actief low-pass filter met regelbare frequentie?
regelbare frequentie weet ik niet.. kijk voor de gein eens op de site van ultranalog

http://www.ultranalog.com
kijk > jennifer low-pass

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• aatos
gitaarwerk schreef op 04 september 2002 @ 23:40:
[...]

regelbare frequentie weet ik niet.. kijk voor de gein eens op de site van ultranalog

http://www.ultranalog.com
kijk > jennifer low-pass
bedankt voor de link!

helaas werkt dit met buizen en de bijbehorende hoge voedingsspanningen. ik zocht iets simpelers, het moet heel eenvoudig te doen zijn lijkt me, maar ik heb niet genoeg kennis van electronica om het zelf te ontwerpen.

• CornelisJ
  • Niet online
Schema's van actieve crossovers vind je bijvoorbeeld op de actieve filters pagina van Linkwitzlab.
Het kantelpunt van het 12dB/octave low-pass filter is te varieren door de twee weerstanden "R" te varieren. Dit kan in principe met een stereo potentiometer. Voor 4de orde filters is dit niet erg praktisch, want dan zou je een viervoudige potmeter nodig hebben.

Ik neem aan dat er ook IC's bestaan om hogere orde low-pass filters te maken, waarbij je met een enkele spanning of stroom het kantelpunt kunt instellen. Ik zou op dit moment echter geen typenummer weten.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Hier http://sound.westhost.com/bi-amp.htm ook wat info voor de liefhebber (de hel site is wel aardig btw)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Duck-Twacy schreef op 05 september 2002 @ 20:41:
Hier http://sound.westhost.com/bi-amp.htm ook wat info voor de liefhebber (de hel site is wel aardig btw)
btw.. waar ben je op hifi.nl? :P zo rustig ineens

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
CornelisJ schreef op 05 september 2002 @ 20:04:
Schema's van actieve crossovers vind je bijvoorbeeld op de actieve filters pagina van Linkwitzlab.
Het kantelpunt van het 12dB/octave low-pass filter is te varieren door de twee weerstanden "R" te varieren. Dit kan in principe met een stereo potentiometer. Voor 4de orde filters is dit niet erg praktisch, want dan zou je een viervoudige potmeter nodig hebben.

Ik neem aan dat er ook IC's bestaan om hogere orde low-pass filters te maken, waarbij je met een enkele spanning of stroom het kantelpunt kunt instellen. Ik zou op dit moment echter geen typenummer weten.
laat ik uitleggen waar het voor is:

ik heb een actieve sub van harman kardon, echter, deze komt uit een hk dolby setje bestaande uit de sub, met daarin ook de versterkermodules voor de 4 andere speakers, een control center met daarin tuner, cd etc., en 4 losse boxen.

de sub is omgebouwd om als losse actieve sub te gebruiken. de crossoverfrequentie is helaas niet regelbaar. daarom heb ik dus een lowpass filer nodig.

de vraag is: kan ik het onderste gedeelte van dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.linkwitzlab.com/images/protos/LR2.gif

gebruiken als actief filter? of zijn er nog toevoegingen nodig? en is 12db/octaaf genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

gitaarwerk schreef op 05 september 2002 @ 22:31:
[...]

btw.. waar ben je op hifi.nl? :P zo rustig ineens
[offtopic]

http://www.hear.nl/cgi-bi...bb=get_topic&f=3&t=000273

;)

Vraagje, had jij mail ontvangen van hifi.nl toen ze weer in de lucht gingen?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
aatos schreef op 06 september 2002 @ 00:21:
laat ik uitleggen waar het voor is:

ik heb een actieve sub van harman kardon, echter, deze komt uit een hk dolby setje bestaande uit de sub, met daarin ook de versterkermodules voor de 4 andere speakers, een control center met daarin tuner, cd etc., en 4 losse boxen.

de sub is omgebouwd om als losse actieve sub te gebruiken. de crossoverfrequentie is helaas niet regelbaar. daarom heb ik dus een lowpass filer nodig.

de vraag is: kan ik het onderste gedeelte van dit schema:
gebruiken als actief filter? of zijn er nog toevoegingen nodig? en is 12db/octaaf genoeg?
Als ik het goed begrijp wil je het bestaande low-pass filter dat in de de subwoofer zit vervangen door een filter met regelbaar kantelpunt.

In principe kun je het 2de orde actieve low-pass filter daarvoor gebruiken. Je moet dan eerst bepalen tussen welke grenzen je het kantelpunt wilt kunnen instellen, bijvoorbeeld tussen 60Hz en 180Hz. Vervolgens kun je berekenen tussen welke waardes je weerstand R wilt kunnen varieren, en dan kun je de weerstand maken dmv een serieschakeling van een vaste weerstand en een regelbare weerstand. Omdat weerstand R twee keer voorkomt, heb je een stereo potmeter nodig om beide weerstanden tegelijkertijd te kunnen regelen.

Dit zou moeten werken, maar ik meen dat bij subwoofers meestal een steiler low-pass filter wordt gebruikt van 18 of 24 dB/oktaaf, en dan wordt het lastiger om deze regelbaar te maken.

Ik heb hier het tijdschrift Elektuur van april 1996. Daarin staat het ontwerp van een subwoofer met een derde orde low-pass filter, dat via een drievoudige draaischakelaar ingesteld kan worden tussen 4 verschillende kantelpunten.

Vraag anders eens op het Hifi.NL forum, en vraag in de rubriek "Modificatie en zelfbouw luidsprekers" hoe men denkt over een tweede orde filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CornelisJ schreef op 03 september 2002 @ 19:41:
Twee opmerkingen:

1) Met een spoel en een condensator maak je een tweede orde filter, en die zijn 12dB/octaaf.

2) Het plaatje van RCA herken ik als afkomstig van Visaton. Ze komen uit de beschrijving van de UNI-SUB 30 subwoofer. Bedenk wel dat dit een 2-kamer "bandpass" subwoofer is, die van zichzelf (dus zonder low-pass filter) al afvalt boven ca. 150 Hz. Door toevoegen van het low-pass filter krijg je een extra steile afval boven de 150 Hz, maar bij gebruik van dit filter met een andere subwoofer, zal de afval veel minder steil zijn!

Kijk bijvoorbeeld naar de NANO-SUB. Deze subwoofer gebruikt een derde orde filter (18dB/oktaaf), terwijl de afval boven het kantelpunt van 150Hz toch minder steil is dan bij de UNI-SUB 30.
Klopt helemaal , je heb het inderdaad goed herkend........ schaam mij er ook niet voor , en inderdaad, heeft het karaterstiekje ook de waarden van de speaker in zich,

schaam mij wel voor het feit dat ik mij in de db/oct vergist heb........ dank voor de correctie .... van die gene _/-\o_
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Bedenk overigens wel dat een filter een fase-verschuiving oplevert van ongeveer 180 graden. Een 6 en 18 dB/octaaf filter staat dus in tegenfase met een 0, 12 of 24 dB filter. Al naar gelang de filtering van je top-speakers moet je dus de + en de - omdraaien!

[ Voor 0% gewijzigd door DaDaJoker op 10-09-2002 12:42 . Reden: typos ]

Specs? Zie ondertitel...

Pagina: 1