Ik raad je aan om eens bij de openbare bibliotheek te kijken of je een boekje kunt vinden waar het een en ander uitgelegd wordt over filters.
Korte uitleg:
1) Een eerste orde filter low-pass filter is 6dB/oktaaf. Dit betekent dat boven het kantelpunt van het filter de amplitude van de wisselspanning op de uitgang van het filter halveert bij het verdubbelen van de frequentie (1 oktaaf hoger betekent de dubbele frequentie).
Als bijvoorbeeld het kantelpunt van het filter op 150Hz ligt, dan zal bij 300Hz de amplitude de helft zijn van de amplitude bij 150Hz.
2) De steilheid van een filter is altijd een veelvoud van 6dB per oktaaf.
1st orde = 6dB/oktaaf
2de orde = 12dB/oktaaf
3de orde = 18dB/oktaaf
3) Hoe hoger de orde van het filter, hoe steiler de uitgangsamplitude afvalt boven het kantelpunt.
Onderdrukking van 6dB betekent 0.5x
Onderdrukking van 12dB betekent 0.25x
Onderdrukking van 18dB betekent 0.125x
Onderdrukking van 20dB betekent 0.1x
4) Onderdrukking in dB = 20 x
10log A,
waarbij A de versterking (of verzwakking) van het filter is.
Voorbeeld: 20 x
10log 0.25 = -12
-12 dB betekent een onderdrukking van 12dB
Ik hoop dat ik een klein tipje van de sluier heb opgelicht.
Voor de dimensionering van een passief LC filter maakt het zeker uit of je een 4 of 8 Ohm speaker gebruikt. Een lagere impedantie betekent dat je een kleinere spoel en een grotere condensator nodig hebt, om op hetzelfde kantelpunt uit te komen.
Een probleem bij het berekenen van scheidingsfilters is dat luidsprekers geen constante weerstand (impedantie) hebben. De impedantie is namelijk frequentie-afhankelijk. Wanneer je een woofer in een gesloten kast monteert, dan heeft deze een hoge impedantie bij de resonantie-frequentie (bijvoorbeeld 50Hz), vervolgens daalt de impedantie boven de resonantie-frequentie, en bij verder verhogen van de frequentie neemt de impedantie juist weer toe tengevolge van de zelf-induktie van de spreekspoel. Dit maakt het berekenen zeer lastig.
Wanneer je ervan uitgaat dat de luidspreker een constante weerstand heeft (wat dus niet echt zo is), dan zijn er eenvoudige formules om de waarde van spoelen en condensatoren te berekenen. Probeer het bijvoorbeeld met deze
Online Calculator.