[ACCESS] Veldnaam wijzigen met subformulier

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:40
Ik ben in Access bezig om een import programma te maken. D.m.v. een formulier importeer ik ieder text-bestand naar een bestaande tabel. Vervolgens zie ik in dat formulier een subformulier waar de data instaat.

Op dat moment zijn de veldnamen nog als volgt opgebouwd: veld1, veld2, veld3 etc.

Nu wil ik met een dropdownmenu boven ieder veld de veldnaam kunnen veranderen. Dus als in Veld1 de Postcodes zijn geimporteerd, dan wil ik uit de dropdownmenu "Postcodes" kiezen, zodat veld1 ---> postcodes wordt in de tabel.

Is dit mogelijk ? In welke richting moet ik dit zoeken, als het kan ?

Pay peanuts get monkeys !

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dat gaat een hoop code worden... Ik denk dat je beter 2 dropdownboxes kan maken: 1 met de namen van de velden en 1 met de namen die ze moeten krijgen.
Anders kan je het niet goed lay-outen. De ene keer zal een tabel misschien 5 velden hebben en een andere keer weer 10. Dat krijg je niet (makkelijk) voor elkaar.

En het hernoemen van de velden kan je het beste doen met docmd.runsql("ALTER TABLE ....") ipv het Table object.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Dutch_guy
Voor zover ik kan zien, kan ik met ALTER TABLE alleen velden toevoegen en verwijderen, maar niet de naam wijzigen van een al bestaand veld.

Kan jij of iemand anders dit uitleggen?

Heeft iemand anders nog een idee ?

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik ben bang dat Access zulke 'ingewikkelde' dingen niet ondersteund.

Never underestimate the power of

Verwijderd

Kan je niet je recordsource aanpassen op moment dat je een tabel hebt geimporteerd ?
Als je een fixed aantal tabellen kan importeren dan kan je een aantal recordsources voorbereiden en kan je de labels ook nog aanpassen.
De velden in je sub formulier hou je als veld1, veld2 etc.

• Dutch_guy
Iemand nog een idee ? Dit moet toch gewoon kunnen ?

Verwijderd

Shit, ik had je vraag eerst helemaal niet goed gelezen. Nu wel.
Ik denk dat je wel wat hebt aan het TableDef object via DAO (kijk maar eens in de Help).
Daar kan je met de field.name property de naam wijzigen.
Het kost je dan wel wat code, maar het is zeker te doen.
Pagina: 1