[ADSL] Goeie router?

Pagina: 1
Acties:

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Probleem:
Ik ga voor een kennis (via via) een netwerk aanleggen. Hier komen 4 pc's aan het netwerk te hangen en 3 printerns (2 via de pc's en 1 waarschijnlijk via de router). Dit is op zich niet zo moeilijk maar het gaat hier om een Euronet ADSL verbinding icm een SMC Barricade router. Nu weet ik wel dat deze router een 10/100 mbit wan poort heeft maar ik weet niet zeker of deze met het Alcatel (ISDN ADSL) modem kan samenwerken.

Ik heb middels de search gezien dat er mensen zijn die hem icm chello gebruiken en 1 iemand via planet ADSL (euronet en planet lopen beide via MX-stream). De planet verbinding liep dan als volgt (tenminste zo gaat hij wel lopen zoals ik het wil):
code:
1
2
3
*verbinding met mx-stream* === ADSL modem = Router = PC1-4
                                              ||
                                              Printer

Nu lijkt het mij vrij logisch dat dit in principe er wel goed uit ziet maar ik weet dus echter niet of die verbinding van de router via het ADSL modem opgezet kan worden ie. kan dat type router een PPPoE (of hoe heet dat) of een PPTP verbinding opzetten naar MX-stream zonder problemen?

Opsomming van instellingen die ik ken:
IP adres = 10.0.0.150
Subnet = 255.255.255.0 (ik zou normaal gesproken denken 255.0.0.0 maar schijnt niet zo te zijn).
Hostnaam = PC1
Server = 10.0.0.138 (weet ik niet zeker meer)

En dan natuurlijk nog zijn eigen username en password. Ik mis hier echter wel de standaard gateway maar dat kan aan mij liggen (beetje ADSL n00b).

Wat ik zojuist wel heb gevonden via de helppagina's van Planet en ADSL is dat je achter het server adress (dus 10.0.0.138) pc1 moet invullen. Is dat uberhaupt wel mogelijk met deze router?

Overigens laat ik mij zeker adviseren over betere routers die zich wel hebben bewezen op ADSL gebied ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Felicia op 03-09-2002 17:21 . Reden: /code goed gezet ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Verwijderd

kan je niet dat modem ontgrendellen zodat ie 'router' wordt?

Verwijderd

een Draytec 2200E. Heb ik al vaak aangesloten, ook op andere BBNED providers, nooit problemen mee!

• Felicia
  • Nu online
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 18:10:
kan je niet dat modem ontgrendellen zodat ie 'router' wordt?
Kan wel maar aangezien dat abo zakelijk gebruikt wordt en dan de garantie vervalt kiest hij liever niet voor die optie.
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 18:10:
een Draytec 2200E. Heb ik al vaak aangesloten, ook op andere BBNED providers, nooit problemen mee!
OK maar het is dus momenteel een aansluiting via MX-stream bij euronet dus ik weet niet of dat dan een flink verschil is daartussen?

Verwijderd

In dat geval is draytec idd geen slechte keus..

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Draytek werkt perfect met MXSTREAM, maar deze heeft wel geen mogelijkheid om je printer erop aantesluiten zoals je in je diagram suggereert.

• MADSMILE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 09:00

MADSMILE

Perl 4 life

Draytek RULEZZ , Heb er zelf 1 , werkt Perfecto

En ff vergeten te melden , Goede online / mail support . www.draytek.nl

"Perl 4 Life"

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:41

scorpie

Supra Addict

Draytek.. wil je een goedkoper merk? E-tech...
amen.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Edimax BR6004+ zeer goeie keuze draait hier na alle tevredenheid :)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Felicia
  • Nu online
Goedkoop is niet zozeer het punt aangezien die SMC router 195 euro (ex btw) zou kosten is het dus niet zo moeilijk daar onder te duiken maar het is ook niet nodig :P

En ik ga meteen kijken naar de draytek site :)
(trouwens de edimax 6001+ schijnt het ook wel goed te doen of niet?)

Verwijderd

als je een gode router koopt b.v. de vigor2200E doet hij alles wat jij wilt

• M2B
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:14

M2B

Draytek heeft ook de vigor 2300 deze is wel voorzien van een printeraansluiting, dus perfect voor jou :P :9

Verwijderd

Op welke routers kun je eigenlijk ook een printer aansluiten? (usb/serieel)?
Of is dit vrij zeldzaam?
En is een Edimax (BR6004/BR6014) wat? Ik heb nl niet zo'n hoog budget (€100, evt meer)..

• M2B
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:14

M2B

Of is dit vrij zeldzaam?

Bij de draytek vigor 2300 zit er een standaard printerpoort op dus geen usb aansluiting, of het zeldzaam is weet ik niet ik denk dat er ook wel andere merken zijn die ze hebben.

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

DrDrax

Bacdafucup

Jaja draytek is goed spul maar als die maar niet in combinatie met een cist. maxx abo. want dat trek ie niet ... 650k max ... voor de rest een perfect ding ... (ook met nieuwe firmware) ... <typoss>

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

M2B schreef op 03 september 2002 @ 18:43:
Op de SMC Barricade zit een printerpoort en een com poort.

Ik heb hier die Barricade router met ADSL. Werkt perfect, alleen in de handleiding stond niks over ADSL.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Verwijderd

Ik heb een Edimax BR-6106 breedband router en alles werkt prima.
Na enkele minuten was mijn internet én het netwerk op alle pc's werkend.
En op dit moment is de router ook nog eens goedkoop, slechts € 79,- bij www.mycom.nl
Voor meer informatie over de router zie www.edimax.com.tw ;)

Verwijderd

De meeste routers werken toch ook probleemloos met Linux (met Samba?)

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:28

IvoB

Prutst er rustig op los

Ik merk vaak dat de Vigor opgehemeld wordt, maar het is niets meer dan een "ordinaire" NAT router zonder printerpoort. Het ontbreken van Upnp ondersteuning is een groot nadeel, evenals de lage routingsnelheid (Cistron Maxx)
De Vigor 2600 met ingebouwd modem is zeker een aanrader, aangezien deze bovengenoemde nadelen niet heeft.
Persoonlijk ga ik meer voor de Linksys routers...

• Felicia
  • Nu online
M2B schreef op 03 september 2002 @ 18:39:
Draytek heeft ook de vigor 2300 deze is wel voorzien van een printeraansluiting, dus perfect voor jou :P :9
Zoeizo was dat niet belangrijk, het was alleen een makkelijke optie om daar via die aansluiting 3 printers aan het netwerk te hangen (via zo'n switch kastje maar ik kan geen winkels meer vinden die ze hebben omdat ik de naam van dat ding kwijt ben :D).
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 19:01:
Ik heb een Edimax BR-6106 breedband router en alles werkt prima.
Na enkele minuten was mijn internet én het netwerk op alle pc's werkend.
En op dit moment is de router ook nog eens goedkoop, slechts € 79,- bij www.mycom.nl
Voor meer informatie over de router zie www.edimax.com.tw ;)
Die heb ik gezien maar volgens de Edimax website is er een ADSL ethernet router (4 poorts switch) en die is een stukkie duurder (95 euro). Maar als jij mij de werkende instellingen van de Edimax kan geven zal ik zeker aanraden die te pakken (icm de prijs is die toch wel het goedkoopste).

Verwijderd

Wat is het verschil tussen de ADSL ethernet router en de Broadband router die ze bij Mycom verkopen? Dat scheelt nl toch wel weer een beetje in het geld. Die andere is toch ook gewoon 10/100 in het netwerk?
En ik zag bij een belgische winkel (wel zo makkelijk voor mij)
een D-Link 604: http://www.dlink.com/products/broadband/di604/
D Link DI-604 Internet Gateway - 1x 10/100 WAN, 4x10/ 100 LAN - NAT/NAPT, VPN pt, DHCP voor maar 69€.. dit is zeer aantrekkelijk, maar is het ook wat?

• Felicia
  • Nu online
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:07:
Wat is het verschil tussen de ADSL ethernet router en de Broadband router die ze bij Mycom verkopen? Dat scheelt nl toch wel weer een beetje in het geld. Die andere is toch ook gewoon 10/100 in het netwerk?
En ik zag bij een belgische winkel (wel zo makkelijk voor mij)
een D-Link 604: http://www.dlink.com/products/broadband/di604/
D Link DI-604 Internet Gateway - 1x 10/100 WAN, 4x10/ 100 LAN - NAT/NAPT, VPN pt, DHCP voor maar 69€.. dit is zeer aantrekkelijk, maar is het ook wat?
De manier van verbinding maken is heel erg belangrijk, als je via ADSL werkt moet je via VPN verbinden naar de server maar als dat niet werkt of hij heeft daar moeite mee dan heb je een probleem uiteraard.

Verwijderd

Hmm, ik heb kabel (telenet kabel), ik hoef normaal niks in te stellen als ik wil internetten (hoogstens proxy bij linux).. maar ik heb denk ik geen VPN verbinding..

• Felicia
  • Nu online
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:35:
Hmm, ik heb kabel (telenet kabel), ik hoef normaal niks in te stellen als ik wil internetten (hoogstens proxy bij linux).. maar ik heb denk ik geen VPN verbinding..
Juist, en VPN is (in nederland) wijd gebruikt op verbindingen, dit ook om te voorkomen dat men "illegaal" meerdere computers online zet. Voordeel zit er niet echt aan behalve dat het vertraagt en een beetje veiliger is.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Zelfbouw router van een oude pc is een goedkope optie, scheeld een hoop aanschafbedrag ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Maar werkt het dan wel of niet? Als ik VPN gebruik is er een kans dat het niet werkt, maar ik denk dat dat niet zo is .. Kan ik dat zien ergens? Er staat iig niks bij de network connections..
Btw, ik woon in Belgie..

Verwijderd

Een alternatief om drie printers op het netwerk aan te sluiten is door middel van een print server. Dit heeft tevens als voordeel dat alle PCs niet aan hoeven te staan om de printers te gebruiken. Ik gebruik zelf een SVEC print server met drie poorten, deze werkt prima en heeft ook een duidelijke handleiding die uitlegt hoe zaken moeten worden geconfigureerd. Echter er zijn meerdere fabrikanten die allen in dezelfde prijsklasse (€130) vallen.

Als internet gateway kan ik je Linksys aanbevelen, werkt erg betrouwbaar. De prijs is redelijk en is te gebruiken tesamen met ADSL mits de laatste firmware wordt gebruikt.

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:28

IvoB

Prutst er rustig op los

FastBunny schreef op 03 september 2002 @ 20:46:
Zelfbouw router van een oude pc is een goedkope optie, scheeld een hoop aanschafbedrag ;)
Maar wel in stroom en herrie...

Verwijderd

Tja, ik heb ook nog een oude Amd 100, 64mb geheugen, kan ik hd uithalen, en op floppy in linux laten runnen, routen.. Maar ik vrees dat er maar max 4 pci sloten zijn, 1 voor vidkaart (die sloop ik er dan wel uit denk ik), dus max 4 kaarten, 3 pc's. das toch het absolute minimum, maar ik kan het eerst eens proberen..

• Felicia
  • Nu online
FastBunny schreef op 03 september 2002 @ 20:46:
Ik weet dat dat goedkoper is op de korte duur maar moet je eens nadenken hoeveel stroom een router over laten we zeggen 3 jaar tijd gebruikt en hoeveel een pc.

Overigens is een PC ook een stuk groter als een router en dat speelt met name bij deze keuze heel erg mee...
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:48:
Maar werkt het dan wel of niet? Als ik VPN gebruik is er een kans dat het niet werkt, maar ik denk dat dat niet zo is .. Kan ik dat zien ergens? Er staat iig niks bij de network connections..
Btw, ik woon in Belgie..
Er is nu nog geen probleem omdat het nog niet aangesloten is. Maar juist om problemen te voorkomen ben ik heel specifiek van te voren aan het selecteren wat hij wel en niet wil. Een PC als router is dus ook geen optie.

Overigens is een printserver een beetje overdreven, het ging er hier om dat je dus gewoon 3 printers aan 1 pc hangt (door zo'n switch kastje) en niet een hele print server. (zo'n server heeft zijn voordelen maar het is prijs technisch nu niet interresant).

Overigens is dit zoals ik al zei niet voor mij bedoeld maar voor een kennis (via via).

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mijn Draytek Vigor2200X doet het perfect, zal ook (Waarschijnlijk) werken met je printer, had hem binnen 2 minuutjes ingesteld voor ADSL (Planet)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:04

johnwoo

3S-GTE

Even stiekem een beetje crossposten... Ik ben me ook aan het orienteren op een router/modem, maar heb nog een vraagje, zie hier: [rml]johnwoo in "[ Routers] Verschillen/voordelen tussen m"[/rml]

(dat topic is een beetje dood, vandaar deze post)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

M2B schreef op 03 september 2002 @ 18:43:
Of is dit vrij zeldzaam?

Bij de draytek vigor 2300 zit er een standaard printerpoort op dus geen usb aansluiting, of het zeldzaam is weet ik niet ik denk dat er ook wel andere merken zijn die ze hebben.
draytek 2600 (nieuw)

als het om buro gaat, is 200 euro toch niet zo duur.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Ik heb hier een Alcatel ADSL modem i.c.m. een SMC Barricade 7004AWBR en het werkt als een trein! ik kan gewoon VPN verbindingen opzetten naar WAN's.

Verder is de info van je provider gemakkelijk in te voeren in je SMC. i.i.g. is de SMC een zeer goede router.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
je kunt die SMC Barricade ook gebruiken hoor. Wat misschien nog een betere optie is, is om dat ding van SMC te nemen dat router, printserver en ADSL-modem in 1 is. Ben je meteen klaar en hoef je niet na te denken of het wel samen kan werken met je modem. Als je al een modem hebt kun je die barricade nemen. Werkt ook samen met je alcatelmodem (weet ik zeker van analoog, isdn d8 ik ook. Verbinden daarheen gaat namelijk op dezelfde manier)

iRacing Profiel

Verwijderd

Draytek Hij is mooi en niet duur en zeer lekker spull ik heb er ook 1 met 2 pc aan hangen
Pagina: 1