[Wiskunde] Lastige vergelijking

Pagina: 1
Acties:

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 14:43

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
offtopic:
Als die-hard CME-er ben ik er niet zo zeker van of ik hier of in SG moet posten... Mogelijk kan iemand v.d. crew dit ff bevestigen danwel moven...

To the point: Ik zit te rekenen aan een simpele versterkingschakeling. Ik heb de relatie tussen in en output omgezet naar de volgende formule:

Uout = Uin*(1*(R0/Rx)) - 5*(R0/R1) waarin
Rx = (R1*R2)/R1+R2)

Nou kwam ik zelf tot de conclusie dat je dit kan zien als een functie F(x) = ax + b waarin a = (1*(R0/Rx)) en b = - 5*(R0/R1)

Nu weet ik ook 2 punten van de grafiek, waardoor ik kan uitrekenen dat a = 1,4 en b = - 2,6

Nou is dus m'n vraag of er een verhouding R0 tot R1 tot R2 bestaat waarvoor bovenstaand opgaat, zonder dat R negatieve waardes aanneemt.

Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer, en hoop dan ook dat m'n uitleg nog enigzins begrijpbaar is...

Verwijderd

Zonder dat wat precies geen negatieve waardes aanneemt? Rwat? of F? En die R-variabelen, of de x in F(x), mogen die elk Reëel getal zijn, of alleen positief?

Anyway, als je wilt dat F(x) nergens negatief is, moet a 0 zijn, en daarvoor moet R0 0 zijn, en dan is b dus ook 0. Maar dat is vast niet wat je zoekt?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
F(x) mag elke waarde aannemen, da's een stijgende lijn met rico 1,4.

Misschien druk ik me wat krom uit, maar ik zoek positieve waardes voor de drie R-variabelen (of verhoudingen tussen deze drie).

Verwijderd

En waaraan moeten die 3 waardes dan voldoen? Je zegt: "zonder dat R negatieve waardes aanneemt", maar in het verhaal daarvoor is helemaal geen sprake van "R", alleen van R0, R1, R2 en Rx.

Verwijderd

Het lijkt me dat dat voor elke R moet gelden, aangezien het hier over weerstanden gaat :)

Verwijderd

En zo moeilijk is dit toch niet?

-5*R0/R1=-2,6 dus R0/R1=0.52

R0/((R1*R2)/(R1+R2))=(R0*R1+R0*R2)/(R1*R2)=R0/R2+R0/R1=1.4
R0/R1=0.52, dus R0/R2=0.88

Verwijderd

Dit trouwens aannemend dat in de vergelijking voor RX haakjes om de term "R1+R2" moeten staan. Als dat niet zo is slaat deze hele term nergens op, aangezien die dan gewoon gelijk is aan 2*R2

Verwijderd

Uout=Uin·R0·(R1+R2) / (R1·R2) - 5·R0 / R1

Stel:
R1=a·R0
R2=b·R0

dan:

Uout=Uin·(a+b)/(a·b) - 5/a

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

R0 : R1 : R2 = 1 : a : b

b = ( Uin·a ) / ( Uout·a + 5 - Uin )

om b positief te houden geldt:
Uout·a + 5 - Uin > 0

a > (Uin - 5 ) / (Uout)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Hmmm, nu ik na een nachtje slapen weer naar deze formule kijk zie ik dat ik me wat krom heb uitgedrukt en een aantal stomme foutjes heb gemaakt. Ik zal even proberen wat meer toelichting te geven:

Ik heb een versterkertje nodig. Deze bestaat uit een versterker IC en drie weerstanden in een terugkoppeling (R0, R1 en R2). Deze weerstanden bepalen de versterkingsfactor en verlagen de uitgang met een bepaald niveau (offset).

in gewone wiskunde:

F(x) = ax + b (1)

waarin geld dat:

a = 1,4 = 1 + (R0/Rx) (2) de versterking
b = -2,6 = -5 * (R0/R1) (3) de verlaging (offset)

Voor Rx in (2) geldt

Rx = (R1*R2) / (R1+R2) (4)

Nu is de vraag: Bestaat er een oplossing waarin zowel vergelijking (2) als (3) kloppen, met alleen positieve reele getallen voor R0, R1 en R2?

Verwijderd

Nu is de vraag: Bestaat er een oplossing waarin zowel vergelijking (2) als (3) kloppen, met alleen positieve reele getallen voor R0, R1 en R2?
Nee, die is er niet, want uit je gegevens volgt dat R2 = -41/3R1, dus je krijgt nooit R1 en R2 beide positief.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Volgens mij is het niet mogelijk;
0.4 = R0*(R1 + R2)/(R1*R2) en 0.52 = R0/R1
substitueren van de tweede in de eerste levert:
0.4 = 0.52*R1*(R1 + R2)/(R1*R2) ofwel
0.769 = (R1 + R2)/R2 (veronderstel R1 ongelijk aan 0)
Dus -0.231*R2 = R1 en dit kan niet als beiden positief moeten zijn.
Helaas

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

AcouSE schreef op 04 september 2002 @ 08:20:

a = 1,4 = 1 + (R0/Rx) (2) de versterking
b = -2,6 = -5 * (R0/R1) (3) de verlaging (offset)

Voor Rx in (2) geldt

Rx = (R1*R2) / (R1+R2) (4)

Volgens mij geeft de '-' in formule b alleen maar aan dat het om een verlaging van het signaalniveau gaat en kun je daar dus de absolute waarde van nemen voor jouw weerstand. Een verzwakking wordt soms aangeduidt met een '-' voor de waarde.
Dit is althans zo bij dB'waarden, ik ben er niet helemaal zeker van of dit met voltage ook opgaat.

Check out http://www.getbackonstage.nl

Pagina: 1